Senaste nytt

Vilseledande marknadsföring av SAS/Star Alliance Eurobonus

palmen

Moderator
Nu har ju SAS eller Star Alliance utlovat bonuspoäng. Men en viss "modell" av bokningsklasser är inte poänggivande.

De har väl inte utlovat några bonuspoäng i min mening.
SAS lovar bonuspoäng om du har rätt bokningsklass (modell) på ditt flyg, köper du något annat får du det inte.
Det går väl att jämföra med att Philips utlovar touchscreen på en specifik modell, köper du en annan modell får du inte touchscreen.

Same same, but different. Inte i något av fallen kan man anklaga SAS eller Philips för att det inte blir några poäng/touchscreen.
 

ante_77

Medlem
De har väl inte utlovat några bonuspoäng i min mening.
SAS lovar bonuspoäng om du har rätt bokningsklass (modell) på ditt flyg, köper du något annat får du det inte.
Det går väl att jämföra med att Philips utlovar touchscreen på en specifik modell, köper du en annan modell får du inte touchscreen.

Same same, but different. Inte i något av fallen kan man anklaga SAS eller Philips för att det inte blir några poäng/touchscreen.

Det var det jag skrev, bara i en mer inlindad form av motsägning.

SAS utlovar poäng när man flyger med Star Alliance....och då med vissa kriterier.
T.ex att åka Cargo med Thai ger inga poäng.
 

AABack2ARN

Medlem
Så här skriver Killroy på sin hemsida under supportfliken: Hur gör jag för att registrera mitt bonuskort? - KILROY.

Om du beställt din flygbiljett online och köpt ett servicepaket, behöver du endast fylla i kontaktformuläret på vår hemsida. Om du inte har köpt vår tjänst, kan du göra det genom att även här fylla i ett kontaktformulär på vår hemsida. Om du köpt din biljett i någon av våra butiker, bör du kontakta din resekonsult och lämna information om ditt bonuskort.

Observera att KILROY travels inte kan garantera att du får poäng för dina biljetter, eftersom vissa flygbolag inte erbjuder bonus på alla biljettpriser (beroende på din bokningsklass). För information om detta, kontakta ditt flygbolag. Vi råder dig att behålla alla dina boardingkort om du skulle behöva efterregistera någon av dina flygningar.

Snacka om friskrivning...
 

AABack2ARN

Medlem
Det är sant att SAS inte samarbetar med Virgin Atlantic, men de samarbetar med SAS.

Visst är det lite märkligt! Men det är också ett intressant inlägg i debatten.

De skriver (om man håller musen över SAS-logon): "Earn miles on all flights". Jag skulle tro att detta inte gäller SAS Charterflygningar men det framgår inte.

Klickar man på länken finns det en flik som säger hur många miles man tjänar i respektive klass (utan att ange bokningsklasser) och klickar man på Terms & Condistions så står följande

Earning miles:
Miles will be issued to Flying Club members when travelling in the following qualifying classes:
Discounted Economy Class: W, U, K, L, T, G, O
Mid Economy Class: B, M, H, Q, V, E
High Economy Class: Y, S
Discounted Business Class: J, D, Z
Business Class: A, C

First Class and First Discounted Class are not applicable.
Inclusive Tour rates do not qualify for miles.
Danish and Norwegian domestic flights are excluded from earning miles. Mileage credit is not available on flights offered by SAS but operated by another airline.
Flights between UK and Scandinavia, Scandinavia and Europe and Swedish Domestic flights are based on flat rate mileages ranging between 125 - 1000 miles per qualifying sector.
Flights from Scandinavia to US and Asia are based on actual flown miles.

Dvs ganska långt från "all flights" och P-klass kommer inte ge några poäng om man skall tro den sidan som är i kraftigt behov av uppdatering.

När du bokar en biljett med Kilroy (eller valfri resebyrå) - hur långt sträcker sig säljarens ansvar att veta alla skavanker i systemet? Vem klagar du till när du med din P-klass biljett inte får några poäng hos Virgin eller ditt inrikesflyg i Danmark ger dig nada poäng?

Vem klagar du hos när du komemr fram till att det som str på hemsidan faktiskt inte är korrekt utan A-klass inte ger poäng motsvarande Business Class även om det står så på hemsidan?

VS borde VERKLIGEN uppdatera sin information?
 

Voyageur

Medlem
Måste säga att fram tills för ett par år sedan så trodde jag som van resenär att jag visste det som behövde vetas. Men speciellt i och med intågandet på detta forum så har kunskaperna inom flygvärlden närmast exploderat och visat vilken stor värld det finns bakom en enkel pappersbiljett :)

Med det sagt, gäller det alltid för konsumenten att ha i sitt intresse att veta vad man köper. Gäller inte enbart flygbiljetter, utan allt. Ser dagligen hur folk köpt grisen i säcken utan att faktiskt kolla produkten först. Om nu EB poängen var en av de centrala orsakerna i min resa skulle jag välja att ha järn koll på att de verkligen stämmer, speciellt vid bokning genom resebyrå, annan tredje part eller code share. Jag har svårt att se att sas skulle lura dig på en Virgin flygning utan vetskap. Men vad en resebyrå hittar på är dock en annan femma. Vad jag vet är Kilroy ärliga, men det bästa är att ta upp detta med dem och se vad som gått fel.
 

agehall

Medlem
Tror de flesta i detta forum är något speciella. Normala EB medlemmar har inte denna detaljkoll. För deras och min skull är detta otydligt. För de flesta som kommenterat här är allt detta självklart.

I mina ögon ska ett företag ha stenkoll på sina återförsäljare kring vad de lovar. Detta urholkar trovärdigheten för SAS.

Men det är just detta som är min poäng. Jag ska inte behöva vara doktor i EB poäng/bokningsklasser.

Du får det att låta som att det är svårt och komplicerat. Det är det inte. SAS EB gör ganska klart vad som krävs för att tjäna poäng på respektive partner och du får själv, som (antagligen iaf) myndig person ta ansvar för dina handlingar - i det här fallet att boka flygbiljetter. Om du ber en resebyrå boka utan närmare instruktioner om vilka bolag och bokningsklasser, så har du inte tagit ansvar för att se till att du får EB-poäng.

Jag förstår att det kan kännas surt, men du ska vara sur på dig själv och lite på Killroy, men inte på SAS och Star Alliance - de har gjort väldigt klart vad som gäller.
 

Alx

Medlem
Det är nog tyvärr bara att bita ihop och dra lärdom av misstaget och se alla nya kunskaper som framkommer här som en extra bonus! Jag tror att de flesta av oss någon gång har hamnat i situationer där poängintjäningen blivit mindre lyckad. Det är såklart skitsurt när det händer. Men varför inte försöka göra det bästa möjliga av situationen istället för att ödsla energi på att ta en fight mot fel part och som du aldrig kommer att vinna?

Varför inte passa på att skaffa ett Virgin-konto och lägga Virgin flighten där? Vem vet, du kanske flyger mer med de och får ut något användbart där istället.

Samma sak med Turkish. Lägg TK-flighten på ett TK-konto eller annan Star Alliance partner där du får poäng för flygningen.

Jag skiftar själv aktivt mellan United Mileage Plus, SAS EB och Aegean Miles&Bonus beroende på vilket av programmen som genererar flest (eller några alls) poäng på en flygning.
 

Valley

Medlem
Är väl så med resebyråer liksom med "mekklare" att man till 99% lever på en förmedlingsroll och därigenom kan komma undan med i princip allt.
Blir inte förvånad om det någonstans med den lilla, lilla skriften står att man inte har något som helst ansvar för vad ex. vis SAS hittar på.

Å andra sidan så kommer vi då faktiskt in på just SAS ansvar. Och att hitta alla villkor för allt vad det kan vara på SAS-Sidan är inte det lättaste. Kan mycket väl tolkas som att man i grunden får poäng på allt.
 
Toppen