Senaste nytt

Vin i luften - toppar och floppar

flum

Medlem
En sak jag tycker mig ha märkt är att då något vin dyker upp i speciellt något första klass sortiment så stiger priset.
Flyger man ANA eller JAL så finns dryckesmenyerna publicerade på deras hemsidor så man kan läsa på lite innan man flyger och kolla upp omdömen och prisutveckling på Wine-Searcher. Find and Price Wines, Beers & Spirits.
Närmast står för mig Japan Airlines (JAL) första klass på tur i November så nu finns menyn redan publicerad.
Det dyraste vinet de hade kom från Nya Zeeland (Pinot Noir) och inte det franska jag lätt kunnat tro.
Här är den dryckes menyn. Inga plastflaskor här.:)
https://www.jal.co.jp/inflight/inter/menu/pdf/drink/hnd_lhr_f_d_201509_201511.pdf
Kan ju vara så att flygbolaget köper upp en stor del av lagret och då borde ju priset gå upp då utbudet begränsas.
 

olo

Medlem
Vad gäller SAS vanliga utbud i Europa, så har man nu något man kallar för "SAS Selected Red Wine".
2014 Evohé, Garnacha de Aragón. Provade det på en resa i våras, men blev ganska besviken. Kan inte tycka att det vinet skulle vara mer premium än den Carignan som är standardvinet.
Jag uppskattade verkligen när SAS införde ett garnachen som ett bättre vin, för det var ett klart lyft mot Côte Mas som de hade som standard vin innan. Den var inget som föll mig i smaken, vilket har gjort att jag nu inte provat standardvinet. Kanske dags att ompröva.

Om man diskuterar SAS viner så slår det mig varje gång ombord hos Widerøe att det inte är SAS, för deras viner är betydligt tråkigare.
 

Igorius

Medlem
Håller helt klart med, i business kostar en typisk Champagne 400kr medan budgeten för övriga viner verkar ligga kring 100-lappen. I first är dessa belopp dubblerade. Skulle vara kul om satsades på framförallt goda röda alternativ(vita är enklare att få bra prestanda med begränsad budget). Tycker tex att det inte vore omöjligt att till exempel lyfta in tex Gaja Barbaresco i F samt tex Melville Pinot Noir i C.
Det där gäller inte utan undantag. På Lufthansa First har jag både i april och nu i september fått nöja mig med Taittinger Brut Millésimé 2007, SEK 479 på bolaget. Ett hån! ;)

Däremot kan nog vinerna gott vara lite dyrare än ovan. Hittar t ex det utmärkta röda jag drack häromdagen, Chateau Durfort Vivens 2008, för ca EUR 50.
 

flum

Medlem
Det där gäller inte utan undantag. På Lufthansa First har jag både i april och nu i september fått nöja mig med Taittinger Brut Millésimé 2007, SEK 479 på bolaget. Ett hån! ;)

Däremot kan nog vinerna gott vara lite dyrare än ovan. Hittar t ex det utmärkta röda jag drack häromdagen, Chateau Durfort Vivens 2008, för ca EUR 50.
Åkte också LH F i april och utsattes för förnedringen :p
 

Kimmen00

Medlem
Jag uppskattade verkligen när SAS införde ett garnachen som ett bättre vin, för det var ett klart lyft mot Côte Mas som de hade som standard vin innan. Den var inget som föll mig i smaken, vilket har gjort att jag nu inte provat standardvinet. Kanske dags att ompröva.

Om man diskuterar SAS viner så slår det mig varje gång ombord hos Widerøe att det inte är SAS, för deras viner är betydligt tråkigare.

Håller med kallesus om att den där Garnachen inte var mycket "premium" direkt. Bättre än Côte Mas men verkligen inget speciellt.

När vi åkte till Houston i somras i C-klass tyckte jag SAS:s Sauvignon Blanc (från Marlborough) var mkt bra och passade till förrätten. Dessutom gillar jag SAS sauternvin till efterrätten.
 

Senator

Moderator
Utan tvekan var Cathay First mellan LHR och HKG det bästa jag har upplevt. Februari 2014 hade Cathay "Bordeaux Month" med fokus på Saint-Émilion och Grands crus classés och Grands crus classés. Det var årgång 2006 om jag minns rätt. Fanns 3 olika. Skall kolla om jag har kvar vinlistan hemma.

Annars haft många Laurent-Perrier Grand Siècle flygningar med BA, LH och LX ;)
 
Toppen