Senaste nytt

Visa Infinite vs Amex Platinum?

Bamsefar

Medlem
Jag vill egentligen inte uttala mig av vissa skäl, jag är lite färgad kanske vi kan säga (och då syftar jag inte på att jag inte gillar AmEx s.k. försäkringar utan vart jag råkar jobba), men jag skall försöka ge en så nyanserad bild som möjligt då:

Visa Infinite är troligen lite olika från utfärdare till utfärdare. Det skiljer en del således mellan t.ex. Swedbank och Nordeas varianter. Men i grund och botten är det så att vill du resa så ringer du concierge eller deras utvalda resebyrå (eftersom jag inte vet om alla har samma samarbete här i Sverige så avstår jag från att skriva mera). Samma sak vad kommer till event eller liknande. Jag tror dock inte att du har förtur till några nattklubbar men det har jag kanske inte testat...

Vad gäller Priority Pass, kärt ämne har många namn..., så har Visa Infinite högsta medlemskapet "Prestige Membership" dvs. "Besöken är kostnadsfria för kortinnehavaren, uttagsberättigad och medföljande gäster." - hmmm...

Vad gäller statusmatchning så är det inget jag är familjär vid, alltså från Infinite synvinkel, såvitt jag vet erbjuder de inga sådana medlemskap så att säga.

Rent reseförsäkringsmässigt så jämför sig Visa Infinite med AmEx Centurion, och när jag verkligen jämför så vinner Visa Infinite på i princip varenda punkt vad gäller försäkringarna.

Så i princip tror jag man kan sammanfatta det såhär:

Visa Infinite är överlägsen på försäkringssidan, liknande på concierge sidan bortsett från tillgång till ViP listor på nattklubbar och liknande. AmEx Platinum / Centurion vinner på medlemskap i diverse hotel kedjor och liknande medlemskap som alltså inte finns för Visa Infinte - förutom just Priority Pass. Visa Infinite från Handelsbanken ger också access till Oslo Gardemoen lounge, något som AmEx/PriorityPass INTE ger - för den som gillar Oslo (jag är gift med en norska så för mig är det big deal ;-). Jag skulle tro att AmEx resebyrå är bättre än att ringa Visa Infinite concierge - men å andra sidan så kan man som Visa Infinite kund använda AmEx resebyrå också, så rent praktiskt kanske det inte medför något, vad vet jag ;-)

Jag skulle placera Visa Infinite ovanför AmEx Centurion / Platinum för reseförsäkring / Lounge Access (om man inkluderar Priority Pass). Men Concierge skulle jag troligen placera under AmEx Platinum då tillgång på nattklubbar och andra medlemskap är sämre (för de som behöver detta). En fördel med AmEx Platinum är deras resebyråtjänst som jag diggar starkt, men den är delvis tillgänglig via vanliga AmEx resebyrå eller dessa sidobolag (Nyman & Schultz kanske, minns inte vem de var de jobbade med/under ?). Samma sak med medlemskap i vissa hotelkedjor och liknande, det finns på AmEx sidan - lite tunnare minst sagt på Visa Infinte. Men å andra sidan får man rätt bra erbjudanden från Visa Infinites samarbetspartners, så rent ekonomiskt vete katten om inte Visa Infinite vinner den ronden i alla fall...

Det finns således för och nackdelar, med allt som vanligt. Men förhoppningsvis vart det lite klarare.

Så gillar du att boka resor via telefon på AmEx Platinums resetjänst - då är valet lätt, AmEx Platinum.
Kräver du medlemskap / matchning - då är valet lätt, AmEx Platinum.

Resten skulle jag säga är Visa Infinite hemmaplan.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Jag skulle nog återigen särskilja AmEx Centurion från Platinum. Det ena ett kort man får i Cornflakes-paketet och det andra ett kort ytterst få ens KAN få. Skillnaden är som natt och dag, både vad gäller service, förmåner och försäkringar. Ni som uttalar er om Centurionförsäkringen, har ni egen erfarenhet eller ens korrekt information om vad den inkluderar?

Jag har Centurion idag och har haft Visa Infinite tidigare och kan lugnt säga att Visa Infinite är det bästa kortet för någon som inte kan få AmEx Centurion. Inget snack om den saken. MEN, Visa Infinite når långtifrån hela vägen till Centurion. I bästa fall når det någon sorts Centurion wannabe-nivå.

Bara kraven på att få kortet samt årsavgiften speglar skillnaderna:

Visa: 7.500:-
Amex: 2.800€/2.800$

Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Det är klart att det sistnämnda kortet lägger in betydligt mer värde i sitt kort.
 

Bamsefar

Medlem
Alx skrev:
Ni som uttalar er om Centurionförsäkringen, har ni egen erfarenhet eller ens korrekt information om vad den inkluderar?

Då tar vi denna jämförelse då:

test.JPG

Och tro mig, den informationen är Korrekt.

Alx skrev:
Bara kraven på att få kortet samt årsavgiften speglar skillnaderna:

Visa: 7.500:-
Amex: 2.800€/2.800$

Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Det är klart att det sistnämnda kortet lägger in betydligt mer värde i sitt kort.

Det sista är diskutabelt, om det är värt 26.000 sek per år alltså, som det svenska Centurion kostar. Jag tycker ju inte ens att 6.000 sek som AmEx Platinum kostar är värt det. Så ja: Vissa behöver betala för fringisarna vissa slipper...

Utan tvekan är det dock så att Visa Infinite inte alls finns i något cornflakespaket, det har dock lägre krav på sig än Centurion. T.ex. 400.000 i spend istället för 700.000 i spend osv. Sedan är jag rätt säker på att Visa Infinite får man först när man är Private Banking kund - men där kan jag ha fel. Sedan kan jag tycka att AmEx Centurion har blivit vad AmEx Platinum en gång i tiden var - en inbjudanskort, som man försöker styra till att man aldrig kan få.... Nu kan ju vem-som-helst får AmEx Platinum, eller Platina kort från vilken utgivare som helst. Det har gått lite inflation i detta med kortnamn ;-)

Så vilket kort man väljer är upp till var och en - jag har dock synnerligen svårt att se fördelen med Centurion kortet, från ett rent försäkringstekniskt perspektiv alltså. Never mind de 26.000 sek i årsavgif - om det bara är försäkringen man vill åt så köper det en herrejävlavariant av försäkring om man tänker till lite ;-)
 

Alx

Medlem
Då tar vi denna jämförelse då:

Visa bifogad bild 17136

Och tro mig, den informationen är Korrekt.



Det sista är diskutabelt, om det är värt 26.000 sek per år alltså, som det svenska Centurion kostar. Jag tycker ju inte ens att 6.000 sek som AmEx Platinum kostar är värt det. Så ja: Vissa behöver betala för fringisarna vissa slipper...

Utan tvekan är det dock så att Visa Infinite inte alls finns i något cornflakespaket, det har dock lägre krav på sig än Centurion. T.ex. 400.000 i spend istället för 700.000 i spend osv. Sedan är jag rätt säker på att Visa Infinite får man först när man är Private Banking kund - men där kan jag ha fel. Sedan kan jag tycka att AmEx Centurion har blivit vad AmEx Platinum en gång i tiden var - en inbjudanskort, som man försöker styra till att man aldrig kan få.... Nu kan ju vem-som-helst får AmEx Platinum, eller Platina kort från vilken utgivare som helst. Det har gått lite inflation i detta med kortnamn ;-)

Så vilket kort man väljer är upp till var och en - jag har dock synnerligen svårt att se fördelen med Centurion kortet, från ett rent försäkringstekniskt perspektiv alltså. Never mind de 26.000 sek i årsavgif - om det bara är försäkringen man vill åt så köper det en herrejävlavariant av försäkring om man tänker till lite ;-)

Antingen så är din lista inte uppdaterad eller så skiljer sig det internationella Centurion från det svenska. För villkoren stämmer inte fullt ut med min försäkring och beloppen som anges i listan är generellt mycket lägre än de ersättningsbelopp jag har i mitt Centurion €\$ card. T.ex. ger förlorat bagage mig ca. 110.000 SEK (kontrollerat för en månad sedan).

Hur som helst måste man ju vara lite korkad om man skaffar ett kreditkort i prisklass med Visa Infinite/AmEx Centurion enbart för försäkringen. Det är, åtminstonde när det gäller Centurion, bara en liten del av alla förmåner man får. Är man bara ute efter en bra försäkring köps den ju bäst direkt av ett försäkringsbolag. Kostnaden lär inte vara lika hög som för dessa två kort.

Som sagt man får vad man betalar för och min erfarenhet av Visa Infinite är att det låter bättre än vad det faktiskt är och jämför sig inte alls med Centurion när det kommer till förmåner och igenkänning. Det finns ETT känt svart kort och på det finns det ingen Visa logga. ;)
 

Bamsefar

Medlem
Antingen så är din lista inte uppdaterad eller så skiljer sig det internationella Centurion från det svenska.

Min lista har jag inte uppdaterat på 6 månader, så om något skett under den tiden så är det inte med. Men den är korrekt såvitt jag vet - men jag har inte AmEx Centurion, eftersom jag inte anser att 26000 sek är värt för "ett svart kort i plånboken".

Den kostnaden, 26.000 sek, ger mig en tor. Hawaii i businessclass per år på BA/AA - det smäller mycket högre i min bok än ett kreditkort som är svart/titan, plus en rese- och olycksfallsförsäkring som täcker massivt mera. Men nu har vi lite lämnat frågan AmEx så jag sparar det tillsvidare...

Du har ett UK AmEx Centurion, så dina villkor speglar inte de svenska - det är till och med lättare att erhålla ett AmEx Centurion i UK än det är i Sverige pga lokala "regler".

Och som jag skrev, jagar man försäkring så räcker årskostnaden för ett SAS/AmEx mycket längre än vad något annat kort någonsin kan ge.

Således, gillar man statusjakt, "och ett svart kort i plånboken", så är svaret klockrent: Jaga AmEx Centurion !!


För den som kanske är lite mera ekonomiskt motiverad så skulle jag rekommendera en kombination av OKQ8 VISA kort (som är gratis, och har vissa reseförsäkringsattribut om än mycket lägre än något AmEx kort) kombinerat med en rejäl hemförsäkring med rese+ (eller vad försäkringsbolaget behagar kalla det) plus ytterligare evnt reseförsäkring om man inte är nöjd med beloppen. Det kommer garanterat kosta kaksmulor i jämförelse helt enkelt !

(Och för den som undrar: Oberoende av vilket kort man väljer, så är det något försäkringsbolag som står bakom reseförsäkringen, och alltså inte kortutgivaren som sådan - därav kan man dra slutsatsen att gruppansluten reseförsäkring, via kortinnehav, alltså kan ha (men inte måste) begränsningar som man inte har om man tar en "privat exklusiv" reseförsäkring - därmed inte sagt att alla fristående reseförsäkringar är bra, det finns självklart exempel på varianter som är direkt värdelösa)
 

Alx

Medlem
Det är fler belopp som inte stämmer och så vitt jag vet har inga höjts de senaste åren.

Din jämförelsetabell är uppenbart inte helt opartiskt framtagen eftersom den utelämnar många väsentligheter. T.ex. hur många omfattas av försäkringen? På Centurion är det 27 valfria personer (ingen behöver vara släkt med den andre) samt deras familjer. Samtliga som reser tillsammans med huvudkortsinnehavarens familj omfattas också oavsett om de ingår i de förstnämnda 27+familj eller ej.

Om man måste välja mellan Centurion eller C biljetten med BA så är man definitivt inte målgruppen för Centurionkortet.

Men som jämförelse så tjänar man ju in C-biljetten flera gånger om poängvägen. Väldigt många 2-4-1 erbjudanden får man dessutom. Främst då mot betalning men på VS även två årliga 2-4-1 mot poäng helt utan krav på resande, spendering eller dylikt. Utöver det får man regelbundet helt gratis hotellnätter, biljetter m.m. som snabbt summerar årsavgiften för den som nyttjar dessa förmåner.

Som sagt man får vad man betalar för... Mervärdet på Centurion beror på vilket liv man lever. Har man gott om tid och pengar så kan man ha stor användning av Centurionförmånerna.

Det råder dock ingen som helst tvekan om att Visa Infinite är överlägset AmEx Platinum.
 

Bamsefar

Medlem
Om man måste välja mellan Centurion eller C biljetten med BA så är man definitivt inte målgruppen för Centurionkortet.

Ja det håller jag såklart med om - den som tvingas välja har ju inte några bra förutsättningar i över huvudet taget i dessa sammanhang.

Du får gärna sätta ihop en korrektare lista, jag ser nu att min lista är felaktig på årsavgiften på Centurion, den har ju stigit till 26.000 sek per år (och inte 20.000 sek som det står). Kom bara ihåg att skilja på ditt UK Centurion och det Svenska Centurion kortet. Det finns så många felaktiga rykten om både det ena och det andra kortet så kan vi ta fram en gemensam lista så är det såklart fördelaktigt. Upp med bevis helt enkelt :)

Och nej den är inte opartisk - precis som din lista inte heller (om du nu tar fram den) kommer vara, det var därför jag skrev att jag försökt hålla mig undan, men med så många AmEx Pro åsikter, så jag vill bara vara lite motvikt. Det finns helt enkelt alternativ, framförallt om man inte är i behov av statusen som anses föreligga med ett Centurion kort.

Och Ja jag har utelämnat detaljer med flit, massor av detaljer, eftersom jag VET att vissa av dessa helt enkelt beror på kortutställaren osv. Bland annat vilka personer som täcks in av kortets försäkring då det garanterat skiljer sig mellan utfärdarna. Intressant hur stora skillnader det faktiskt är mellan dessa Infinite kortutgivare faktiskt, men det är lite en annan historia också, som jag inte alls tänker gå in på. Återigen, vill jag försäkra 54 valfria personer så kommer det garanterat kosta mindre än 26.000 sek per år....

Om man tycker att American Express är värt kostnaden, så ta den. Det finns så många åsikter för och emot. Var bara medveten, det är det ENDA jag begär - och läs det finstilta ;-)

Man talar ibland om "feel good" känslor. Uttrycket hörde jag första gången i samband med högtalarkonstruktören Ingvar Öhmans es-serie av högtalare, dessa es högtalare är mätbart bättre, men antagligen så kan man inte höra det. Men det är tillfredsställande att känna att "dessa es högtalare är bland det absolut bästa pengar kan köpa" - fast man kanske inte kan uppfatta denna fördel när man lyssnar på musik (troligen för att man inte har akustikjusterat sitt lyssningsrum - men det hör garanterat inte hit). Lite så kan det vara med vissa kort, det kan vara tillfredsställande att vara innehavare av ett visst kort eller medlemskap i en viss klubb - ens egna intressen och prioriteringar får helt enkelt avgöra vad som är bäst i varje läge. Samma sak som att spara på poäng mest-över-allt, 2-4-1 erbjudanden eller andra raffinerade tekniker för att binda in kunden i ett visst tanke-/köpmönster.

Var medveten om vad Du väljer, hur du väljer att presentera Dig och Hur du lämnar avtryck, både digitalt och analogt ;-)
 

Bamsefar

Medlem
Antingen så är din lista inte uppdaterad eller så skiljer sig det internationella Centurion från det svenska. För villkoren stämmer inte fullt ut med min försäkring och beloppen som anges i listan är generellt mycket lägre än de ersättningsbelopp jag har i mitt Centurion €\$ card. T.ex. ger förlorat bagage mig ca. 110.000 SEK (kontrollerat för en månad sedan).

Jag har försökt kolla upp detta nu, det du nämner ovan. Om vi börjar sist: 110.000 sek vid förlorat bagage är helt klart tveksam siffra, i alla fall om man söker på internet och kollar t.ex:

AMEX Centurion Travel Benefits Page

3000 usd blir max 27000 sek - en bra bit från 110.000 sek. Och kollar jag vidare på AmEx egna, svenska, försäkringssida:

https://www.americanexpress.com/se/content/insurance/travel.html

Så framkommer siffran 50.000 sek för svenska Centurion kort innehavare. Det kan ju vara fel på AmEx egna hemsida, men det av dig angivna beloppet om 110.000 sek verkar antingen vara felskrivet, eller så har någon gett dig fel upplysning helt enkelt, i alla fall om man antar att AmExs egna hemsida är korrekt. Alternativt du har specialavtal ?

Sedan kollade jag detta med ditt uttalande om 27 personer som är försäkrade, och där verkar det också vara tveksamheter, enligt samma AmEx hemsida som ovan. Där påminner det mera om det regelverk som gäller för bl.a. AmEx Platinum: Huvudkortinnehavare + extrakortinnehavare + barn osv. Men det kan säkert skilja mellan olika länders versioner.

I vilket fall, Centurion är rätt likt Platinum, när jag tittar som hastigast - jag kan ha fel såklart, men det verkar rätt begränsat här i Sverige. Utomlands kan mycket väl vara en annan historia.
 

Stefan62

Medlem
Kul att läsa om argument för och emot - men den som tvekar väljer självklart Amex Platinum - dels för årsavgiftens skull, men också för förmånerna.

Kortförsäkringsfrågan har ju diskuterats flitigt i andra trådar, men tänk på att den försäkring som är "bäst" idag kanske inte är det imorgon. Läs villkoren och gör en bedömning om det är ok för Dig - självklart är villkoren viktiga, men skaderegleringen hos respektive försäkringsgivare är viktigt när det gäller!
 

Bamsefar

Medlem
Kul att läsa om argument för och emot - men den som tvekar väljer självklart Amex Platinum - dels för årsavgiftens skull, men också för förmånerna.

Kortförsäkringsfrågan har ju diskuterats flitigt i andra trådar, men tänk på att den försäkring som är "bäst" idag kanske inte är det imorgon. Läs villkoren och gör en bedömning om det är ok för Dig - självklart är villkoren viktiga, men skaderegleringen hos respektive försäkringsgivare är viktigt när det gäller!

*garv*

Nja så självklart är det då inte enligt mig. Jag ser med spänning fram mot din kommande utlovade redogörelse. Den skall bli extra kul att läsa. Och då kan jag ge ett par exempel på när det inte är så brilliant att ha AmEx Platinum och den tillhörande reseförsäkringen - men jag inväntar din rapport först ;-)
 
Toppen