Weekend i Bangkok med Turkish Airlines i Business Class

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Jonas C, 11 December 2015.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Introduktion

    Så var det åter igen ett udda år, och dags att återkvalificera för mitt Turkish Airlines Miles&Smiles Elite kort. Knappast någon svår status att behålla då det endast krävs 25000 status miles vartannat år för att behålla den, men i samband med förra årets poängreduceringar på Turkish Airlines så har det blivit lite svårare att behålla den. Merparten av mina poäng tjänas in genom SAS flygningar och min plan var i början att flyga ihop statusen med några resor till Södra Spanien i SAS GO. Men att spendera motsvarande en arbetsvecka ombord på SAS-plan utan mat och vatten kändes inte speciellt lockande, så valet föll istället på en Business Class biljett till Bangkok.


    Turkish Airlines erbjuder väldigt förmånliga priser i Business Class där ”normalpriset” till Bangkok ligger på cirka 12500kr. Då och då uppstår det priskrig mellan Turkish Airlines och Norwegian, där priserna sjunker ner till så lite som 9700kr vilket de gjorde i somras. Höstens priskrig resulterade inte i lika låga priser, men jag lyckades få tag på en Business Class biljett för 10792kr vilket bör anses som ett mycket bra pris då den bokades på ett par veckors varsel.


    Bangkok var i ärlighetens namn ingen stad som jag hade något större intresse för att besöka, så en 4 dagars weekend ansågs vara tillräckligt med tid för att besöka staden.



    Onsdag 7 Oktober 2015

    Dagen börjar som vanligt i ett kyligt Västerås, där jag lämnar lägenheten strax efter klockan 7 på morgonen. Centralstationen ligger en kort promenad bort och valet av transport till Arlanda föll denna morgon på Bus4You. För 159kr kan man knappast klaga på vad man får för pengarna, då de erbjuder nonstop-service till Arlanda (tillskillnad från Swebus som stannar i Enköping), sköna läderfåtöljer och snabbt wifi ombord. På bussen passade jag på att kolla FlightRadar24 där jag noterade att dagens A321 till Istanbul är TC-JSV, en fem veckor gammal maskin med reclinerstolar och senaste underhållningssystemet ombord. Nice!


    Ankomst till Arlanda sker strax innan klockan 9 på morgonen, och som vanligt är Business Class disken hos Turkish Airlines incheckning tom medan en lång kö har bildats bakom Economy Class disken. Kvinnan bakom disken var mycket trevlig denna morgon och informerade mig i god tid om förseningen för dagens flyg till Istanbul. Inga större bekymmer då jag ändå har 4 timmar att slå ihjäl mellan flygen.


    Turkish Airlines har sedan i somras en fasttrack kanal i säkerhetskontrollen på Arlanda Södra, rättare sagt får passagerare i Business Class använda Norwegians Priority Lane som var helt tom denna morgon.



    [​IMG]


    Mitt boardingkort för resan.



    SAS Gold Lounge Arlanda

    Loungen var lagom full denna morgon, och i receptionen scannas mitt boardingkort. Till viss förvåning blir jag välkomnad till Guld loungen, vilket aldrig tidigare har hänt med TK boardingkort då de inte brukar se statusen på skärmen. Jag nöjer mig med en kopp kaffe i en av de bekväma vilstolarna i väntan på flyget.



    [​IMG]


    Lugnt och skönt i den nya Gold Loungen på Arlanda.



    Turkish Airlines Flight TK1794 Arlanda – Istanbul

    Jag lämnar loungen strax efter klockan halv tolv och går bort mot passkontrollen och gate 19. Borrningen börjar en halvtimme efter ordinarie tid, och Priority Boarding ropas ut i högtalarna tillsammans med grupp A. Ombordstigningen var förvånansvärt organiserad och jag befinner mig snart ombord på flygplanet.



    [​IMG]


    Mycket bekväma reclinerstolar i läder på denna A321.



    Väl ombord slås jag över hur ljus och rymlig kabinen känns, och likaså skiljer sig de nyaste A321orna från de något äldre. För det första så har kabinen fem rader istället för fyra, och det saknas videoskärmar i taket för säkerhetsvideo så varje passagerare var tvungen att fälla ut sin skärm från armstödet innan start. Stolen i sig är också något modifierad, främst i avseende på fotstödet i metall som nu är borttaget. Stolarna är mycket bekväma för en 3 timmars flygning som denna, och mitt enda klagomål är att lutningen i rygg och fotstöd kunde ha varit bättre. Skulle inte vilja genomlida en 7-timmars flygning i en av dessa stolar, då de används på Boeing 737-900ER till många Afrikanska destinationer.


    Vi blir stående på marken i närmare en timme då det förseningen ledde till att vi missade vår slot tid i Istanbul. Så istället för att cirkulera över Svarta Havet och förbruka bränsle, så togs beslutet att vänta in den nya slot tiden på Arlanda. Under tiden serverades välkomstdrinkar och loktum.



    [​IMG]


    Ett glas färskpressad apelsinjuice till välkomstdrink idag.



    Beläggningen i Business Class var 10/20, medan Economy Class var proppfullt men tack och lov blev det inga uppgraderingar idag. Väl uppe i luften delas menyerna ut och dryckesbeställningar tas. Valet av dryck föll på Champagne, som åter igen serverades varm. Drycken serverades i samband med att brickorna med förrätt delades ut.


    Maten på denna flygning var åter igen fantastisk, där besättningen och kocken gjorde ett utmärkt jobb i serveringen. Förrätten bestod idag av Tabbouleh med vinblad och getost. Gravad lax med hovmästarsås, fylld paprika med köttfärs och aubergineröra. Valet av varmrätt föll på Chicken Papilotte, dvs ugnsbakad kycklingfilé med paprika och zucchini. Efterrätten bestod av turkisk rispudding. Med undantag för aubergineröran som smakade som om någon hade fimpat en cigarett i den, så smakade allting helt underbart. Tilltal vid namn skedde under hela serveringen vilket är en klar förbättring mot tidigare, och mitt enda klagomål som kom att upprepa sig på alla flygningar är att de är riktigt dåliga på att erbjuda påfyllningar på Champagneglas och kaffekopp.



    [​IMG]



    Fantastiskt god lunch!

    Resterande tid av flygningen ägnades åt att utforska underhållningssystemet, som trots de närmare 100 filmerna inte erbjöd mycket av intresse. Ankomst i Istanbul skedde en timme efter ordinarie ankomsttid och som ankommande passagerare från ett EU land så behöver man inte gå igenom transfer security.



    Turkish Airlines CIP Lounge Istanbul


    Ankomst i Istanbul sker mitt under rusningstid och som ett resultat är det smockfullt på flygplatsen. Detsamma kunde tack och lov inte sägas om loungen som var lagom full denna eftermiddag. Boardingkortet scannades problemfritt i en av grindarna och jag slapp därmed köa bakom receptionen för att bli insläppt.


    Som vanligt är det raka vägen ner för trapporna som gäller, till min vanliga soffa längst bort i det vänstra hörnet vid fönstren.



    [​IMG]


    Favoritsoffan.



    På grund av förseningen från Arlanda så har jag bara två timmar att spendera i loungen innan boarding för nästa flyg. Som vanligt passar jag på att smaka på det fantastiska matutbudet i loungen.



    [​IMG]


    Köfte, grillad kycklingfilé och Pidé. En liten portion fick det bli då man ville spara aptiten för middagen ombord på planet.



    Tiden går fort när man har det skönt och innan jag visste ordet av det har klockan hunnit bli sju, tid för boarding.



    Turkish Airlines flight TK64 Istanbul – Bangkok


    Flygplanet stod parkerat på Gate 205 som låg alldeles intill loungen och priority boarding har precis hunnit börja. Boarding processen hos Turkish Airlines kan vara en hit and miss. Vissa dagar sköts det exemplariskt med separata fållor för respektive boarding grupp, medan det andra dagar kan råda totalt kaos. Idag sköttes ombordstigningen perfekt och jag var bland de första ombord på flygplanet.


    Ombord hälsas jag välkommen av en yngre flygvärdinna innan det var dags för den eftertraktade vänstersvängen till mitt säte 4K. Business Class kabinen på Turkish Airlines Airbus A330-300 består av fem rader i en 2-2-2 konfiguration med sammanlagt 28 stolar. Kabinen är luftig, fräsch och i superskick vilket kanske inte är så konstigt då flygplanet är mindre än ett år gammalt.



    [​IMG]


    Business Class stolarna på Turkish Airlines A330-300.



    [​IMG]


    Mycket bra benutrymme.



    Majoriteten av passagerarna i kabinen var pensionärer på semester, med undantag för två Israeliska herrar på raden framför. Turkish Airlines är Israels de-facto nationella flygbolag då Tel Aviv är deras överlägset största marknad, med 11 dagliga flygningar från Istanbul. Att flyga via Istanbul från Tel Aviv är betydligt snabbare än ”direktflygen” med El Al då dessa tvingas flyga omvägar för att undvika fientliga luftrum.


    Beläggningen i Business Class hamnade på 27 av 28 stolar bokade, varav jag hade turen att få sätet bredvid mig blockerat. Åter igen en bra förmån som statuskund hos Turkish!



    [​IMG]


    Välkomstdrink bestående av lemonad med mynta.



    Efter att ombordstigningen avslutats delas menyer och amenity kits ut, och jag tilldelas även ett personligt välkomnade av kocken. Kaptenen kommer snart ut på PA systemet och hälsar alla välkomna ombord åter igen. Kvällens flygtid till Bangkok beräknades till cirka 8 timmar och 50 minuter. Därefter följer en säkerhetsvideo innan det är dags för takeoff.


    Under stigningen till marschhöjden på 36000 fot stöter vi på en påtaglig turbulens, som lyckligtvis nog hann lugna sig i lagom tid till middagsserveringen. Då jag avstod från att äta mig mätt i loungen, så började jag vid det här läget känna mig hungrig vilket kan ses som tur nog då en stor middag väntade.



    [​IMG]


    Middagen påbörjas med kanapéer bestående av potatiskaka med räkor, oliver och en toast. Dessa sköljdes ner med ett glas fisljummen Gosset Brut Grand Reserve.



    Därefter rullades förrättsvagnen ut, som i min mening är det bästa med hela middagsserveringen. Givetvis bad jag kocken plocka ihop en tallrik med allt som fanns tillgängligt på vagnen.



    [​IMG]


    Caesarsallad med körsbärstomater och fetaost, laxtartar, tempura shrimp, rökt öring med pepparrotscréme och rökt ansjovis från Svarta havet. Monumentalt gott!



    [​IMG]


    Förrätterna i sig är tillräckligt för att betraktas som en fullgod måltid, men då detta är Turkish Airlines så tar det inte slut där. Näst på tur stod soppan, som idag var en krämig tomatsoppa med mascarpone, rostad lök och torkade ärtor. Mycket gott!



    [​IMG]


    Valet av varmrätt föll på lammkotletter med potatisgratäng och grillad paprika. Upplägget var kanske inte det snyggaste, men kotletterna var perfekt tillagade. Möra, saftiga och lagom feta.



    [​IMG]


    Jag var vid det här laget propmätt, så valet av dessert fick bli frukttallrik och en påtvingad vit chokladmousse med jordgubbar.



    Maten var åter igen fantastisk, och Turkish Airlines lyckas även denna gång leva upp till hypen om att erbjuda luftens bästa flygplansmat. Efter en brakmiddag som denna känner man sig trött, och jag hinner med näppe se klart på filmen Aloha innan jag bestämmer mig för att gå till sängs.


    Servicen på denna flygning var något disorganiserad, vilket man tyvärr måste förvänta sig hos Turkish Airlines. Påfyllning av Champagneglaset skedde sällan, och Champagnen serverades varm. Likaså fick jag erbjudande om att få sängen bäddad redan innan middagen vilket kan tyckas konstigt. Istället dumpade stewarden bäddsättet på stolen bredvid mig, och jag fick därmed bädda min egen säng.


    Stolarna fälls till en 180 centimeter lång säng, vilken är aningen för kort för mig. Men jag lyckades i varje fall sova ostört i fem timmar innan jag väcktes upp lagom innan frukostserveringen.



    [​IMG]


    Härlig utsikt att vakna upp till.



    Jag är i normala fall inget större fan av frukosten på Turkish Airlines och jag hade ursprungligen tänkt sova igenom frukostserveringen, men då belysningen i kabinen tändes så blev det svårt för mig att somna om. Efter ett snabbt besök på toaletten för tandborstning så var det dags för frukost.



    [​IMG]


    Kabinen vaknar till liv…



    [​IMG]


    Frukostförrätt bestående av diverse ostar och kallskuret, en fruktskål, samt en tomatsallad med turkisk cottage cheese.



    [​IMG]


    Frukostvarmrätt bestående av en traditionell turkisk potatisomelett från Svarta Havet regionen. Överraskande god!



    Det märks att Do&Co har gjort förbättringar i sitt frukostutbud jämfört med tidigare, i synnerhet då man även kan få enkelstekta ägg på begäran. Allt som allt var detta en god och mättande frukost: ett bra sätt att påbörja dagen i Bangkok.



    [​IMG]


    Efter avslutad frukostservering återstod en timme av flygningen.



    [​IMG]


    Landning i Bangkok sker enligt tidtabell.



    Ankomst i Bangkok sker strax efter klockan nio på morgonen, och som Business Class passagerare gavs förtur att lämna flygplanet. På vägen ut visar det sig att kvinnan på 2K glömde sin handväska i stolen, något som jag påpekade till sewarden som omedelbart jagade ifatt kvinnan innan hon hann lämna jetbryggan. Inte så kul att glömma väska med pass och plånbok ombord.


    Fasttrack kort delades ut innan landning och det tar inte lång tid innan jag är instämplad i landet. Valet av transport till centrala Bangkok föll på City Rail Link som kostade 45 Bath och tog 25 minuter. Hotellet låg ett stenkast från Paya Thai Station och jag checkar in strax innan klockan elva på förmiddagen.



    Bangkok


    Totalt fyra nätter spenderades i Bangkok, vilket i mitt tycke var på tok för kort tid för att hinna utforska staden. I ärlighetens namn hade jag inga större förväntningar om Bangkok, men det visade sig vara en väldigt trevlig stad att besöka. Här följer lite höjdpunkter från mitt besök…



    [​IMG]


    Trafiken i Bangkok är minst sagt hemsk.



    [​IMG]


    Riktigt god Panang Curry till lunch..



    [​IMG]


    En båttur längs floden är självklart ett måste när man är i staden.



    [​IMG]


    Den liggande buddans tempel.



    [​IMG]


    Wat Pho.



    [​IMG]


    Trafiken är lika hemsk på lördagar.



    [​IMG]


    Iskaffe och kaffe i allmänhet är något som thailändarna är riktigt duktiga på



    [​IMG]


    Kaho San Road. Turistfälla för folk som vill supa, slåss och fara illa. Inte min typ av ställe.



    [​IMG]


    Valet av middag föll på koreanskt. Riktigt god Bulgogi.



    [​IMG]


    Ett besök på Mikkeller Bar i Bangkok stod högt på listan, och jag blev inte besviken. Riktigt mysig bar som jag gärna återvänder till.



    [​IMG]


    Mango med sticky rice… Utan tvekan det godaste jag åt på hela resan.



    [​IMG]


    Phad Thai… Turisträtten nr1, men man måste ju ändå testa. Gott var det i alla fall.



    [​IMG]


    Resans sista kväll ägnades åt middag och mocktails på Above Eleven i Fraser Suites.



    Måndag 12 Oktober 2015

    Efter fyra fantastiskt trevliga dagar i Bangkok är det tyvärr dags att börja dra sig hemåt. Väckarklockan går igång strax efter klockan 6 på morgonen, och med väskan packad kvällen innan så hoppar jag snabbt in i duschen innan jag knallar iväg till Paya Thai station. Tågresan till Suvarnabhumi Airport tog 25 minuter, och när jag anländer till avgångshallen så visar det sig att Turkish Airlines incheckningsdiskar ännu inte har öppnat. Det dröjer en halvtimme innan jag kan checka in, så under tiden passar jag på att utforska avgångshallen och svänga förbi 7Eleven för att spendera mina sista Bath på en kopp kaffe och lite diverse mystiska fruktgeléer.


    Incheckningen öppnar exakt tre timmar innan avgångstid och efter lite knappande på datorn får jag mina boardingkort för hela resan hem till Stockholm.



    [​IMG]


    Incheckad och klar!



    Tillgång till fasttrack i pass och säkerhetskontroll ges till Business Class passagerare och det tar inte mer än 10 minuter innan formaliteterna är avklarade. Hungrig och i behov av frukost sätter jag kurs raka vägen mot EVA Airs lounge som sägs vara en av de bättre i Bangkok. Att loungen dessutom ligger nära min gate gör argumentet starkare.



    EVA Air Lounge Bangkok

    Denna lounge genomgick nyligen en renovering, och då jag besökte loungen förra året innan den renoverade så kunde jag enbart konstatera att loungen inte är sig lik innan. Loungen följer samma designtema som The Infinity i Taipei, men då denna lounge släpper in större mängder naturligt ljus, så saknades den obehagliga nattklubbskänslan hos The Infinity.



    [​IMG]


    EVA Air Lounge i Bangkok.



    Då jag är dagens första gäst, så har de ännu inte hunnit duka fram frukosten och under tiden passar jag på att inmundiga dagens första espresso. Frukostutbudet bestod denna morgon av dim sum, pork buns, congee, stekta nudlar, samt diverse yoghurtar och smörgåsar. Det tycktes inte finnas någon riktig västerländsk frukost, vilket förvisso inte var ett problem då jag redan bestämt mig för Dim Sum.



    [​IMG]


    Dim Sum med Worcestershiresås och kaffe. Notera att kopparna och faten är desamma som finns i Business Class på EVA Air.



    En glassfrys med Swensen’s Ice Cream, diverse desserter, samt ett generöst utbud av starksprit fanns tillgängligt. Det var visserligen för tidigt på morgonen för sprit, men en glass fick slinka ner efter frukosten.


    Då Thai Airways lounger inte är mycket att hänga i julgranen, så spenderades merparten av min tid innan avgång på EVA Air Loungen. Jag passade på att göra ett snabbt besök hos Thai Airways lounge i E-piren innan boarding, och jag var inte speciellt imponerad. Loungen var liten, trång och med ett dåligt matutbud. Thai Airways borde se till att erbjuda lite bättre lounger på sin hemmabas kan man nästan tycka.



    Turkish Airlines flight TK65 Bangkok – Istanbul

    Jag beger mig till gaten i lagom tid för boarding, där boardingkortet scannas innan tillträde ges till gaten. Priority boarding ropades upp för Business Class passagerare, något som efterlevdes hyfsat bra. Två jetbryggor var kopplade till flygplanet denna förmiddag, så den berömda vänstersvängen uteblev idag tillförmån för påstigning genom dörr 1L. Väl ombord hälsas jag välkommen av kocken, innan jag finner mig tillbaka på seat 4K. Faktum är att flygplanet är detsamma som tog mig till Bangkok fem dagar tidigare, så till viss besvikelse fick jag inte chansen att testa den absolut senaste varianten av Turkish Airlines Business Class stol.



    [​IMG]


    Vi parkerade granne med KLM till Amsterdam, och SWISS till Zürich i bakgrunden.



    Kabinen var åter igen i fläckfritt skick, och beläggningen på denna flygning visar sig vara väldigt låg med endast 9/28 stolar upptagna i kabinen. Amenity kits och menyer delas ut i vanlig ordning, innan kocken kommer ut för att leverera ett personligt välkomnande. Åter igen trevligt att bli välkomnad vid namn, men man tycker ju att turkarna borde kunna uttala mitt efternamn korrekt vilket inte var fallet idag.



    [​IMG]


    Välkomstdrink bestående av Strawberry Soda.



    Beläggningen ombord på denna flygning visade sig vara låg i bägge kabiner, och då ombordstigningen avslutas tidigare än beräknat så lyckas vi även lämna gaten ett par minuter innan ordinarie avgångstid. Flygtiden annonseras till 10 timmar och 5 minuter vilket är något längre än normalt, och jag misstänker att detta är skälet till vår tidiga avgång.


    [​IMG]


    Takeoff från Bangkok Suvarnabhumi.



    [​IMG]


    Flygningen tas oss över de centrala delarna av staden.



    [​IMG]


    Alltid lika häftigt med kondensation på vingarna.



    Skylten för säkerhetsbältet släcktes cirka tjugo minuter efter start, och till stor ilska blev vi tillsagda att dra för fönsterskydden. I normala fall dras fönsterskydden för efter avslutad servering, så att tvingas äta lunch i en mörklagd kabin kändes väldigt udda. Hela idén att mörklägga kabinen på en dagsflygning känns i min mening ganska meningslös då man har det lättare att anpassa sig efter tidsskillnaden när kabinen är fylld med dagsljus.



    [​IMG]


    Lunch ombord på TK65.



    Med en avgångstid strax innan klockan elva på förmiddagen så serverades det en ordentlig lunch på denna flygning av samma upplägg som på utresan. Cateringen från Bangkok höll tyvärr inte samma kaliber som den från Istanbul, och i ärlighetens namn imponerades jag inte speciellt mycket av denna måltid. Till att börja med var varmrätterna desamma som på utresan, och likaså tycktes räkor vara huvudingrediensen i varje rätt. Misstro mig inte, jag gillar räkor, men att äta räkor till allt kändes tröttsamt. Riset till varmrätten var smaklöst och överkokt, och räkorna hade en gummiaktig konsistens. Jag tog bara några tuggor innan det var nog.


    Efterrätten bestående av en chokladsufflé var genombakad och torr i mitten, och inte alls lika god som den jag fick på SAS tidigare under året.


    Måltiden i sig var bortsett från varmrätten inte det minsta dålig, men den levde inte upp till samma toppstandard som jag normalt förväntar mig av Turkish Airlines. Med tanke på att det inte är Do&Co som sköter cateringen i Bangkok, så misstänker jag att skulden ligger på den lokala cateringfirman som inte lyckas leva upp till standarden.


    Besättningen på denna flygning var trevlig och tillmötesgående, men jag upplevde serveringen som stressad då jag knappt hann äta upp min förrätt innan soppan placerades på mitt armstöd. Likaså blev jag lite sur när mitt önskemål om en bit Baklava till filmen nekades av skälet att efterrätterna var slut (vilket jag högst betvivlar) och jag istället fick nöja mig med en bit snickers.


    Vinet och Champagnen var varma som vanligt och påfyllningar kunde man bara fetglömma. Jag börjar nästan misstänka att det är en medveten strategi av Turkish Airlines för att minska konsumtionen av ädel dryck, eller så är det bara ett fall av klassisk turkisk inkompetens.



    [​IMG]


    Spektakulära vyer över norra Indien.



    Bortsett från avsaknaden av dryck och tilltugg mellan serveringarna så spenderades spenderades resterande åtta timmar av flygningen åt att kolla på film. Denna A330-300 var utrustad med den senaste varianten av underhållningssystemet Planet IFE, som innehöll cirka 100 filmtitlar. Trots det goda filmutbudet så lyckades jag aldrig hitta någon bra film som jag inte redan sett innan.


    Cirka en timme innan ankomst i Istanbul påbörjades serveringen av pre-arrival måltiden. Vid detta läge var jag riktigt hungrig, men hade inga större förväntningar på maten med tanke på att huvudmåltiden höll låg standard.



    [​IMG]


    Förrätt bestående av laxtartar med gurka och pepparrotscréme. Överraskande gott.



    [​IMG]


    Varmrätt bestående av kycklingfilé med potatismos, brunsås, samt grillad pumpa och aubergine. Bortsett från pumpan smakade allt mycket gott.



    Efter avslutad middag påbörjades förberedelserna inför landning på Istanbul Atatürk Airport, och denna tio timmar långa flygning börjar lida mot sitt slut.



    [​IMG]


    Godiva choklad innan landning.



    [​IMG]


    Ankomst i Istanbul… Det är ingen tvekan om vem som är kung här.



    Ankomsten i Istanbul skedde till en bussgate och åter igen gavs Business Class passagerare förtur att lämna planet och kliva ombord den väntande dedicerade bussen. Sen eftermiddag innebär rusningstid på flygplatsen och köerna till passkontrollen var långa. I fast track kontrollen bestämde sig vissa som inte hade tillgång att ignorera vakten och tränga sig förbi, vilket gjorde till att kön var flera gånger så lång som den normalt brukar vara. Det tog närmare en halvtimme innan jag var igenom.


    Natten spenderades i Istanbul hos min Airbnb värd som jag bodde hos förra gången, men då jag kände mig väldigt trött efter den långa flygresan så hann jag inte utforska staden under kvällen. Morgonen därpå tar jag Hatavas bussen till flygplatsen, där jag för första gången fick möjligheten att utnyttja världens bästa fast track.


    Det finns nämligen en direktingång till CIP Loungen direkt från avgångshallen där Business Class passagerare och Miles&Smiles Elite Plus medlemmar smidigt och enkelt kan gå igenom pass och säkerhetskontroll direkt i självaste loungen. Med formaliteterna avklarade hinner jag med en snabb frukost och några timmars loungehäng innan det var dags att boarda resans sista flyg till Arlanda.


    Som vanligt var denna flygning överbokad, och alla passagerare i Business Class förutom mig var upgrades. Alla var placerade på rad 4 på A321:an, vilket är raden där man per automatik blir placerad vid en uppgradering. Även denna gång jade jag turen att få en A321 med riktiga Business Class stolar, och det var en lugn och behaglig flygning upp till Arlanda.



    [​IMG]


    Förrätt bestående av israelisk couscous, torkat nötkött, kronärtskocka, aubergine och ansjovis. Åter igen gott, men jag avstod från varmrätten då jag fortfarande var mätt efter frukost.



    Slutsatser


    Turkish Airlines levererade åter igen en bra upplevelse, i synnerhet med tanke på hur låga deras priser i Business Class är. Hårdvara i form av stolar och underhållningssystem höll god standard som vanlig, och likaså maten som bortsett från lunchen från Bangkok höll toppklass. Besättningarna var trevliga och tillmötesgående på alla flygningar och jag uppskattar att de har börjat tilltala sina Elites vid namn i Business Class. Jag är däremot mindre nöjd över att servicen i vissa fall upplevs som disorganiserad, och åter igen tycks problemet med varm Champagne och snåla påfyllningar inte vara åtgärdat.

    På det stora hela tycker jag att Turkish Airlines är ett riktigt bra flygbolag, men de är inget flygbolag som jag kan tänka mig att flyga med på regelbunden basis. Med tanke på alla brister så skulle jag nog drivas till vansinne om jag reste med dem på veckobasis, så att göra 1-2 resor om året upplever jag som ganska lagom. Allt som allt ser jag fram emot min nästa resa med dem i vår.


    Tack för att ni läste!


    Hälsningar

    Jonas
     
    Budgetresenär, Thomasn, Elberto och 62 andra gillar detta.
  2. gustafsg

    gustafsg Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Shysst! Hur många poäng genererade det till M&S?
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Resan gav 19240 miles inklusive Elite bonusen.
     
    Smuffe gillar detta.
  4. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    @Jonas C Jonas, med dina fina bilder blir man ju sugen på att flyga TK ! Jag
    har inte haft lika goda upplevelser med TK som du verkar fått då det för mig
    oftast varit riktigt risiga kärror där stolen varit reparerad med silvertejp etc.
    Har dock inte provat någon riktig long-haul med dem.

    Att servicen är något desorganiserad och personalen inte alltid är intresserade
    av sina passagerare/kunder är tråkigt liksom att bli serverad champagne och
    vita viner rumstempererade.
     
  5. Tack @Jonas för en underbar reserapport med fina bilder som vanligt.
    Det är väl inte så konstigt att du kunde använda SAS Gold lounge för att du hade Star Alliance Gold genom Turkish Airlines.
    Det står TK*G på ditt boardingkort.

    Khao Niao Mamuang! Min favoritdessert i Thailand.:)
     
    Smuffe och jumbooze gillar detta.
  6. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    @Jonas C, dina reserapporter är fantastisk skrivna!
     
  7. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som vanligt- tack för en förstklassig rapport :)
     
  8. bossefin

    bossefin Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack @Jonas C - riktigt kul att läsa. BKK kanske man skulle fundera på. Mina erfarenheter av TK är begränsade till två turer till IST och förutom när jag hade oturen av att få en kärra utan business-stolar så har det varit riktigt bra även om bubblet varit fesljummet. Ser nu fram emot min första longhaul med TK mot Maldiverna i mars. Tyvärr med en riktigt sunkig avgångstid från IST (03.05) så det blir väl mest att testa stolen i sovläge men hemresan är något bättre tidsmässigt.
     
    Smuffe gillar detta.
  9. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Lysande rakt igenom, tack!
     
  10. Knucket

    Knucket Medlem

    Ort:
    OER
    Land:
    Sverige Sverige
    Hög klass som vanligt och bilderna fantastiska.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×