Senaste nytt

Visum för Vietnam för vistelse kortare än 15 dagar?

henrik l

Medlem
Vill bara dubbelkolla en sak. Jag ska resa BKK-SGN och kommer att spendera en natt i SGN innan jag åker tillbaka. När jag har lusläst sidorna om visumkrav till Vietnam, så förstår jag att man som svensk medborgare inte behöver ha visum om man stannar kortare tid än 15 dagar, kan visa upp en returbiljett, samt inte nekats visum tidigare. Någon som har varit i Vietnam nyligen och kan bekräfta att detta stämmer.
 

Joakim

Medlem
Stämmer, man behöver inte ens ha en returbiljett, åtminstone har jag kommit in ett antal gånger utan returbiljett.
 

Ubbe

Medlem
Stämmer, man behöver inte ens ha en returbiljett, åtminstone har jag kommit in ett antal gånger utan returbiljett.

Inga problem som Svensk. Damen i passkontrollen frågade mig "do you have a visa" - No i´m Swedish - then it´s ok sir".

Nej inga krav på utresebiljett som Svensk medborgare. Fan vore det väl annars så mycket bistånd som vi gett till Vietnam tex. i form av Bai Bang
 

henrik l

Medlem
Tackar för svaren. Det var ungefär som jag skrev till min kollega att: " Sweden has historically had very good friendly connecttion with Vietnam" när hans administratörer hävdade att jag behövde visum. Då har man lite personlig nytta av föräldrarnas skattebidrag under sent 70-tal och tidigt 80-tal. Misstänker att jag även själv bidragit till denna positiva särbehandling:D
 

Dr. Miles

Expert
Som sagt det är nemas problemas att komma in. Både staden och landet är riktigt trevligt för övrigt.

Vill man komma 'in the mood' så rekommenderas dessa:

Om ni tänker att köra moped/motorcyckel i Vietnam, behöver ni att ha även vietnamesiskt körkort. Internationellt körkort räcker inte. Det var i alla fall så när jag besökte Vietnam sist.

Kanske pep kan svara på detta.
 

Bringman

Medlem
20120625_233019.jpg

Det gick bra att stanna 17 dagar för mig! Vid inresan den 11:e stämplade de att jag fick stanna till och med den 27:e men åkte hem den 28:e på grund av missad connection på hemresan och ombokning till ett plan 3 dagar senare.

Fantastiskt land att resa runt i!
 

pep

Medlem
Korekort: du kan bruge et internationalt koerekort i begraenset tid (1 maaned?), derefter skal du soege om VN-koerekort, som du kan faa naar du har visum for >3 maaneder og faar en oversaettelse til VN af dit gaeldende svenske koerekort. Anders, Hue city.

Visum: hvis mere end 14 naetter skal man have visum. Lettest er det at faa visa on arrival. Her skal man have invitation i forvejen. Ingen grund til at kontakte ambassader men koeb over ne Exempelvis hos nedenstaaende firma.

If 3 months single : you will pay 20 USD/1 visa for application for VOA fee + 25USD for receiving visa at the airport ( pay directly at custom)
If 3 months multiple: you will pay 25 USD/1 visa for for application for VOA fee + 50USD for receiving visa at the airport .
your friend can pay for us by VCB card from ATM

If you need any information please write to me, iam willing to asnwer you with my pleasure. All my best regards.

Cathy/Ms ADVENTURE INDOCHINA TRAVEL
Add: 1 Hang Buom street, Hoan Kiem, Ha Noi, Viet Nam
Tel: (+84 4)66835539-22152153,Fax:39263143
Email: info@adventureindochina.com
Website: Vietnam Adventure Travel
:: vietnamindochinatravel ::
Vietnam Adventure Travel
Vietnam Adventure Travel
Vietnam Adventure Travel
 
Toppen