Senaste nytt

Whiskytråden

palmen

Moderator
Åh en whiskytråd!
Jag föredrar helt klart rökiga rackare från Islay men en fin Double woodad Dalwhinne är som sammet för gommen. Tar gärna i några droppar vatten efter att korrekt ha hälsat på min uisge beatha :cool:

Det mesta finns att hitta på BC, whisky, dykning, GT mm.
 

rob74

Medlem
Fast du har ett litet problem med dina exempel. Du kan inte riktigt jämföra en 25årig whisky av en sort med en 5årig av en annan sort.

Ska man jämföra olika åldrar ska man hålla sig till en sort. Jag har tex testat en faslig massa Highland Park. Där ser jag en sweet spot runt 25år. Den 50åriga jag provade smakade skit rent ut sagt. Men från 12 upp till 25 blir det bara bättre och bättre.

Sedan har vi vissa andra där de yngre har mycket mer smak och karaktär än de äldre som bara blir blaskigare.

Generellt sett tycker jag dock att de yngre är mer spritiga i smaken och det är det som jag helst vill undvika.

Provade nya 25-åringen under en Highland Park master class på Öl- och Whiskymässan nyligen. Den har lite lägre alkoholhalt än den tidigare, vilket beror på att de har en viss mängd 42-årig whisky i den. Den smakade riktigt bra!
21-åringen som finns på endast travel retail är inte dum den heller.
Har en massa H.P. hemma, med gamla 25:an samt 30-åringen som den äldsta. Har inte provat någon äldre än så, vad jag kan minnas.

Just nu står en nyinförskaffad 23-årig Laphroaig (1989) och väntar på att öppnas i helgen... Ska bli intressant!
Släpptes i oktober för den nordiska marknaden och då 1.800 flaskor till antalet, efter vad jag hört.
 

Petter

Medlem
Hej!

Jag letar efter en Whiskey som jag bara hittar i USA, någon vet hur man kan få hem en eller två flaskor av denna?
stranahans-colorado-whiskey.jpg

Stranahan's Colorado Whiskey
 

Petter

Medlem
Hej!

Det går att göra genom Systembolaget, men då kan jag flyga billigare till tex NY, köpa flaskorna där och sedan hem än vad det kostar genom dem.
jag såg den också hos Master of Malt, men den är som sagt slut, jag har mailat flera, men ingen vill skeppa till Europa :(
 

adamG

Medlem
Vill tipsa om att Yamazaki Sherry cask 2013 och alla andra årliga limited edition utgåvor finns på bolaget just nu.... Finns bara ett fåtal kvar så vill man ha en så är det att skynda sig som gäller :p
 
Toppen