Senaste nytt

Visumfria USA-resor begränsas ?

obs

Medlem
Läste whitehouse-länken och av den förstår jag bara "vi ska göra detta, detta, detta och detta".
Men för mig som råkar ha ett svensk och ett iranskt pass, från vilket datum behöver jag ha visum? Har SFO nu i dec och IAD i jan, skulle vara bra att veta.

Som jeg lige umiddelbart tolker pressemeddelelsen, så gælder det umiddelbart fra nu. Citat:
DHS will immediately take steps to modify its Electronic System for Travel Authorization (ESTA) applications to capture information from VWP travelers regarding any past travel to countries constituting a terrorist safe haven.

Men hvad der sker hvis man allerede har en godkendt ESTA ansøgning kan jeg ikke umiddelbart læse ud af meddelelsen.
 

Fedup

Medlem
Som jeg lige umiddelbart tolker pressemeddelelsen, så gælder det umiddelbart fra nu. Citat:


Men hvad der sker hvis man allerede har en godkendt ESTA ansøgning kan jeg ikke umiddelbart læse ud af meddelelsen.
Nej, det har den inte. Det stämmer att senaten godtagit förordningen, men den är inte genomförd än och lagen är inte "tillämpbar" än.

“The bill is not currently scheduled for a vote in the Senate even though it has bipartisan support in that chamber. It’s likely that the Senate version, written by Sens. Dianne Feinstein (D-Calif.) and Jeff Flake (R-Ariz.), could be folded into a government spending bill Congress is negotiating.” Jag tolkar det som att lagen kommer införas inom kort men exakt vad det är för villkor är oklart, blir intressant att se hur det påverkar folk som har planerade resor/godkända ESTAs.
 

obs

Medlem
Nej, det har den inte. Det stämmer att senaten godtagit förordningen, men den är inte genomförd än och lagen är inte "tillämpbar" än.

“The bill is not currently scheduled for a vote in the Senate even though it has bipartisan support in that chamber. It’s likely that the Senate version, written by Sens. Dianne Feinstein (D-Calif.) and Jeff Flake (R-Ariz.), could be folded into a government spending bill Congress is negotiating.” Jag tolkar det som att lagen kommer införas inom kort men exakt vad det är för villkor är oklart, blir intressant att se hur det påverkar folk som har planerade resor/godkända ESTAs.

Korrekt, det havde jeg egentlig også godt læst i nyhedshistorierne. Den skal selvfølgelig også lige forbi præsidenten.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Det var länge sedan jag sökte visum till USA, men det gäller väl ett par år det med gissar jag, eller måste man söka för varje gång man åker dit isf?

Flying Finn: Det blev den 3. gången för mig här på ambassaden. Var senast för ca. ett halft år sedan.
CD-representant: Vi ser att du har varit i Iran för två år sedan.
Flying Finn: Javisst, precis som jag informerade er redan vid första visumansökan för ca. två år sedan, lite efter min resa till Tehran.
CD-representant: Har du inte ännu heller blivit radikal och t.ex. fördömt Israel?!? Fast du var till Iran för två år sedan.
Flying Finn: Svaret är ännu också nekande efter två år.

Kan bara tänka mig hur amerikansk logik á la US DOS fungerar... :p Det är just det här jag undrar att i fall jag har varit för t.ex. 10 år sedan en fjuttig gång till t.ex. Iran, så måste jag ansöka visum hela resten av mitt liv? Det är ju inte precis logiskt att bli utfrågad flera gånger om en och samma vistelse i något "förbjudet land", i fall jag har inga nya besök till landet efter den senaste visumprövningen.
 

Kricka

Medlem
Vi ska nog vara glada att de inte inför visum rakt av.

Det var länge sedan jag sökte visum till USA, men det gäller väl ett par år det med gissar jag, eller måste man söka för varje gång man åker dit isf?

Innan ESTA så var det ju visum som gällde för alla besök i USA. Man fick oftast visum på 10 år,
vilket kunde "flyttas över" vid passbyte. På den tiden var det så smidigt att man även kunde ha
med det gamla utgångna passet (med giltigt visum) men resa in på det nya passet.
 

NotRyan

Medlem
Innan ESTA så var det ju visum som gällde för alla besök i USA. Man fick oftast visum på 10 år,
vilket kunde "flyttas över" vid passbyte. På den tiden var det så smidigt att man även kunde ha
med det gamla utgångna passet (med giltigt visum) men resa in på det nya passet.

Nej, visa waiver fanns ju redan innan ESTA kom, men då var det I-94W, den gröna blanketten som skulle fyllas i vid varje resa.... :)
 
Toppen