Senaste nytt

Webbsidor för att se bokningar som inte är gjorda i Amadeus

Jacob

Medlem
Kan vara samma med US Airways.
Kan bekräfta att det är samma sak med US Airways.

Söker man Stockholm-Frankfurt med US Airways får man inga träffar.

Söker man Stockholm-Philadelphia via Frankfurt med US Airways kommer helt plötsligt flyg US 5843 upp. Ett morgonflyg Stockholm-Frankfurt med avgångstid klockan 06.00 (samma flyg som LH 809).

Flyget finns alltså inte tillgängligt annat än om man samtidigt bokar ett anslutningsflyg med US Airways.
 

erc

Medlem
Hjälpen med att reda ut detaljbegreppen uppskattas enormt! Tack!

Ska bli intressant att se vad det står på BP efter incheckning. Gissar att det kommer stå LH809 istället för den tekniskt korrekta, men icke tavelpublicerade US5843. Kan föreställa mig att en och annan skulle bli ytterst oroad om flighten man förväntas vara på inte listas på tavlorna...

Testade även classic.checkmytrip.com då jag har läst att bokningsklasserna möjligen syntes där. Såvitt jag kan se finns dessa uppgifter inte tillgängliga... Det får helt enkelt bli en överraskning hur många EB-poäng som trillar in efter resan.
 

Jacob

Medlem
Ska bli intressant att se vad det står på BP efter incheckning. Gissar att det kommer stå LH809 istället för den tekniskt korrekta, men icke tavelpublicerade US5843. Kan föreställa mig att en och annan skulle bli ytterst oroad om flighten man förväntas vara på inte listas på tavlorna...
Det kommer givetvis stå LH 809 med en liten kommentar i mindre stil "also US 5843". Kommer inte vara några som helst problem.

Men kan hålla med om att det är lite skumt att US numret inte kommer upp på avgångsskärmen. Tittade på www.arlanda.se och på 6.00 flygningen till Frankfurt imorgon tisdag syns bara ett Lufthansa nummer och ett SAS nummer, inget US nummer. Nu finns det visserligen bara en flygning till Frankfurt klockan 6.00 men för de som inte riktigt har koll på det här med codeshare kanske det kan bli förvirrande.

Testade även classic.checkmytrip.com då jag har läst att bokningsklasserna möjligen syntes där. Såvitt jag kan se finns dessa uppgifter inte tillgängliga... Det får helt enkelt bli en överraskning hur många EB-poäng som trillar in efter resan.
Fick du inte ett Lufthansa bokningsnummer? Du ser bokningsklassen om du tittar på din bokning på Lufthansas hemsida under "my bookings".
 

erc

Medlem
Jag har tydligen stirrat mig blind. :) Efter kategorin (economy i detta fallet) står mycket riktigt en bokstav inom parentes. Hos både US och LH.

Enligt LH är bokningsklassen (S) för ARN-FRA och FRA-ARN samt (E) för FRA-PHL och PHL-FRA. På SAS EB-sidor tolkar jag detta som Economy respektive Low Economy. http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/

Enligt US är bokningsklassen (E) för ARN-FRA, FRA-PHL samt PHL-FRA. Vilket torde betyda Low Economy enligt EB. FRA-ARN är sedan (N) vilket tyder på Economy. http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/US_Airways/

Att jag missat dessa bokstäver bakom bokningskategorin är inget annat än patetiskt. :)
 

Jacob

Medlem
När man bokar codeshare kan det hända att bokningsklassen ändras om det är ett annat flygbolag som utför flygningen än det flygbolag bokningen gjorts genom. Man får alltid poäng baserat på intjäningstabellen hos det flygbolag som utför flygningen.

Ingen tvekan på Frankfurt-Philadelphia.

Men Stockholm-Frankfurt är lite mer tveksam. S på US Airways är low economy (långt ner på skalan) medan S på Lufthansa är economy (100% intjäning). Jag skulle gissa på att S hos US Airways omvandlas till något annat när Lufthansa utför flygningen, troligtvis en bokningsklass som bara ger "low economy poäng" (25%).

Så här ser bokningsklass hierarkin ut hos US Airways på Stockholm-Frankfurt. S kommer en bra bit ner.
C7 D7 Z7 Y7 B7 M7 H7 Q7 N7 V7 W0 L0 S0 T0 G0 K0 U0 E0
 

erc

Medlem
När man bokar codeshare kan det hända att bokningsklassen ändras om det är ett annat flygbolag som utför flygningen än det flygbolag bokningen gjorts genom. Man får alltid poäng baserat på intjäningstabellen hos det flygbolag som utför flygningen.

Ja, 25% intjäning är vad jag förväntar mig. Anledningen till förvirringen (och nyfikenheten) är att merparten av biljetterna är köpta med US TFC-vouchers.

Ser just att min sista flygning med US (på Economy Discounted) faktiskt gav 100%. OSL-PHL, 3800 poäng. Den ständiga förvirringen är underhållande. :) Återstår att se om det trillar in 9400 eller 2350 poäng.
 
Last edited:
Använder KLM inte Amadeus?
En resa i maj som går till Paris "hittar" jag!
Men resan till Dubai på måndag hittar jag inte på "Check my trip.com"
 

Gnopps

Medlem
KLM och Air France har blockat resor köpta direkt av dem så att du inte kan se dem i Checkmytrip. De vill istället att du använder deras eget gränssnitt på deras hemsidor för att se på din resa. Personligen gillar jag inte det här eftersom en del information saknas och deras system innehåller en del begränsningar.

Har du köpt din resa av någon annan bör du kunna se den i Checkmytrip, är du säker på att du använder rätt bokningskod?
 

agehall

Medlem
Framförallt är det rätt dumt då deras sidor ofta fungerar dåligt och man bara blir frustrerad då man får logga in 10x för att få upp en resa.
 
Båda resorna är köpta via KLM.
Tack för svaren, var lite orolig.....

För två år sedan skulle jag och min sambo till Mclaren F1 team och titta...
Och resan var delvis betald med rabattcheckar(för försenat bagage).
Kunde inte checka in via nätet kvällen innan.
Och när vi försökte checka in på morgonen på LPI , så suckade killen i incheckningen och sa:
"Den här felkoden har jag inte sett på flera år....."
-Vi kom inte med flyget..., utan fick kasta oss i en taxi till tåget och åka till CPH.
Med SAS till LHR.
Hyrbil och sedan till hotellet i Windsor, för att byta om.
Besöket började kl 15.00 och kl14.35 lämnade vi hotellet mot Woking...
Sedan var det kö på M25...
Men kom fram kl15.01...
 
Toppen