Senaste nytt

Weekend i mars i Berlin med en 8-åring?

Maja

Medlem
16-18 mars åker vi (maken och 8-åriga dottern) till Berlin. Bor på Hilton Berlin.

Frågan är nu bara vad ska vi göra? Var nog närmare 15 år sedan maken och jag var i Berlin sist så mycket har garanterat ändrats sedan dess.

  • Berlinmuren
  • Brandenburger Tor
  • East side gallery
  • KaDeWe?
Ja, men sen då? Mattips? Sevärdheter? Berlin Zoo har vi redan strukit från listan, ingen som var sugen på att besöka det.

Är det fortfarande cash is king i Berlin? Eller fungerar det med kort som betalning på restauranger? Affärer etc?

Uber från flygplatsen, eller bussen? Troligen har vi en mindre resväska med oss som bagage.

Tar tacksamt emot allt tips och trix vad som gäller i Berlin nu! :)
 

palmen

Moderator
Finns väl inte Uber där? Taxibil till zoologische garten kostade typ 20€.

Tempelhof är kul att se och är en gigantisk plats för aktiviteter Vet dock inte hur bra det lämpar sig för en 8 åring.

Var där förra sommaren och på större ställen fungerar kort bra men bäst att ha kontanter också
 
Tempelhof är kul att se och är en gigantisk plats för aktiviteter Vet dock inte hur bra det lämpar sig för en 8 åring.
Du menar gamla flygplatsområdet? Är det verkligen aktiviteter där i mars månad? De hade gjort om en del av området till flyktingläger när jag var där i september 2017.
 
Cash is king i Berlin, även om de flesta större ställena tar kort. Skulle rekommendera ett besök förbi Classic Remise. Kostar ingenting och är en unik upplevelse om man är det minsta bilintresserad. Sen finns det ju rätt gott om finkrogar i Berlin, men jag brukar alltid försöka få tid att svänga förbi det legendariska kebabstället Mustafa's Gemüse.
 

jsn

Medlem
Åk en tur med buss linje 100 resp 200, går förbi de flesta centrala sevärdheterna. Ingen guide men du betalar lokaltrafikstaxa.
Vi köpte flerdagarskort för lokaltrafiken på Tegel, och då fick man med en massa rabatter på olika museer och restauranger och så. Använde faktiskt rabatterna på ett par ställen så inte helt fel.
Akvariet på Radisson Blu vid Alexanderplatz.
TV-tornet kan vara roligt. Vi käkade middag i restaurangen där, bra mat men väldigt stressad personal. Dock var detta i Augusti så det kan ha varit peak times för turister...
Vi var där i somras, och klarade oss med kort hela tiden. Jag tror jag köpte ett vykort med kontanter men i övrigt funkade kort överallt.
 

HenrikAI

Medlem
Var en weekend i Berlin med en 6-åring i februari förra året, det här körde vi på:
  • Åkte upp i TV-tornet. Populärt (han gillar hissar).
  • Åkte tunnelbana. Också populärt (han gillar tåg).
  • Spanade in Berlin Hauptbahnhof (hissar och tåg!).
  • Lego Discovery Center. Nja. Utställningen var populär (men väldigt liten). Det var för många och för intensiva barn på liten yta vid aktiviteterna, så där stannade vi inte länge.
  • Sightseeing: Berlinmuren, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, riksdagshuset (utvändigt). Kanske inte det roligaste, men han visade ett visst intresse för muren och gränsen mellan väst och öst i alla fall. (Pro tip: Boka ett besök i riksdagshuset i förväg.. det missade vi tyvärr. Ska vara bra utsikt från kupolen sägs det.)
  • Besökte Lego-butiken och köpte set 21027. Extra kul att bygga efter att ha sett alla byggnader live så att säga.
  • Åt currywurst.
Det var ungefär vad vi hann med på en helg (plus lite shopping i skift..). Har inga restaurangtips direkt men vi åt på ett par kvarterskrogar och det var inga problem med barnmenyer eller betalning med kort, vad jag minns i alla fall... Fika på översta våningen på KaDeWe var bra.

För transport från Tegel åkte vi lokalbuss och kunde hoppa av på Kurfurstendamm, inom gångavstånd från hotellet. Gick smidigt. Kort fungerade som sagt på de flesta ställen vi var på.
 
Last edited:
Toppen