Senaste nytt

Vilseledande marknadsföring av SAS/Star Alliance Eurobonus

Senator

Moderator
Jag håller inte med. Bara för att detta är ett forum för mer engagerade kunder betyder inte det att ribban skall sänkas. Som liknelse kan jag ta ett exempel då jag hyrde bil i Australien genom en bokningssight. Sighten marknadsför en bil genom avis och jag bokar den och lägger även till ett tillval om extra försäkring för att det marknadsförs som det säkraste valet. När jag sedan plockar upp bilen visar det sig att denna försäkring inte alls täcker det som den ska utan Avis försöker sälja på 3e parts liability och XX andra tillägg. Ska inte Avis ha koll på sina återförsäljare? Ska inte SAS förväntas ha koll på sina återförsäljare? Ska kunder till SAS behöva läsa in sig på bokningsklasser för att veta om man kan åtnjuta fördelarna med bonuspoäng. Då tycker jag systemet är felbyggt och alltför komplext.

Jag gillar din liknelse, men det är sajten som du har bokat din bil som ansvarar att sälja dig "det du vill ha". En "agent" som återförsäljer skall informera dig korrekt, särskilt om dom tar dina pengar som Kilroy gör. Om man enbart förmedlar en tjänst (uppfattar inte om du betalade Avis eller sajten) är den en annan sak. Oavsett om du gillar vårt resonemang har du köpt och betalat Kilroy och inte SAS/Star Alliance. Det styrker en relation mellan en säljare och en köpare, den som är viktig och där informationskravet bör ligga.

Om jag lånar din liknelse lite vidare är det t.ex. att du skulle komma till flygplatsen så behöver du betala för en väska och mat. Det borde "agenten" informerat dig om, och då kan du inte skälla på leverantören. Särskilt tycker jag säljaren borde informera dig om att du faktisk skall flyga med Virgin och inte Air New Zealand.

Vi är överens om det är komplext och att en konsument inte behöver veta allt i detaljer. Jag har empati för ditt läget med Turkish, men inget när det gäller Virgin. Och om jag uppfattade rätt så är du redan EBG... Det borde spela en viss roll i kunskap....
 

Jonas C

Medlem
Flygnumret är en indikation på om det kan vara en codeshare. Står det som NZ9XXX är det nog ganska garanterat en codeshare med annat bolag.
 

marwet

Medlem
Tror de flesta i detta forum är något speciella. Normala EB medlemmar har inte denna detaljkoll. För deras och min skull är detta otydligt. För de flesta som kommenterat här är allt detta självklart.

I mina ögon ska ett företag ha stenkoll på sina återförsäljare kring vad de lovar. Detta urholkar trovärdigheten för SAS.
 

Senator

Moderator
Ja, det måste man göra. Vill du vara med i leken (om FFP) måste du vara påläst.

Flygnumret är en indikation på om det kan vara en codeshare. Står det som NZ9XXXX är det nog ganska garanterat en codeshare med annat bolag.

Jag tror vi måste respektera att kunskap är makt, och att 99% av alla resenärer inte har så mycket koll. Jag har (trots allt) ganska stor empati för marwet situation. Det är rätt att det är en djungel där ute.

Jag motsäger mig (gentlemannamässigt) att grundproblemet ligger hos SAS och Star Alliance. Jag menar säljaren har svikit köpare och att marwet borde lägga sin besvikelse på säljaren och inte SAS.
 

johhenrik

Medlem
Men alltså... jag förstår din frustration. Men om du går till konsum och köper mjölk. När du kommer hem och märker att mjölken har gått ut, vad gör du då? Klagar hos Konsum eller klagar hos Arla?

Ta denna diskussion med Kilroy som sålt detta till dig och se vad de säger? Det är ju ändå dem som lovat dig något väl? Eller pratade du med SAS innan du köpte och de sa att det Kilroy säljer dig kommer vara helt enligt dina krav?
 

Senator

Moderator
Jag tror inte marwet har köpt en Star Alliance RTW billjett av Kilroy, men ett specialpris och erbjudande som finns för studenter. Jag tittar lite på villkoren för Star Alliance RTW i ekonomiklass:
Där står nämligen

AND
THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY CX
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY EY
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY FJ
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY GZ
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY TN
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY VA
ANY NZ FLIGHT OPERATED BY VS

Så det kan inte ha varit en Star Alliance produkt i alla fall.

Vidare så bokas alla Star Alliance RTW i bokningsklass "H". Ser jag på SAS EuroBonus hemsida:
EuroBonus partners - Turkish Airlines - SAS
så skulle detta ge 100% till EuroBonus

Jag vill undvika att låta som en "besserwisser" men om jag anser jag hade rätt tidigare, trippel-dubblar jag min åsikt nu! :) Säljaren bär 190% av ansvaret för detta. Säljaren har sålt sin produkt, och inte Star Alliance produkt.
 
Toppen