Senaste nytt

Virgin Atlantic planerar att överta ett flertal av BMIs tidigare linjer

MarcusC

Medlem
Tror detta är PR!! Dels är man säker att man får dessa slots? Och räcker dessa till vettig regionaltrafik? Dels har man ju inga flygplan som passar? Vore nog klokare gå med i en allians som kunde feeda VS long haul flighter?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Tror detta är PR!! Dels är man säker att man får dessa slots? Och räcker dessa till vettig regionaltrafik? Dels har man ju inga flygplan som passar? Vore nog klokare gå med i en allians som kunde feeda VS long haul flighter?
De kan som sagt få tag på de slotter som konkurrensmyndigheten tvingade IAG/BA att ge upp för att inte få en alltför dominerande ställning på Heathrow. Jag kommer inte ihåg exakt hur många det var men ett antal handlar det om i alla fall.

Flygplan går ju att hyra in, både Malev och Spanair lämnade väl en del plan efter sig, och Virgin koncernen har dessutom andra Virgin flygbolag runt om i världen som flyger kortdistanstrafik med mindre Boeing och Airbus flygplan (USA, Australien etc).

Visst finns det PR i det här men för en gångs skull känner jag att det finns lite relevans i det. Att missa matartrafiken från Storbritannien och delar av Europa till långflygen måste helt klart ha en påverkan och BA lär knappast hjälpa till med denna del.
 

MarcusC

Medlem
Hmm, jag är fortfarande tveksam till detta. Om Virgin hade känt ett sådan behov av BMIs matartrafik, borde man kanske budat mera ( om man ens budade på BMI?). Då hade de ju fått kortdistansflyg, cabin crew etc. Att bygga upp ett nytt kortdistansnät lär ju ta tid, och kosta oerhörda pengar.

Oavsett hur det går, ska det bli spännande se vem som lägger vantarna på de BMI slots som finns kvar.
 
Toppen