Senaste nytt

Weekend i New England med öl och Amerikansk fotboll

palmen

Moderator
Bakgrund
Förra året gjorde jag och en vän en weekend i Boston och bilade norrut för lite öl och hummer. Ett väldigt bra koncept förutom att vi var lite sent ute på säsongen. I år skulle vi göra om resan men roadtripen skulle gå söderut samt att vi ville få in en NFL-match också. När jag väl fick reda på datumen för Mikkellers ölfestival i Boston var helgen bestämd och biljetter bokades, och New England Patriots skulle spela hemma den veckan.

SK927 Köpenhamn - Boston
Totalt var vi tre personer som åkte på denna resa och en av mina vänner åker "alltid" Norwegian om han inte flyger med mig (gratis dricka är bra som lockbete). Flighten till Köpenhamn gick som förväntat och inte mycket att säga om den.
Vi skulle ha rest med en av de sista flighterna med SAS Boeing 737 från PrivatAir som trafikerade Boston, men tyvärr togs det planet bort och ersattes av en Airbus 330 ca 2 månader innan avresa. Ingen större skada skedd, uppgradering till Business skulle bli svårare bara men ett bättre plan rent generellt.

Innan vi kunde boarda så fick vi ca 30 minuter i SAS Guldlounge i Köpenhamn och någon kom på den smarta idén att ta seden dit man kommer när det är förmiddag.
20170921_114140.jpg

Jag hade hållit koll på allt med seating och plan fram till dagen innan och allt såg bra ut, när vi går i bryggan ut till planet så ser jag registreringen LN-RKP... WTF!?!?!?! Är ungefär det enda jag tänker, men hey hur dåligt kan det vara?
Det visar sig att på rad 30 så är faktiskt SAS udda fågel (som ofta benämns med sin registrering LN-RKP) att föredra. Benutrymmet är gigantiskt för att kort sammanfatta det. Flygvärdinnan som tog hand om det mesta runt omkring oss innan start var helt med på noterna att detta inte var ett plan vi ville åka med egentligen. Vi blev helt enkelt ombedda att SMSa de vi ville prata med de närmsta 7 timmarna då vi inte skulle ha WiFi ombord (små skämt låttar upp stämningen). På första raden delades även iPads ut med lite underhållning. Själv är dock bästa dräng som man brukar säga, reser man i Go på SAS longhaul så bör man ta med sin egen underhållning.
Överlag var det en kanonflight med god dryck och bra service. Åker man i GO är inte LN-RKP direkt dålig. Nya klädsel på stolaran och det mesta verkade fräscht. Gardinen fram till plus var helt ny dessutom :)
20170921_122209.jpg
20170921_201420.jpg

Boston
Vi måste haft bra medvind då vi landade nästan 45 minuter tidigt, inget man ska klaga på direkt. Tog ca 15 minuter att komma igenom immigration. Snabbt fixa en taxi och in till InterContinental Boston där vi skulle bo första 2 nätterna.
Lämnade rummet direkt och begav oss till Trilliums bottleShop ute vid Fort Point för att se vad som fanns till föräljning innan vi gick till Row34 för att äta mat (grabbarna ville ha hummer).
Man blir ju dock lagom "överlycklig" när de har en Omnipollo tap takeover samma dag man åker dit, åka över Atlanten för att dricka öl vi har i överflöd hemma.
20170921_164109.jpg

Jag var inte direkt hungrig och nöjde mig med lite pommes när polarna åt hummer med bröd.
20170921_171059.jpg

Efter besöket på Row34 som kan rekommenderas för skaldjur och en normalt sätt väldigt bra öllista så gick vi till Trillium beer garden som ligger några hundra meter från vårt hotell. Här skulle jag äntligen få riktigt bra öl (de som ej är insatta tror nog att det är apelsinjuice eller liknande)
20170921_183321.jpg

Vi hade helt ok utsikt när solen började gå ner
20170921_185625.jpg

Det blev tidig läggdags och morgonen efter vaknade vi alla innan 6 och började leta frukost ställe. Fick bli South Street Dinner, öppet 24h om dygnet 365 dagar om året. Vi gick emst på utseendet, maten var OK men inte mer. Min omelett går ju inte direkt till världshistorien.
20170922_072043.jpg
20170922_074137.jpg

Efter frukost så var det dags att turista och dagens mål var att gå Freedom Trail några timmar. Tyvärr var inte vädret med oss och det var risk för regn hela dagen. Tog ca 4h att gå igenom Boston och bort till USS Constitution och alla sevärdheter var utmärkta med följande i gatan.
20170922_092819.jpg

Kan helt klart rekommendera att gå denna sightseeing, utan stopp på vägen gör man den på ca 2h men vi tog några öl-stopp på vägen för säkerhets skull. Man följer ett rött streck i gatan hela vägen så det är "omöjligt" att gå fel.
Framåt lunch när vi gått över Charlestown Bridge så tog vi ett stopp på Blackmoor för stärkande dryck. Vi kom precis innan lunchen började och fick baren för oss själva i några minuter.
20170922_115238.jpg

Efter detta stopp tog vi oss upp till Bunker Hill Monument somv ar sista stoppet på vår sightseeing. Här började det dock spöregna ett tag så vi gömde oss i monumentet några minuter innan vi gick ner mot USS Constitution. Vi skippade museumet och tog istället ett lunchstopp på Pier6 innan vi skulle ta båten tillbaka in till centrala Boston. Alla 3 valde fish and chips.
20170922_125540.jpg
20170922_131155.jpg

Kvällen var vikt åt ölfestival och tänkte inte skriva allt för mycket om det. Jag hade köpt "förköp" för att komma in 1h innan oficiell öppning. Vi var kanske 300 pers med detta och alla gick till Bokkereyder för deras öl. Kön blev snabbt lång medan inget annat ställe hade några kunder alls.
20170922_170359.jpg

Fanns lite stora flaskor att prova senare under kvällen. Kön var dock larvig och jag köade i 20 minuter innan jag insåg att det inte skulle hända.
20170922_171918.jpg


Roadtrip
Morgonen efter vaknar jag lagom utvilad, mina vänner som varit ute betydlgit längre och försökt göra Boston var desto mer bakis. TVn slås på och de ser reklam för Arby's som hade någar sköna "burgare", lite snabba googlingar och vi inser att det finns ett Arby på vägen till Tree House Brewing som var första stoppet på denna roadtrip. Vi skulle egentligen åkt till Trillium först men efter denna reklam bestämde polarna att vi skulle åka direkt till Arby's istället. Blev dock frukost på stan först då vi inte skulle komma dit förrän vid 10:30 ungefär.
På stan hittade vi denna frukost en lördag morgon för ca 100 kronor...
20170923_074418.jpg

Taxi ut till hyrbilscentret vid Logan och hämta ut vår Chrysler som skulle ta oss runt i 2 dagar. GPSen ställs in på Arby's i Auburn och vi köper självklart burgarna från reklamen. Var dom bra? Absolut, bland det bättre jag ätit på snabbmatsrestaurang.
20170923_103334.jpg

Efter detta stopp var det soms agt Tree House som var nästa stopp några minuter bort. Bryggeriet har precis flyttat till nya lokaler och detta var magiskt bra. Att vädret gått från grått och regn till ca 25 grader och sol gjorde ju sitt till och ölen var magiskt bra. Rätt lång kö för att köpa något (vilket det alltid är) men väl värt 15 minuters väntan. Här samlades familjer, äldre och yngre och umgicks, många hade med sig picknick och verkade barrikadera sig för en heldag. Man fick dock bara köpa 2 öl per person på bryggeriet för att kosnumera på plats (var konstant kö i alla fall, så går det när man är ett av USAs bästa bryggerier alla kategorier).
20170923_111344.jpg
20170923_111800.jpg
20170923_125215.jpg

Efter ca 2 timmar på bryggeriet satte vi kurs söderut. Kvällen innan hade jag testat en öl från Fox Farm som var magiskt bra och märkte upp det på kartan, visade sig nu när jag kunde tyda google maps att det låg "på vägen" så detta blev nästa stopp och vi tog småvägar söderut till detta bryggeri som öppnade för ca 3 månader sedan. Ligger i Salem och mitt ute i ingenstans men mycket folk hade hittat dit.
20170923_153723.jpg
20170923_150659.jpg

Bredvid oss på bryggeriet var ett äldre par, inget vi la märke till förrän vid nästa stopp. Vi bilade ner till New London vid kusten för att leta efter en hummer-restaurang för middag. När vi kom till Noank så hittade vi några hummerhak på google maps och tog första vi passerade, Ford's Lobsters. Det var ca 20 minuter kö för oss att få bord strax innan 17 och bredvid oss hamnade paret vi träffat på bryggeriet innan och de undrade om vi var de där 3 grabbarna från bryggeriet. Vad är oddsen för att man hamnar på samma bryggeri och restaurang soml igger drygt 3 mil från varandra? Tydligen så var detta ett känt ställe och det var 3e gången i år de åkt dit, en resa på över 10 mil enkel från deras hem.
Låter utsikt och mat tala för sig själv, jag gillar som sagt inte skaldjur men fick i mig en hummer risotto i alla fall.
20170923_165819.jpg
20170923_182341.jpg
20170923_182141.jpg
20170923_174210.jpg
20170923_174219.jpg

När vi var klara med middagen så var kön för att få ett bord närmare 2 timmar. Vi satteoss i bilen och körde upp till Providence där vi skulle bo på Hilton de närmsta 2 nätterna. Blev en tidig kväll med en öl i baren innan läggdags.


NFL
New England Patriots - Houston Texans

Så var det dags för söndag och resans stora grej med NFL-match skulle bli verklighet. Vi hade kötp biljetter via stubhub för strax under 300$ styck och satt högst upp i mitten. Avgifterna var på över 60$ biljetten och vi såg några dagar innan matchen att det fansn biljetter från 160$ + avgift. Vi hade köpt våra biljetter drygt en vecka innan.

Innan vi gav oss iväg var det dock frukost. Genom mitt Amex Platinum blir jag Hilton Gold och vi fick gratis frukost. Alltid lika trevligt med en omelett-kock. Var hans första dag på jobbet och finns väl inget mer tacksamt än att laga omelett till oss. Inte bästa omeletten jag ätit men grymt bra som frukost med takne på vad vi ätit tidigare dagar.
20170924_071801.jpg

Vi tog en Uber ut mot Foxborough, en resa som ska ta ca 30 minuter. Vi åkte redan vid 09:30 för att vara där i tid. När man börjar närma sig arenan inser man dock att det är tusentals som kör tailgating med grillar, dieselaggregat, tält och flat screens TV på varenda liten parkeringsplats och de verkade ha varit igång ett tag. Vår chaufför hade onekligen inte varit här och det var strikta regler på att man inte bara fick hoppa ur så vi fick leta efter P15 där alla taxi skulle droppa folk. Tog lite drygt 1h innan vi hittade dit och kom ur taxin. Gick mot arenan och lagom till vi kom dit öppnade insläppet vid 11:00, 2h innan matchstart.
20170924_110637.jpg
20170924_124046.jpg

Dagen till ära skulle det bli 32 grader varmt och strålande sol. Inget tak på läktaren så det blev ordentligt varmt. Dryck flödade i massor och vi insåg direkt att öl skulle vi itne kunna dricka om vi skulle överleva. Redan efter ca 15 minuter in i matchen började läkarna sprigna skytteltrafik för att ta hand om personer som kollapsat/mådde dåligt.
I början på andra halvlek var allt vatten slut och igna gatorade fanns heller, pepsimaskinen fungerade fortfarande och de slutade helt att servera alkohol.
20170924_110822.jpg
20170924_150926.jpg


Patriots är inte mitt lag men var helt klart kul att se matchen, och det blev en helt grym match och som vanligt så avgör Tom Brady med några sekunder kvar.
20170924_125341.jpg
20170924_125434.jpg
20170924_152539.jpg

Efter matchen så kvarstod problemet att hitt taxi tillbaka. Ubers surge pricing var brutal, ca 6 ggr normalt pris så vi letade reda på ett ställe där vi kunde få dryck i skuggan och käkade sedan på 5 guys inna vi fick en Uber för ca 2ggr priset av vad vi åkt med ut till arenan tidigare under dagen.

Efter denna dag var vi rätt slut när vi väl nådde hotellet så var inte direkt någon fart på oss.
Dagen efter var det återigen frukost tidigt och sedan ta oss till Wrentham Outlet som ligger väldigt nära Gilette Stadium där Patriots spelade. Första gången jag besöker ett outlet i USA och blev några nödvändiga inköp. Efter 3 timmar var det slut på shopping och vi körde upp till Trilliums bryggeri i Canton där vi skulle handla det sista innan hemresa. Överlyckliga över att de har timfärsk Mettle (en av deras öl) så köper vi lite smakprov och några burkar att ta med oss hem och kör vidare till flygplatsen för flyget hem.
20170925_134303.jpg
20170925_135032.jpg

Vi var ute på Logan vid 15-tiden och var incheckade ca 16 för ett kortare stopp i den nya Lufthansa loungen där det var Oktoberfest tema.

Trötta och slut som artister sätter vi oss på flyget hem. Tyvärr var maten under all kritik (tyvärr inget foto) men beläggningen var ca 80 pers totalt så man kunde ta hela 4or att sova på om man önskade.
Landade i tid i Köpenhamn och ett sista kort hopp upp till Stockholm innan det var dags att åka och jobba...
20170926_074949.jpg
 

jsn

Medlem
Ser ut som en mycket trevlig resa :)
Hur var det att dricka finöl/apelsinjuice ur ett plastglas...?? Är det ens fysiskt möjligt?
 

Guiden

Medlem
Tack för ett bra reportage! Ni ser ut att ha haft det riktigt bra. Hoppas på bra väder när jag ska på MNF på måndag i Chicago.
 

palmen

Moderator
Ser ut som en mycket trevlig resa :)
Hur var det att dricka finöl/apelsinjuice ur ett plastglas...?? Är det ens fysiskt möjligt?
Är inga problem, klart att glaset spelar roll men då detta är utomhus så är det inte så konstigt att glas inte tillåts.
Ölen smakar ju bättre än allt annat som serveras i Sverige mer eller mindre.
 
Låter lite som min resa, fast mitt fokus var hummer först och främst (sju på tre dagar). Kan dock rekommendera Maine Brewing Company i Freeport om du någon gång tar dig norrut.
 

palmen

Moderator
Låter lite som min resa, fast mitt fokus var hummer först och främst (sju på tre dagar). Kan dock rekommendera Maine Brewing Company i Freeport om du någon gång tar dig norrut.
Jo dom är trevliga, deras lunch ipa eller vad det är brukar vara eftertraktad.
Drack min 1000e öl på bryggeriet, hade 999 när dagen började under förra resan dit.(registrerade öl på Untapped)
 
Jo dom är trevliga, deras lunch ipa eller vad det är brukar vara eftertraktad.
Drack min 1000e öl på bryggeriet, hade 999 när dagen började under förra resan dit.(registrerade öl på Untapped)
Japp, skippade dock den pga alkoholhalten. Däremot gillade jag verkligen Post Rider Snack.
 
Toppen