Senaste nytt

Visa Infinite vs Amex Platinum?

Stefan62

Medlem
Förmåner Amex Platinum

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.)

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.

- Guld-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton/Westin m fl, Radisson/Carlsson, Scandic, Accor etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C/F-klass-biljetter, oftast hos BA.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.

- Tillgång till Amex concierge-service.

- JUST NU: 200 000 membership rewards-poäng som kan växlas mot en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så Du får 40 000 poäng över), alternativt konverterar man dessa MR-poäng till EB-poäng = ca 18000 poäng.

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).

Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill gratis 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" så är det bonus! (Inbjudningar kommer några gånger per år.)

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bra - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker. Dessutom måste man ha klart för sig att villkoren kan ändras för alla kort, men generellt är mina erfarenheter enbart positiva.
 

Ozz

Medlem
En massa text...

Jag har (hade) haft mitt Amex Platinum i 8 år och jag tycker att du glömmer det mest väsentliga i frågan Platinum vs. Infinite. Om vi ser till var man kan använda kortet utan extra avgifter så slår Infinite ut Platinum alla dagar i veckan, vet inte hur många gånger under mina 8 år jag har fått svaret att "Nej tyvärr, vi accepterar inte Amex". Eller som på flera hotell att det kostar extra procent om man betala med Amex o.s.v.

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.
Som fruga får man ett Infinite för 1500kr och då blir det 500kr dyrare än hos Amex (5000kr + 1500kr), har man ingen fruga så sparar man 1000kr.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.
Där vinner Amex Platinum.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.)
Bättre hos Infinite med 90 dagars reseförsäkring vs. 60 dagar med Platinum.

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.
Ingen aning då jag inte har hunnit kolla det på Infinite än.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.
Exakt samma hos Inifite.

- Guld-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton/Westin m fl, Radisson/Carlsson, Scandic, Accor etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)
Med Infinite får man ett Hilton Gold, övriga har jag inte hunnit undersöka än, men å andra sidan statusmatchar både Radison, Scandig och Accor Hiltonkortet.

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C/F-klass-biljetter, oftast hos BA.
Har jag inte hunnit kolla än.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.
Har jag inte hunnit kolla än.

- Tillgång till Amex concierge-service.
Tillgång till Infinite concierge-service.

- JUST NU: 200 000 membership rewards-poäng som kan växlas mot en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så Du får 40 000 poäng över), alternativt konverterar man dessa MR-poäng till EB-poäng = ca 18000 poäng.
Just med membership rewards vinner Amex då Infinite inte har något bonusprogram.

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).
Har jag inte hunnit kolla än.

Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill gratis 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" så är det bonus! (Inbjudningar kommer några gånger per år.)

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bra - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker. Dessutom måste man ha klart för sig att villkoren kan ändras för alla kort, men generellt är mina erfarenheter enbart positiva.


För mig är det egentligen alldeles för tidigt att komma med ett utlåtande i frågan men det viktigaste för mig är att kunna betala med kortet överallt, att ha ett Amex är ungefär som att ha en mobil med en operatör som bara kan ringa på inomhus.
 

benson

Medlem
I försäkringsvillkoren för Platinum står det "Resans längd: Resor kan vara upp till 120 dagar i följd eller sammanlagt 240 dagar under
en 12-månadersperiod".
 

Stefan62

Medlem
Jag har (hade) haft mitt Amex Platinum i 8 år och ...


Det är bra att flera kommenterar och det är ju så att allt blir väldigt subjektivt, men som jag skrev så har jag aldrig haft problem med Amex i något avseende och då har jag såväl betalat med kortet som behövt använda försäkringen. Försäkringsärenden har gällt sjukdomsfall, bortspolade glasögon på St Thomas, många flygförseningar, försenat bagage ett otal gånger etc.

Visst finns det ställen i olika branscher som inte accepterar Amex, men det kan jag leva med. Amex kommer aldrig vara det enda kort Du behöver! Observera dessutom att jag i min beskrivning redovisat fördelar och förmåner.
 

Stefan62

Medlem
Med Infinite får man ett Hilton Gold, övriga har jag inte hunnit undersöka än, men å andra sidan statusmatchar både Radison, Scandig och Accor Hiltonkortet.

Du är dåligt uppdaterad vad gäller försäkring och status-matchning - Scandic statusmatchar aldrig, ref samtal med Scandics marknadschef idag.
 
Toppen