Visste ni att det är olika ersättningsnivå vid olycka beroende på vilket flightnummer du flyger med?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 17 Juni 2015.

1. Jag pratade med min gammal vän i Japan nyligen.
    Han sa att han alltid bokar med ANA (NH) flightnummer ifall han åker med THAI till Thailand.
    Orsaken av detta var inte för att hans firma har specialavtal med ANA, utan pga ersättningsnivå vid olycka.

Enligt honom ersättningsnivå bestäms av marketing carrier och inte av operating carrier.
    T ex om TG683/NH5599 (operated by THAI) från Tokyo Haneda till Bangkok störtar, blir det stor skillnad för anhöriga om flighten var bokad som THAI flight (TG683) eller som ANA flight (NH5599).​

Montrealkonventionen (bl a Japan och europeiska länder är med) tagit bort övre gräns* av kompensation för dödsfall vid flygolycka.
    *När olyckan har orsakats av flygbolagets vårdslöshet. Annars är det upp till 113.100 SDR per person.
    Källa: www.srf-org.se -Montrealkonventionen

Däremot Thailand är inte med Montrealkonventionen och därför gäller Warszawakonventionen fortfarande för thailändska flygbolag.
    Ersättning Warszawakonventionen är endast upp till 16.600 SDR per person.

Montreal Convention - Wikipedia, the free encyclopedia
    Warsaw Convention - Wikipedia, the free encyclopedia

Contract of Carriage:
    Conditions of Carriage |ANA

Contract of Carriage | Terms & Conditions | Thai Airways

Joakim, Jakob Österberg, David och 2 andra gillar detta.
  2. SNIFF

SNIFF Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ILJM (idag lärde jag mig)...

Ryssland är inte heller med.
    - IATA - Montreal Convention 1999

3. Enligt Wikipedia, Burma Airways (dagens Myanmar National Airways, UB) hade dispensklausul i sina transportvillkor så att flygbolaget inte skulle vara skyldig att ersätta skadade/anhöriga vid olycka.
    I 1978 krashade Burma Airways Fokker 27 Friendship utanför Yangon men burmesiska staten (de ägde Burma Airways) ersatte ingen med någonting.
    Burma Airliner Crashes in Rainstorm, 49 Die : 8 Californians Among 14 Americans Killed on Domestic Flight - latimes
    https://ja.wikipedia.org/wiki/航空事故の一覧_(1960年から1979年)

Så, det gäller att kontrollera Contract of Carriage innan man sätter sig på ett litet udda flygbolags flygplan i ett mindre utvecklat land.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!