Senaste nytt

VIP-service på Stockholm Arlanda Airport.

Smuffe

Medlem
Tack @Agö för att du höll mig sömnlös inatt...
Jag tänkte kolla på ett par avsnitt eftersom jag hade en rätt händelselös kväll igår.
Kl 06:30 satte jag på kaffe när jag insåg att det hade blivit ljust ute... :p

Kul serie! Men jag stör mig något oerhört på att inte en käft informerar om alla försenade passagerares rättigheter och alla passagerare står som nickedockor eller klagar och gång på gång frågar om det verkligen är rätt ersättning de får inkl. maximalt 50SEK voucher för en fika efter 3... 5... 8 timmars förseningar.
Det värsta jag såg i mitten av säsong 1 var när en Novair (?) kärra skulle bli uppåt 8 timmar sent.
Gatepersonalen som representerades utav en av de inhyrda agentbolagen hävdade att deras policy var att det skulle krävas minst 8 timmar för att 1 dagsandel av totala biljettpriset skulle betalas tillbaka. Var har de hittat på dessa regler?! Klart som fan att de ska ha minst 600 Euro samt ersättning för utlägg på flygplatsen i form av 2 måltider var plus dricka (alkoholfritt gissningsvis).

Oavsett så är det en relativt kul och intressant serie där jag känner igen mig efter min tid på Arlanda för 10 år sedan. :)
 

Rebel

Medlem
Tack @Agö för att du höll mig sömnlös inatt...
Jag tänkte kolla på ett par avsnitt eftersom jag hade en rätt händelselös kväll igår.
Kl 06:30 satte jag på kaffe när jag insåg att det hade blivit ljust ute... :p

Kul serie! Men jag stör mig något oerhört på att inte en käft informerar om alla försenade passagerares rättigheter och alla passagerare står som nickedockor eller klagar och gång på gång frågar om det verkligen är rätt ersättning de får inkl. maximalt 50SEK voucher för en fika efter 3... 5... 8 timmars förseningar.
Det värsta jag såg i mitten av säsong 1 var när en Novair (?) kärra skulle bli uppåt 8 timmar sent.
Gatepersonalen som representerades utav en av de inhyrda agentbolagen hävdade att deras policy var att det skulle krävas minst 8 timmar för att 1 dagsandel av totala biljettpriset skulle betalas tillbaka. Var har de hittat på dessa regler?! Klart som fan att de ska ha minst 600 Euro samt ersättning för utlägg på flygplatsen i form av 2 måltider var plus dricka (alkoholfritt gissningsvis).

Oavsett så är det en relativt kul och intressant serie där jag känner igen mig efter min tid på Arlanda för 10 år sedan. :)

Va menar du att flygbolagen ljuger för sina kunder, det går ju inte det det skulle ju vara fel. Nästa omoraliskt, som att ta en banan ifrån en lounge...eller en flaska vin.:eek:

(Varning ovanstende inlägg kan innehålla ironi);)
 

Smuffe

Medlem
De ljuger väl inte... Men de är inte öppna med vad som gäller och människor godtar vad officiella representanter säger utan att direkt ifrågasätta saken. :rolleyes:
Kanske därför vissa resenärer har tröttnat och tar med sig en halväten korv, en banan och en påse med vinflaskor från loungen som kompensation för alla EC261 som aldrig har betalats ut. o_O

(Det kan finnas spår av ironi här med i mitt lilla OT inlägg...)
 

henke12

Medlem
De ljuger väl inte... Men de är inte öppna med vad som gäller och människor godtar vad officiella representanter säger utan att direkt ifrågasätta saken. :rolleyes:
Kanske därför vissa resenärer har tröttnat och tar med sig en halväten korv, en banan och en påse med vinflaskor från loungen som kompensation för alla EC261 som aldrig har betalats ut. o_O

(Det kan finnas spår av ironi här med i mitt lilla OT inlägg...)
Det är väl speciella regler för paketresor vill jag minnas! (dvs ej reguljärflyg)
 

Smuffe

Medlem
Fast flygbolaget som trafikerar destinationerna är registrerat inom EU och på samma sätt som de mål som Thomson har förlorat vid förseningar så bör ju det innefatta alla charterbolag, paketresor eller ej.
Flygningen är försenat och flygbolaget är ersättningsskyldig på samma sätt som om man bokar en flygbiljett med OTA eller vanlig resebyrå.
 

Thornado

Medlem
Det värsta jag såg i mitten av säsong 1 var när en Novair (?) kärra skulle bli uppåt 8 timmar sent.
Gatepersonalen som representerades utav en av de inhyrda agentbolagen hävdade att deras policy var att det skulle krävas minst 8 timmar för att 1 dagsandel av totala biljettpriset skulle betalas tillbaka. Var har de hittat på dessa regler?!

Det finns olika typer av regler. Fritidsresor (och kanske andra charterarrangörer också) har en regel som säger att om man blir mer än 8 timmar sen så räknas det som att man missat en dag av sin semesterresa och därför får man tillbaka 1/x av det man betalat till dem (där x är antalet dagar man skulle vara borta). Utöver detta så kan man givetvis också rikta krav mot flygbolaget enligt EU 261/2004.
 

Smuffe

Medlem
Lite det som jag ville komma fram till. :)
Att charterbolaget kompenserar för x dagar borta vid minst 8 timmars försening är en sak, och det är väl helt ok.
Däremot skall ju flygbolaget som rede/charterbolaget bokat även betala ut ersättning enligt EC261.
 

Smuffe

Medlem
Känner någon igen mannen på bilden tagen ut dokuserien Stockholm Arlanda, avsnitt 7 - säsong 2? :)

Stockholm - Arlanda - Avsnitt 7 - TV3 Play

Skärmavbild 2016-02-21 kl. 03.32.11.png
 
Toppen