Senaste nytt

Weekend i Bangkok med Turkish Airlines i Business Class

Jonas C

Medlem
Tack för trevlig reseskildring och fina bilder. Är det så att man med Austrian också har möjlighet att äta Do&Co mat, om man nu vill slippa ljummen champagne? Oskärpan på trafiken i Bangkok pålagd i efterhand?
Har ännu inte testat Austrian i Business Class, men från vad jag har förstått så är deras Do&Co på samma nivå som Turkish, och Champagnen ska enligt uppgift vara kall ;)

De vägrade mig fast track på Arlanda med TK (TK C + TK G). Stod "See officer" i displayen på grinden. När jag då frågade vakten i vanliga filen (det var knappt någon kö) fick jag en spydig kommentar om att man måste ha fast track-access för att kunna använda fasttrack och om man inte hade det fick man ta vanliga säkerhetskontroll kön.På fråga vad "see officer" betydde svarade han att det fick jag gå tillbaka till TK:s incheckning för att fråga om.
Det var mycket märkligt. När inträffade detta?

Jeg hadde en tur OSL-IST-BKK og retur i sommer. Husker ikke het, men fikk nesten ikke miles til M&M. Tror det var ca 3000 pr vei. Har lest en plass at LH kutter 75% av TK sine miles. Forstår ikke helt hvorfor det har blitt slik. Ellers er Turkish helt fint å bruke på reiser om prisen spiller litt rolle. Fin komfort.
Turkish Airlines sänkte intjäningen till Miles&Smiles på de billiga biljetterna förra året. Så nu får man 25-50% miles i Economy om man reser i de lägre bokningsklasserna.
 

telelina

Medlem
Tack för en fantastik rapport Jonas!
Jag åkte samma rutt (ARN-IST-BKK) i höstas och var nöjd med Turkish. Maten var bra och CIP loungen är kanon.
Visst de gjorde en del missar i servicen men var otroligt vänliga och ursäktade sig med ett stort leende. :)
 

Alf

Medlem
En mycket trevlig rapport och fina bilder. Jag håller med om att maten ser nästan alltid bra ut på TK så man blir lite sugen på detta. Men än så länge håller jag mig borta.

Har man aldrig varit i Bangkok tidigare så är det värt en helg att se allt det kaotiska med stadslivet och trafiken. Efter att ha sett det en gång gäller det att undvika stan. För egen del blir det som regel taxi ner till Hua Hin och ett bra hotell för avkoppling.
 
Har ännu inte testat Austrian i Business Class, men från vad jag har förstått så är deras Do&Co på samma nivå som Turkish, och Champagnen ska enligt uppgift vara kall ;)


Det var mycket märkligt. När inträffade detta?


Turkish Airlines sänkte intjäningen till Miles&Smiles på de billiga biljetterna förra året. Så nu får man 25-50% miles i Economy om man reser i de lägre bokningsklasserna.
Jeg reiste i business til ca kr 12500. Fin deal, men nesten ikke miles. Det er et eller annet mellom Lufthansa og Turkish. Jeg leste fort forbi i en artikkel i magasinet Business Travler om emnet, men festet meg ikke så mye til det dessverre.
 

Jonas C

Medlem
Jeg reiste i business til ca kr 12500. Fin deal, men nesten ikke miles. Det er et eller annet mellom Lufthansa og Turkish. Jeg leste fort forbi i en artikkel i magasinet Business Travler om emnet, men festet meg ikke så mye til det dessverre.
Ah där see man. Jo Lufthansa sänkte intjäningen av status miles på Turkish, förmodligen för att det var för lätt att nå Senator på TK flyg. Sen uppstod det ju en konflikt där Lufthansa upplevde att Turkish konkurrerade för starkt mot dem på hemmamarknaden.
 
Toppen