Senaste nytt

Visum till Hong Kong och Kina - är det verkligen så komplicerat?

agehall

Medlem
Till Kina? Jag skulle nöja mig med att skriva att du ska till hotell xyz i Shanghai.

Kina vill visserligen ha koll på sina besökare, men det är inte så som det var förr i tiden. Större städer som Peking och Shanghai är stora turistmål och de är vana att utlänningar kommer dit. (Även om lokalbefolkningen fortfarande tycker det är väldigt exotiskt!)
 
  • Gilla
Reactions: JWD
F

FCT

Guest
Man behöver inte vara mer nogrann med resplan än när man fyller i ESTA till USA. Dvs ange bara vilken stad du ska till först och var du tänker bo första natten. I Kina håller systemet sedan koll på dig eftersom du måste registrera dig på lokala polisstationen varje gång du byter bostad. De flesta kortvariga besökare märker dock inte ens det då hotellen tar hand om det.
 

anjak

Medlem
Det blir kanske lite of topic men jag måste fråga.
Vår visumagent säger att multipel entry 1 år kan man bara få om man har en inbjudan från ett statlig företag eller statligt verk. Är det så du får de?
På fem ansökningar har jag bara fått 6 mån trots alla papper varit i ordning för 1 år.
Jag fick 1 år senast i september förra året med inbjudan från Svenskt företag. Så det stämmer inte.
 
  • Gilla
Reactions: JWD

JWD

Medlem
Till Kina? Jag skulle nöja mig med att skriva att du ska till hotell xyz i Shanghai.

Kina vill visserligen ha koll på sina besökare, men det är inte så som det var förr i tiden. Större städer som Peking och Shanghai är stora turistmål och de är vana att utlänningar kommer dit. (Även om lokalbefolkningen fortfarande tycker det är väldigt exotiskt!)

Det var främst den gamla byråkratin som jag hade i tankarna (Jag har hört en del underliga historier om den). Jo jag hade det lite i tankarna, hur sjutton alla turisterna gör. Men en majoritet åker troligtvis på gruppresor med hela paketet.

Man behöver inte vara mer nogrann med resplan än när man fyller i ESTA till USA. Dvs ange bara vilken stad du ska till först och var du tänker bo första natten. I Kina håller systemet sedan koll på dig eftersom du måste registrera dig på lokala polisstationen varje gång du byter bostad. De flesta kortvariga besökare märker dock inte ens det då hotellen tar hand om det.

Då räcker det med att jag skriver i adresser till samtliga (2) hotell som jag ska bo på. Och sen så sköter det hotellet registreringen av att jag har bytt hotell automatiskt alltså, låter smidigt. Då ska jag bara ta mig till fotografen och sedan är pappren klara.

Tack @agehall och @anjak för att ni tar er till och bringar klarhet!
 

agehall

Medlem
Jo jag hade det lite i tankarna, hur sjutton alla turisterna gör. Men en majoritet åker troligtvis på gruppresor med hela paketet.

Det tror jag faktiskt inte. Det är inte alls komplicerat att söka visum till Kina imho. Visst, det är en del att fylla i, men det är ju bara att göra. Sedan lämnar man in passet och får tillbaka det efter ett par dagar. Väldigt strukturerat och förutsägbart skulle jag säga. Dessutom kan man betala med kort.

Nu har jag kanske lite udda referenser, men jämfört med de flesta länder jag har sökt visum till är Kina superenkelt...
 

Dr. Miles

Expert
Om man inte skriver att du är journalist och/eller tänker att åka till Tibet* så brukar det inte vara något problem.

*Även för dem som har inresetillståndet till Tibet är det inte så smart att skriva att man åker till Tibet i visumansökan.
Det räcker med att skriva Beijing, Shanghai eller andra storstäder där man landar först.
 

JWD

Medlem
Det tror jag faktiskt inte. Det är inte alls komplicerat att söka visum till Kina imho. Visst, det är en del att fylla i, men det är ju bara att göra. Sedan lämnar man in passet och får tillbaka det efter ett par dagar. Väldigt strukturerat och förutsägbart skulle jag säga. Dessutom kan man betala med kort.

Nu har jag kanske lite udda referenser, men jämfört med de flesta länder jag har sökt visum till är Kina superenkelt...

Nej jag tycker inte att det har varit några konstigheter att fylla i blanketterna för visumansökan. Men det är som du skriver en del att fylla i. Däremot så var jag fundersam över hur det var med färdplanen, men nu har vi ju rett ut det. Och det är uppskattat med mer erfarna resenärer som kan peka en i rätt riktning.

Om man inte skriver att du är journalist och/eller tänker att åka till Tibet* så brukar det inte vara något problem.

*Även för dem som har inresetillståndet till Tibet är det inte så smart att skriva att man åker till Tibet i visumansökan.
Det räcker med att skriva Beijing, Shanghai eller andra storstäder där man landar först.

Nej Tibet är ju som känt ett känsligt ämnen och journalister är ju inte heller särskilt uppskattade. Vet du hur avancerat det är att söka ytterligare visum till Tibet? För det vore riktigt spännande att resa med Qingzang-järnvägen upp till Lhasa. Och sedan vidare i Tibet för att utforska regionen innan den tibetanska kulturen tyvärr utarmas ännu mer.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nej Tibet är ju som känt ett känsligt ämnen och journalister är ju inte heller särskilt uppskattade. Vet du hur avancerat det är att söka ytterligare visum till Tibet? För det vore riktigt spännande att resa med Qingzang-järnvägen upp till Lhasa. Och sedan vidare i Tibet för att utforska regionen innan den tibetanska kulturen tyvärr utarmas ännu mer.
Tibet Travel Permit (på kinesiska: 入藏旅游批准函) är inget visum och det är som sagt ett inresetillstånd som alla utlänningar som åker till Tibet måste ansöka i förväg.

Enklaste sättet är att anlita kinesisk resebyrå som är inriktade för resor till Tibet.
Jag och min fru åkte till Tibet i en del av kinesisk resegrupp. (vi båda kan prata kinesiska) Vilket underlättade ansökningsprocessen och även vid kontroll av papperna.

Här kan du läsa lite grundläggande info om hur man ansöker inresetillstånd till Tibet.
How to get Tibet Travel Permit, Successful Application Tips
 

Thornado

Medlem
Mitt visum ska enligt utsago vara klart imorgon, och för första gången så har jag ett "one year, multiple entries"-visum, men det krävde ett "Invitation Letter of Duly Authorized Unit", vilket är skrivet på ett speciellt formulär, och framförallt verkar vara vissa myndigheter som kan utfärda.

I Kina håller systemet sedan koll på dig eftersom du måste registrera dig på lokala polisstationen varje gång du byter bostad. De flesta kortvariga besökare märker dock inte ens det då hotellen tar hand om det.

Jag har en fundering kring detta. Jag kommer att tillbringa större delen av tiden i Beijing och Shanghai. Under tiden som jag är i Beijing (drygt 4 veckor) så kommer jag dock även att åka ner till Hong Kong och tillbringa ett par nätter där. Av lite olika anledningar så skulle jag föredra att ha kvar mitt rum på hotellet i Beijing under den här tiden (självklart så kan jag checka ut och lämna min stora resväska på hotellet tills jag kommer tillbaka, men denna gång vore det att föredra att inte behöva checka ut). Är det någon risk att jag får någon form av trubbel pga detta? Man kommer ju att se att jag har lämnat och kommit in i landet igen, men eftersom jag redan är incheckad på hotellet så kommer det ju inte att göras någon ny registrering av mitt pass efter min andra inresa i landet (förrän jag byter hotell och åker ner till Shanghai).
 
Toppen