Senaste nytt

Visum till Vitryssland

airac

Medlem
@airac tack för aktuell info! Det verkar ha blivit lättare på senare år så jag funderar starkt på att avlägga en visit hos mina bekanta i Minsk nu, det var mycket krångel med visum förut, men inbjudan verkar ha blivit mycket lättare när man ska besöka privatperson.

Har du några erfarenheter gällande resor vidare österut från Minsk? Om man skulle vilja åka till något av -stanländerna eller dylikt?

Nej, har varit i Ryssland och Ukraina. Har en kompis som bor i Lviv i Ukraina som jag hoppas hälsa på någon gång. Åker man till Ryssland på t.ex. tåg kan man söka transit visum till Vitryssland. Känner dock folk från Uzbekistan och Kirgizistan som jag skulle kunna fråga. Vad undrar du över?

Har dessvärre inget EU nationellt ID kort bara ett körkort. Kanske kan kolla med ambassaden i Vilnius och boka en tid för visum. Om inte, så får jag väl ta det vid landning. Jag har schweiziskt pass och inget svenskt.
Ok. Vet ej om det finns en ambassad i Schweiz, men VoA priser är baserad på om det finns en ambassad i ditt hemland, ej landet du bor i. Därför är det dyrt för mig att använda VoA men billigare om man är svenskt (dock fortfarande dyrare än på ambassaden).

Ok. Jag ordnade ett sånt när jag skulle åka till Moskva. Antar att jag kan göra detsamma denna gången då och vara noga med att det inte bara står Ryssland.

Yes, så har jag också haft. Beror lite på försäkringsbolaget.
 

chazzie

Medlem
Nej, har varit i Ryssland och Ukraina. Har en kompis som bor i Lviv i Ukraina som jag hoppas hälsa på någon gång. Åker man till Ryssland på t.ex. tåg kan man söka transit visum till Vitryssland. Känner dock folk från Uzbekistan och Kirgizistan som jag skulle kunna fråga. Vad undrar du över?

Främst länder som Uzbekistan och Kirgizistan, för några år sedan gjorde jag Ukraina+Vitryssland-varianten. Tanken sen är om man kan utgå från Minsk vilket skulle vara praktiskt då kompisen bor där, så kan man kombinera med ett besök hos dem.
 

airac

Medlem

airac

Medlem
Bra nyheter var det! Del av kompisgänget har gått juridik utbildning i Belarus. De håller koll när lagtexten publiceras. Informerar om ingen hinner före mig :)
Publicerades igår enligt sambon. Varken vitryska utrikesdepartementet eller ambassaden har dock hunnit uppdatera hemsida än. Om en månad ska det dock alltså gå att flyga till Minsk och vara i Vitryssland utan visum i 5 dagar.
 

SvartMjolk

Medlem
Är det någon som testat att besöka Vitryssland utan visum enligt senaste inläggen? Tänker främst på om det kostar något så man behöver ha kontanter med sig? Behöver man fortfarande inbjudan från hotellet?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

airac

Medlem
Är det någon som testat att besöka Vitryssland utan visum enligt senaste inläggen? Tänker främst på om det kostar något så man behöver ha kontanter med sig? Behöver man fortfarande inbjudan från hotellet?
Hej, jo gjort det två gånger nu. Gränspolisen är lite jobbiga med försäkringsintyget (det måste tydlig framgå att det gäller minst 10.000EUR), men man kan köpa försäkring på plats också (3-5 EUR, kan betalas med kort). Annars är det väl inget konstigt så länge man uppfyller villkoren.
 
Toppen