Senaste nytt

Visum till Vitryssland

Sukhoi

Medlem
Hej! Har också kommit in utan visum. Beställde ett speciellt försäkringsintyg, med en stämpel och en signatur. Står inget om 10 000 Euros på den. Tror de gillar stämplar där:)!
 

airac

Medlem
Hej! Har också kommit in utan visum. Beställde ett speciellt försäkringsintyg, med en stämpel och en signatur. Står inget om 10 000 Euros på den. Tror de gillar stämplar där:)!
Det gillar dem säkert! Du har haft tur då, de två gånger jag reste in var det många som skickades tillbaka för att köpa försäkring pga detta. Har ett pågående ärende hos försäkringsbolaget att dem uppdaterar intyget så att det följer vitryska lagen. Spenderade säkert 45 min med olika chefer vid gränsen sista gången för att få fram rätt dokument och något slags bevis att dem nekade inträde med mitt stämplade och undertecknade intyg.
 

SvartMjolk

Medlem
Hej, jo gjort det två gånger nu. Gränspolisen är lite jobbiga med försäkringsintyget (det måste tydlig framgå att det gäller minst 10.000EUR), men man kan köpa försäkring på plats också (3-5 EUR, kan betalas med kort). Annars är det väl inget konstigt så länge man uppfyller villkoren.

Ok, jag har specifikt efterfrågat att beloppet finns med från mitt försäkringsbolag. Det krävs ingen inbjudan från hotell längre?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

airac

Medlem
Ok, jag har specifikt efterfrågat att beloppet finns med från mitt försäkringsbolag. Det krävs ingen inbjudan från hotell längre?
Nope, inte för visum fri inresa. I teorin behöver du kunna visa att du har pengar åt vistelsen (35EUR/dag om jag minns rätt), men jag har inte frågats om det. Sedan fyller du i migrationskortet som du får på flyget, och måste passet vara giltig ett tag till och ha plats för stämpel :)
 

SvartMjolk

Medlem
Nope, inte för visum fri inresa. I teorin behöver du kunna visa att du har pengar åt vistelsen (35EUR/dag om jag minns rätt), men jag har inte frågats om det. Sedan fyller du i migrationskortet som du får på flyget, och måste passet vara giltig ett tag till och ha plats för stämpel :)

Snyggt! Tack för hjälpen.
 

SvartMjolk

Medlem

Gus

Medlem
Det gillar dem säkert! Du har haft tur då, de två gånger jag reste in var det många som skickades tillbaka för att köpa försäkring pga detta. Har ett pågående ärende hos försäkringsbolaget att dem uppdaterar intyget så att det följer vitryska lagen. Spenderade säkert 45 min med olika chefer vid gränsen sista gången för att få fram rätt dokument och något slags bevis att dem nekade inträde med mitt stämplade och undertecknade intyg.
Löste det sig efter 45 minuter eller var du tvungen att köpa extra försäkring?

Vi ska till vitRyssland om en vecka. Ska ringa länsförsäkringar imorgon och fråga om ett intyg där det framgår 10000 euro.
 

Mr Basic

Medlem
Jag har nyligen fått hem ett Vitryss-försäkringsintyg från Länsförsäkringar.
Där står "no limit of amounts" på samtliga punkter utom akut tandvård, max SEK5000.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Försökte växla till mig vitryska rubel på Arlanda(både Forex och Exchange) men den valutan har de inte, de föreslog US dollar istället.

Jag tänkte ta med mig $ så jag klarar kravet vid gränsen, och sedan ta ut rubel i Minsk.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen