Senaste nytt

Visum till Hong Kong och Kina - är det verkligen så komplicerat?

Dr. Miles

Expert
Apropå registrering, jag har bott hos mina kompisar i Kina flera gånger utan att registrera mig någonstans (inte bott på något hotell under hela vistelsen) men det har aldrig varit något problem med in i/ut från Kina.
OK, alla gånger jag bodde hos mina kompisar var max tre nätter så det kan hända att kinesiska polisen kanske inte följer reglerna så noga.
 

chazzie

Medlem
Jag vet att i alla fall i Vitryssland så får man numer uppehålla sig i upp till 5 dagar utan att registrera sig, det kanske är liknande uppluckrade regler för Kina också?

Så i mitt fall anger jag bara hotellet som jag bokar i den stad där min vän bor? Låter enkelt =}
 
  • Gilla
Reactions: olo

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om det inte är 72h man får bo utan att registrera sig. Kommer inte ihåg exakt och har inte tid att söka just nu.
Efter lite snabb google sökning visade det sig att det var inom 24 timmar från ankomst.

China: Foreign Nationals Must Register with Local Police within 24 Hours - U.S. & China Visa Law Blog
A Traveller's Guide to Chinese Law — Chinese Laws for Foreign Tourists


Apropå bryta regler, som utlänning är det inte tillåten att använda GPS enligt kinesisk lag.
Det är därför de kan gripa vilken utlänning som helst och anklaga för spioneri...

If You're a Foreigner Using GPS in China, You Could Be a Spy | Motherboard
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: FCT

Nemo

Medlem
Hur är det med visum till Kina om man cyklar in i landet och cyklar genom och ut ur landet några månader senare?
 

Nemo

Medlem
Det är nog hur illa som helst om någon hittar dig utan visum. Tror inte att man får några poäng för stays på kinesiskt fängelse :)
Nej men hur ordnar man visum? Kravet är ju att man flyger in, anger adress och flyger ut. Men cyklar man uppfyller man inte dessa, så hur ordnar man visum?
 

Dr. Miles

Expert
Nej men hur ordnar man visum? Kravet är ju att man flyger in, anger adress och flyger ut. Men cyklar man uppfyller man inte dessa, så hur ordnar man visum?
Jag vet inte nuförtiden men det var inga problem att ansöka kinesiskt visum med inresa med landtransport förut.
T ex på kinesiska ambassaden i Islamabad i Pakistan. Många backpackers tog sig genom Karakoram Highway till Kina.
 

FF#1

Medlem
Efter lite snabb google sökning visade det sig att det var inom 24 timmar från ankomst.

China: Foreign Nationals Must Register with Local Police within 24 Hours - U.S. & China Visa Law Blog
A Traveller's Guide to Chinese Law — Chinese Laws for Foreign Tourists


Apropå bryta regler, som utlänning är det inte tillåten att använda GPS enligt kinesisk lag.
Det är därför de kan gripa vilken utlänning som helst och anklaga för spioneri...

If You're a Foreigner Using GPS in China, You Could Be a Spy | Motherboard

Tur att jag inte visst det när jag var där för några år sen äntligen har jag dessutom fått det bekräftat att de avsiktligt manipulerar kartorna.
Hade en Garmin fick GPS med en garminkarta och det var mixtrat med den runt himmelska fridens torg och den var allmänt offset några 100 meter.

Visumet då fixade Comet i Stockholm åt mig, det var smidigt men lite kostsamt.
 
Toppen