Senaste nytt

WiFi gratis för alla Eurobonus-medlemmar

fly4fun

Medlem
Detta hade jag ingen aning om, men det är såklart positivt. De flesta här på sidan är väl EB-medlemmar, även om det inte är prioriterat FFP (?) :)

Jag tycker det är negativt. SAS tjänst har fungerat så mycket bättre än Norwegian just för att 120 pers inte lägger upp en bild på vingen på facebook. Men när det erbjuds gratis till nästan alla så är vi snart där.
 

Agö

Medlem
Jag tycker det är negativt. SAS tjänst har fungerat så mycket bättre än Norwegian just för att 120 pers inte lägger upp en bild på vingen på facebook. Men när det erbjuds gratis till nästan alla så är vi snart där.

Håller med. SAS vinner, resenärerna förlorar.
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker att WIFI bör anses vara en för "basic perk" för att låsas för enbart EBG.
Jag misstänker att investeringskostnaden betalas av lättare (långsiktigt) genom att knyta till sig flera Eurobonus-medlemmar än att ge det gratis till bara EBG. Även om det finns många EBG ombord inom Skandinavien så är vi inte lika många på t.e.x ARN-LIN...

Man ser ju ,på många plan, att SAS försöker konkurrera främst med Norwegian, och då kan man inte ta betalt för samma saker som konkurrenten erbjuder gratis. Särskilt gäller detta när man redan upplevs ta mer betalt för biljetten..

En lösning är möjligen att strypa hastigheten för alla utom EBG, men är tveksam om det ändå räcker till.....
 

fcx

Medlem
För mig spelar det ingen som helst roll hur SAS väljer att dela ut WiFi till resenärerna. Nästan inga plan har WiFi, och det funkar sällan.

På intra-Europa kvarstår också frågan vad man behöver WiFi till, det är för långsamt för att göra annat än e-posta med, och den korta stund man är i luften borde man klara sig i offline-mode om man inte är total mail-knarkare.
 
Jag tycker det är negativt. SAS tjänst har fungerat så mycket bättre än Norwegian just för att 120 pers inte lägger upp en bild på vingen på facebook. Men när det erbjuds gratis till nästan alla så är vi snart där.

De kanske skulle registrera resenärernas Facebook-konton redan vid incheckning och automatiskt posta en bild på vingen utan att att belasta planets WiFi. De vet ju också var man sitter så de vet om de ska posta styrbords eller babords vinge.

Skämt å sido så tycker jag att det vore bra med en avgift, inte för att dra in pengar men för att minska användningen. Dock tror jag att det räcker med en symbolisk summa för att avskräcka tillräckligt många utan att för den sakens skull spela någon roll för den som "behöver" använda nätet.

(
Å andra sidan är det nog bra att de kör det gratis tills de har fått det att fungera. Har man inte betalt för det så är nog mångas krav betydligt lägre. Jämför:

- "WiFi:t funkade inte, men det var i alla fall gratis. Bra SAS!"

med

- "WiFi:t var fruktansvärt långsamt och jag betalade 9:- för det. Värdelöst SAS!"
)
 
Last edited:

Agö

Medlem
Man ser ju ,på många plan, att SAS försöker konkurrera främst med Norwegian, och då kan man inte ta betalt för samma saker som konkurrenten erbjuder gratis. Särskilt gäller detta när man redan upplevs ta mer betalt för biljetten..

En lösning är möjligen att strypa hastigheten för alla utom EBG, men är tveksam om det ändå räcker till.....

Jag tror inte att särskilt många väljer ett bolag på grundval om planet är utrustat med WiFi. Det vore dock intressant att se om detta verkligen är en konkurrensparameter. Norwegians passagerare betalar gladeligen för att checka in en väska så de är vana vid att betala för extra (jag tror fortfarande att väska är mer centralt än WiFi ombord).

Det är ju knappast heller en "basic perk"; hur många flygbolag erbjuder överhuvudtaget WiFi intra-Europa?

Strypa hastigheten? Det går ju redan idag så långsamt att det knappast går att strypa mer (det gäller både Norwegian och SAS) och värre blir det när det är fri tillgång för alla medlemmar (och alla som väljer att bli medlem ombord). Men som sagt, bättre för SAS, sämre för oss resenärer. Tjänsten har ju naturliga begränsningar. Skulle jag inte vara EBG skulle jag kunna tänka mig att betala en rimlig summa för WiFi på t.ex. Skandinavien-Spanien. Under förutsättning att det fungerar givetvis.
 

agehall

Medlem
Lite OT, men jag måste säga att jag var GRYMT imponerad av LH's FlyNet. Även om det kostade €40 för hela resan, så var det värt det tycker jag. Om SAS kunde få till samma sak, både intra-EU och på longhaul skulle de ha en riktigt bra produkt.
 

Palazzi

Medlem
Jag tror inte att särskilt många väljer ett bolag på grundval om planet är utrustat med WiFi. Det vore dock intressant att se om detta verkligen är en konkurrensparameter. Norwegians passagerare betalar gladeligen för att checka in en väska så de är vana vid att betala för extra (jag tror fortfarande att väska är mer centralt än WiFi ombord).

Det är ju knappast heller en "basic perk"; hur många flygbolag erbjuder överhuvudtaget WiFi intra-Europa?

Strypa hastigheten? Det går ju redan idag så långsamt att det knappast går att strypa mer (det gäller både Norwegian och SAS) och värre blir det när det är fri tillgång för alla medlemmar (och alla som väljer att bli medlem ombord). Men som sagt, bättre för SAS, sämre för oss resenärer. Tjänsten har ju naturliga begränsningar. Skulle jag inte vara EBG skulle jag kunna tänka mig att betala en rimlig summa för WiFi på t.ex. Skandinavien-Spanien. Under förutsättning att det fungerar givetvis.

Inte många bolag som erbjuder WIFI, men när det gäller direktflyg från Skandinavien är det flera. Tänkte mer att det klassas som "basic perk" för att alla människor är vana att vara uppkopplade 24/7.... De som inte är vana resenärer upplever säkert avsaknad av WIFI i 3h som irriterande.
Resande ungdomar är ju närmast beroende, och det känns som om alla Norwegian-resenärer skickar upp foton på Instagram.

Har inget som styrker min tes, men tror att folk vant sig att bagage inte ingår (av t.e.x Ryan) så det är inte längre någonting man förväntar sig. Inga hutlösa summor det kostar på Norwegian heller...
Säkert står inte valet och faller med WIFI, men i en direkt jämförelse är det troligen inte gynnsamt att inte erbjuda det iaf (?).

Det resenärer på denna hemsida känner inför att betala WIFI på hotell tror jag "sällan-resenären" känner inför samma på flyget. " - Varför ska det kosta på SAS när Norwegian har det gratis?"

"Strypa hastigheten? Det går ju redan idag så långsamt att det knappast går att strypa mer" Jag skrev också att det troligen inte går, men att det var den enda lösning jag såg...

"Men som sagt, bättre för SAS, sämre för oss resenärer". Jag tror du ser "oss resenärer" i ett för snävt perspektiv. De som inte var EBG hade ju inget internet alls, om de inte betalade extra. De vill bara ladda upp en bild på Instagram....

Själv kunde jag dock inte bry mig mindre om internet på flyget, men tror inte det speglar de "stora massorna".

Kan man tänka sig 10-15min gratis för alla, sedan låsning? Blir dock problematiskt på korta inrikesresor (där iofs fler är EBG)
 
Last edited:
Toppen