Senaste nytt

Washington DC inkl. Great Smoky Mountains + ev. Myrtle Beach i okt/nov?

Maja

Medlem
SAS VIP rea gör att jag gärna vill boka en resa under höstlovet (runt 28/10-4/11). Tanken var först Florida för sol och bad, men SAS har insett att Sverige och Danmark har lov vilket gör att priserna blir för höga.

Hittade bra priser 26/10-4/11 till Washington DC och började fundera på om det kunde vara ett alternativ.

Har en ungefärlig plan som ser ut som följande;

26-29/10 Washington DC - boende oklart. Hade tänkt hyra bil, men kanske är vettigare att bo centralt och hämta ut den senare? Tips på bra boende för 2 vuxna och dottern (8 år)?
29/10-30/10 - Blackburg, Virginia (försök att se/kör längs med Appalachian National Scenic trail någon del av vägen)
30-31/10 - Gatlinsburg, TN fokus på Great Smoky Mountains
31/10-1/11 - Columbia, SC med fokus på The Blue Ridge Parkway
1-3/11 - Myrtle Beach? Väldigt lång omväg för att få se havet, få lite sol och strand?
3-4/11 Hotell i närheten av Washington DC - ej fokus på turistande i stan. Tänkt boende Hilton Springfield då priset var riktigt bra.

I Washington DC tänkte jag att vi skulle se/besöka;

Efter The Blue Ridge Parkway så är frågan vart vi tar vägen. Tanken var som sagt att åka ut till kusten och få lite sol och bad, men inser att okt/nov runt Myrtle Beach inte direkt är badvändligt för en badkruka när det ligger runt +20C.

Så alternativ routing och tips mottages tacksamt!

Tips, tankar och idéer mottages tacksamt.
 

Hok

Medlem
Det är troligen ännu mindre badväder där, men jag gillade Outer Banks utanför North Carolina. Där ute ligger även Kitty Hawk.

Går att ta färjan ut dit i södra delen och åka norrut. Jag gjorde tvärtom och kom från fastlandet i norr.
 

Senator

Moderator
ping @sembl

Sol och bad är nog lite sent i Myrtle Beach. Det är också sluttampen av "Hurricane Season" dock är det väldigt sällan storm så sent på året däruppe.

Vad skulle det kosta att flyga från Dulles/Reagan söderut till t.ex. Jacksonville, Tampa eller Orlando? Om ni vill ha lite mer sol, bad och värme skulle jag rekommendera detta. Tänker på ställen som St. Augustine, Charleston eller Savannah. Borde gå att bada och sola i St. Augustine.
 

Maja

Medlem
@Hok Tack för tipset! Kitty Hawk var nytt för mig, men Outer Banks hade jag med på karta. Det känns dock som om det vore bättre att åka dit när det är varmare. Kanske får bli en sommar resa i stället och skita i hösten.

@Senator Myrtle Beach för sol och bad har jag strukit helt.

Ska kolla in St. Augustine.

Ett alternativ är att stryka hela höstresan och köra en längre roadtrip sommaren 2018 i stället och utgå ifrån resan ovan men förlänga den 1-2 veckor.

Smoky Mountains - någon som har något att säga om denna nationalpark?
 

Senator

Moderator
jag kan också lägga +1 på Outer Banks. Där hade jag hyrt ett hus. Var där i slutet av augusti, fantastisk ställe...
 

Maja

Medlem
Blev övertygad om att jag vill se mer av Outer Banks etc. och att okt/nov är fel årstid. Får spara denna resa till sommarhalvåret.

I slutet på augusti hade varit trevligt att hyra ett hus, men det fungerar inte för mig som är lärare. :( Har du något bra tips på vart man kan leta efter uthyrare gällande Outer Banks @Senator så tar jag gärna emot det tipset.

Fick bli en klassiker, NYC, men denna gång med dottern. Första gången jag åker själv med henne. Hon är oerhört lätt att ha att göra med, så inga problem där, men min bild av NYC kanske ändras något efter att ha varit där solo de flesta gångerna och bara haft mig själv att tänka på. Denna gång blir det mer barnfokuserat. Blir till att läsa in mig lite på det. Blir en bra uppvärmning med 4 nätter i juni då vi är där hela familjen. :)
 

sembl

Medlem
Kan beratta att vi badade I havet fram till borjan pa November I Charleston. Skulle skippa Myrtle Beach helt om man inte gillar 2000 tshirtstallen bredvid varandra och valdigt medioker mat.

Charleston, ar pa att gora listan om man gillar mat, historia och trevliga manniskor innan det blir helt forstort. St Augusine, supermysigt och fina strander.

Kan sla ett slag for outer banks och Chicotengue Islan. Chincoteague, Virginia - Wikipedia
Riktigt mysigt och fantastiska strander utan folk dar vilda hastar simmer I havet mellan oarna. Vi hyrde ett beachhus och det var riktigt billigt. Ska kola var vi gjorde det,

Kitty Hawk ar dessutom en klassiker.
 

sembl

Medlem
Just det, skippa Colombia och dra upp till Asheville I bergen. Mycket aktiviter, zipline, forsranning etc. Super om man har barn. Jattefina vyer och inte sa langt till mile high swinging bridge.
 
Smoky Mountains är fantastiskt. Det finns hur mycket som helst att göra där. Många fina vandringsleder och utsiktsplatser.
Gillar ni nöjesfält finns ju Dollywood i närheten också. Kitschigt men många roliga attraktioner. Det kan vara så att några höga attraktioner är stängda den tiden på grund av bålgetingar men förhoppningsvis är alla öppna.
 

Maja

Medlem
Asheville har redan tagit plats i stället för Colombia i version 2 av planeringen som inte är postad ovan.

Som det ser ut nu har jag planerat detta till sommaren 2018. Fyll gärna på med fler tips i området!

Helt sjukt hur man kan bli så intresserad av olika resor, allt som startade med SAS VIP-rea och nu tänker jag semestern 2018 redan. ;)

Kanske ska genomföra årets roadtrip mellan NYC och Chicago först! :)

Tusen tack för tips @sembl och @LasseFoppa
 
Toppen