Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

Fedup

Medlem
Förmodligen har jag fel, men jag förståd det som att det var en EU regel med 5 år.
Det finns inga sådana regler. T.ex har Tyskland regeln att om man är under 23 så får man 6 års giltighet på passet, medan över 23 är det 10 år som gäller. Sverige är snarare undantaget i EU med 5 år än regeln
 

Rebel

Medlem
Det finns inga sådana regler. T.ex har Tyskland regeln att om man är under 23 så får man 6 års giltighet på passet, medan över 23 är det 10 år som gäller. Sverige är snarare undantaget i EU med 5 år än regeln

Jag vill minnas attt när sverige bytte till 5 år så var det med hänvisning till EU regler. Men det kanske bara var enklast att säga. För 5 år är ganska nytt i sverige ?? 4 eller 5 år eller så??
 

Fedup

Medlem
Jag vill minnas attt när sverige bytte till 5 år så var det med hänvisning till EU regler. Men det kanske bara var enklast att säga. För 5 år är ganska nytt i sverige ?? 4 eller 5 år eller så??
Det finns ingen specifik lag som säger att det ska vara 5 år. De flesta länder inom EU har 10 år som regel. Däremot kan det finnas andra bestämmelser eller förordningar som föranlett att det i Sverige ändrats till 5 år. En bra grej med att ha 5 år är ju att man konstant kan arbeta på att uppdatera passen och hålla de säkra. Har du pass som har 10 år som utgångsdatum så ligger det konstant "äldre och mer osäkra" pass i rotation
 

Dr. Miles

Expert
Jag vill minnas attt när sverige bytte till 5 år så var det med hänvisning till EU regler. Men det kanske bara var enklast att säga. För 5 år är ganska nytt i sverige ?? 4 eller 5 år eller så??
Det finns ingen specifik lag som säger att det ska vara 5 år. De flesta länder inom EU har 10 år som regel. Däremot kan det finnas andra bestämmelser eller förordningar som föranlett att det i Sverige ändrats till 5 år. En bra grej med att ha 5 år är ju att man konstant kan arbeta på att uppdatera passen och hålla de säkra. Har du pass som har 10 år som utgångsdatum så ligger det konstant "äldre och mer osäkra" pass i rotation
Det finns ingen sådan regel från EUs sida.

Många EU medlemsländer tillåter passets giltighetstid upp till 10 år.
Passports of the European Union - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Med tanke på att Sverige delar ut medborgarskap till höger och vänster utan koll som att det vore klistermärken i ett cornflakes paket så är det bara en tidsfråga innan USA kommer kräva att alla svenskar måste ansöka om visum till USA.
Man får passa på att resa lite extra till USA nu medan det går utan krångel och andra drygheter.
 

Pho

Medlem
Jag vill minnas attt när sverige bytte till 5 år så var det med hänvisning till EU regler. Men det kanske bara var enklast att säga. För 5 år är ganska nytt i sverige ?? 4 eller 5 år eller så??
Det är väl 10 år sedan det ändrades?! Tiden går fort ibland... :)

Sedan vill jag minnas att ett av motiven till att ha kortare giltighetstid var att automatiska verifieringar skulle vara mer tillförlitliga om man inte hade för gamla foton. Och som Fedup påpekade att det är kortare tid om man inför nya säkerhetsrutiner innan hela basen av pass är utbytta.
 

Rebel

Medlem
Pho sluta påmina mig att jag är gammal:mad:

Du har säkert rätt at det är 10 år sen men det vill jag mest förtränga
 

Börnen

Medlem
Förr fick man iallafall rejäla visum
image.jpeg
 

AABack2ARN

Medlem
Nostalgi. Mitt B1B2 visa var daterat i juni 1990 i det gamla svarta passet. Känns inte som om det var så många säkerhetsdetaljer i just den passmodellen...
 
Toppen