Senaste nytt

WiFi ombord på Lufthansa short/medium haul

palmen

Moderator
Newsroom: Surfing above the clouds: Lufthansa and Austrian Airlines going online on short haul and mid-range flights too

Som det rapporterats om tidigare, bland annat på Stammtisch med Lufthansa i slutet på förra året så är nu wifi på g för flighter inom europa och medium haul.

Omkring 20 plan ska vara uppgraderade med nytt wifi inom Q1 2017, totalt 69 Eurowings plan ska få wifi under 2017.
Alla Lufthansa Group-plan inom A320-familjen ska uppgraderas och till våren räknar man med att ca 100 plan ska vara uppgraderade.
Första testerna beräknas att komma igång under Q1 2017

Det ska finnas tre olika nivåer på surf som man kan köpa per flight, initialt under en testfas ska det dock vara gratis
FlyNet Message: 3 Euro
FlyNet Surf: 7 Euro
FlyNet Stream: 12 Euro
 

palmen

Moderator
Hmm, inte gratis för Senator och HON Circle eller i Business?
Står inget om det i pressreleasen och har ingen mer info om det.
Där är ju SAS väldigt "frikostiga" som ger det gratis till EBG och högre (även om det är en tidigare generations wifi på SAS longhaul) i jämförelse.
 

Agö

Medlem
Står inget om det i pressreleasen och har ingen mer info om det.
Där är ju SAS väldigt "frikostiga" som ger det gratis till EBG och högre (även om det är en tidigare generations wifi på SAS longhaul) i jämförelse.
Ja, och Lufthansa notoriskt snåla - First Class får väl alltjämt inte tillgång till gratis nät på långlinjer...
 

palmen

Moderator
Ja, och Lufthansa notoriskt snåla - First Class får väl alltjämt inte tillgång till gratis nät på långlinjer...
Det är väl lite som hotell skulle jag tippa på, många hotell har ju inte haft gratis internet men tar ut 3-4000 kronor natten. Jag tycker mig dock se en trend i att detta ändras mer och mer. Om konkurrenterna erbjuder något gratis behöver man troligtvis gå åt samma håll.
Skulle kunna vara gratis för Lufthansa Miles & More medlemmar som har sitt nummer inlagt i bokningen.
 

Moco

Medlem
Hur skiljer sig tekniken mellan short/longhaul? Är den avsevärt bättre? Sett till enbart Lufthansa nu alltså.
Jag har bara dåliga erfarenheter från FlyNet på longhaul där det inte fungerar tillfredställande.
Dyrt är det också, så inget jag skulle rekommendera att betala för såvida det inte är garanterat skitbra sprutt på det, alt. att du absolut måste.
 

nollbit

Medlem
Hur skiljer sig tekniken mellan short/longhaul? Är den avsevärt bättre? Sett till enbart Lufthansa nu alltså.
Jag har bara dåliga erfarenheter från FlyNet på longhaul där det inte fungerar tillfredställande.
Dyrt är det också, så inget jag skulle rekommendera att betala för såvida det inte är garanterat skitbra sprutt på det, alt. att du absolut måste.
Mina upplevelser är tvärtom, men allt är ju relativt såklart.

Dyrt tycker jag inte det är (€17 för fri mängd data i 24 timmar om jag inte minns fel), inte om man jämför med andra bolag som kanske tar motsvarande summa för 10 MB eller liknande. Prestandamässigt tycker jag det är motsvarande SAS, dvs okej för slösurf där man måste ladda om var femte sida när man tröttnar på att vänta.

Dock tror jag att det är annorlunda teknik i denna jämfört med long haul. Jag har läst nånstans (men tappat bort länken) att man över Europa kommer använda både satellit och speciella 4G-master. Så det är möjligt att prestandan kanske blir bättre, men nu gissar jag.
 

palmen

Moderator
Austrian och Eurowings har parkerat utanför Amex loungen på Arlanda och båda verkar ha wifi installerat.
20171004_090709.jpg
 
Toppen