Senaste nytt

Whiskytråden

Smuffe

Medlem
Njaa.. Om whiskyn inte är gammal nog för att kunna legitimera sig och bevisa att whiskyn har åldern inne så bör man hålla sig borta.
Därför håller jag mig till 12-åringar och uppåt om det inte finns äldre till hands.
Men jag håller med Agehall om att man har roligare med en 18-åring eller äldre. :)
 

palmen

Moderator
Jag håller inte med. Den har extremt stor betydelse för single malt. Men det är inte nödvändigtvis så att äldre är bättre per automatik.

I beg to differ, jag har whisky hemma som är 25 år som är sämre än det som är 15 år.
Jag hade whisky hemma från taiwan som var ca 5 år gammal som var betydliget bättre än det mesta du kunde hitta 20 år och äldre...De olika typerna av fat och råsprit gör all skillnnad.
 

pitch

Medlem
Jag undrar om du har fått väl många whisky just ikväll, för du påstår ju vara emot agehalls ståndpunkt trots att ni båda verkar ha samma uppfattning här...
 

agehall

Medlem
I beg to differ, jag har whisky hemma som är 25 år som är sämre än det som är 15 år.
Jag hade whisky hemma från taiwan som var ca 5 år gammal som var betydliget bättre än det mesta du kunde hitta 20 år och äldre...De olika typerna av fat och råsprit gör all skillnnad.

Fast du har ett litet problem med dina exempel. Du kan inte riktigt jämföra en 25årig whisky av en sort med en 5årig av en annan sort.

Ska man jämföra olika åldrar ska man hålla sig till en sort. Jag har tex testat en faslig massa Highland Park. Där ser jag en sweet spot runt 25år. Den 50åriga jag provade smakade skit rent ut sagt. Men från 12 upp till 25 blir det bara bättre och bättre.

Sedan har vi vissa andra där de yngre har mycket mer smak och karaktär än de äldre som bara blir blaskigare.

Generellt sett tycker jag dock att de yngre är mer spritiga i smaken och det är det som jag helst vill undvika.
 

palmen

Moderator
Fast du har ett litet problem med dina exempel. Du kan inte riktigt jämföra en 25årig whisky av en sort med en 5årig av en annan sort.

Ska man jämföra olika åldrar ska man hålla sig till en sort. Jag har tex testat en faslig massa Highland Park. Där ser jag en sweet spot runt 25år. Den 50åriga jag provade smakade skit rent ut sagt. Men från 12 upp till 25 blir det bara bättre och bättre.

Sedan har vi vissa andra där de yngre har mycket mer smak och karaktär än de äldre som bara blir blaskigare.

Generellt sett tycker jag dock att de yngre är mer spritiga i smaken och det är det som jag helst vill undvika.

Men om man ska ta ett exempel enligt ditt sätt så tycker jag personligen att Glenfarclas 15 är betydligt bättre än deras 17/18/21 utgåvor. Personligen tycker jag dock man kan jämföra utan att det behöver vara destillerat på samma ställe, annars skulle man väl egentligen också enbart jämföra sådant som legat på samma typ av fat samt att det är destillerat samma år. Kan vara väldigt stor skillnad på något som är destillerat på 80-talet jämfört med något destillerat på 90-talet även fast båda whisky är från samma destilleri och har legat på samma typ av fat lika lång tid.

Oftast är yngre whisky mer spritig i smaken. Det går dock att "korrigera" med lite vatten även om en viss spritighet ändå sitter kvar. Jag dricker helst min whisky i cask strength, en del som ligger på omkring 60% känner man knappt av spritsmaken medan andra behöver vattnas ner lite för att det ska vara njutningsfullt att dricka.
 

Sofia

Medlem
Åh en whiskytråd!
Jag föredrar helt klart rökiga rackare från Islay men en fin Double woodad Dalwhinne är som sammet för gommen. Tar gärna i några droppar vatten efter att korrekt ha hälsat på min uisge beatha :cool:
 
Toppen