WiFi på flygplatser (kvalitet-hastighet)

Diskussion i 'Flygplatser' startad av MarcusC, 4 April 2012.

1. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Efter diverse besök runt om i Europa kan man konstatera många flygplatser erbjuder gratis WiFi, liksom en stor andel business lounger. Vad som är mindre klart är kvaliteten på uppkopplingen. Jag har aldrig haft problem med uppkopplingen i SAS loungerna i GOT/OSL/CPH/ARN/LHR . Lufthansas T-mobile håller hög kvalitet. British Airways på LHR är dock sämre, det går trögt och man kan knappast streama/ladda ner via ex vis ITunes. Efter besök i VIE kan jag konstatera de förvisso har gratis internet på hela flygplatsen, men kvalitén är väldigt varierad, kunde i vissa lägen inte ens komma ut på min mail.

Vad har ni för erfarenheter?

2. forastero

forastero Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Wifi på DOH var gratis men gräsligt segt, förlorade uppkopplingen hela tiden... Var tvungen att låta nån irriterande reklam (flash, har jag för mig - laddade väldigt långsamt i alla fall) ladda helt för att överhuvudtaget kunna koppla upp mig, det blev något tjatigt efter ett antal försök. Testade både med mobil och laptop. (December 2011, så man kan ju hoppas att det har förbättrats nu.

På SYD och CHC (den senare hade gratis wifi i 30 min för ankommande resenärer) funkade det bra har jag för mig. På SIN funkade det också bra men man var tvungen att hämta ut användarnamn/lösenord i informationen.

Edit: Detta gäller alltså publikt wifi, inte lounger eller liknande.

3. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sämst för mig nyligen var WiFi i LHs Business lounge i MUC (H-Gates). Helt uselt. Kom knappt ut. Var säkert något dåligt för dagen. Annars har jag sällan WiFi problem i lounger. Sämst i mina test är i så fall genomgående United Clubs.

4. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Halifax (YHX) hade faktiskt gratis och snabb uppkoppling. Hittade även ett nät på DCA.

AF:s lounger brukar ha ok till rätt bra uppkoppling. Vissa lounger kräver ett lösen som fås i entrén, på CDG är det bara att koppla upp sig på Orange.

Last edited: 4 April 2012
  5. Bonden

Bonden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har rätt ofta problem med Wlan:et på Arlanda, riktigt skumt faktiskt..

6. nilsson

nilsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bästa flygplatsinternet jag haft någonstans var Deltas lounge i Detroit. Jag råkade få någon programuppgradering där och laddade ned den med 5Mbit.

Ett tips för bättre Internet på Schiphol KLM crown lounge vid F-gates är att sitta utanför "Deep relax"-rummet. Mycket stabilare nät där än nära ingången.

7. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Ofta är anslutningen pinsamt dålig. Lufthansa Tower lounge tog en evighet när jag försökte synka några Spotifylåtar inför flygresan. Diners-loungen på Kastrup fungerade knappt alls förrän personalen startade om modemet (står ovan den allmäna datorn) för att koppla bort hälften av användarna.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!