Senaste nytt

Vilseledande marknadsföring av SAS/Star Alliance Eurobonus

Dr. Miles

Expert
Jag tycker ändå att jag som kund inte ska behöva läsa 10 sidor lagtext för att veta i vilka olika fall poäng inte betalas ut. Är resan bokad med Star Alliance medlem så förväntar jag mig att dessa skall ingå oavsett bokningsklass och andra regler.
Du får tycka det, men själva verket är att man behöver att läsa hela terms&conditions då du har gått med på det när du blev medlem på ett flygbonusprogram.
 

Senator

Moderator
Räkna med denna typ av (korrekta men hårda) svar fram till att du redovisar vad du bokat, i vilken bucket och vilken operating carrier.

ja, jag har vaknat på fel sida av sängen idag :)

Jag har en viss empati för vår vän. Det är inte enkelt att hålla reda på denna djungel om man är lagom intresserat, och även veteraner här inne hamnar i "fel lägen" ibland.

Men jag håller med agehall att det är den säljande part som ansvar för information. Det är även konsumentskyddslagen väldigt tydligt med, att det är säljaren och inte leverantören som ansvarar för "garanti". Har man i detta fall handlat en produkt från en s.k. "specialist" borde denna också kunna förmedla korrekt information.

Att vår vän inte får poäng på Turkish är tråkigt, och det är surt att det skall vara så krångligt med alla bilaterala avtal mellan bolagen och inte en enklare modell inom alliansen. Men att förvänta sig poäng på Virgin, och så vara sur på SAS och Star Alliance där blir detta väldigt konstigt i min världen och jag anser att detta är säljarens problem, inte SAS/Star Alliance.

Jag måste erkänna dock att jag inte gillar denna typ av trådstarter. Att skriva i affekt, utan någon form av "fakta" gör att man ödslar onödig energi. Det sätter tyvärr en dålig ton i ett annars väldigt positivt forum.
 

Jonas C

Medlem
Antar att resebyrån sålde Air NZ codeshare på Virgin Atlantic. TK biljetterna bör nog ha bokats i de lägre bokningsklasserna som inte ger poäng till *A partners.
 

Lonelyflyer

Medlem
Ytterligare ett tips är att om det nu är så att man tänker boka genom resebyråer att be de boka flyg som ger poäng, som kund kan man kräva den servicen. Sen om de lyckas är en annan.
 

agehall

Medlem
Ytterligare ett tips är att om det nu är så att man tänker boka genom resebyråer att be de boka flyg som ger poäng, som kund kan man kräva den servicen. Sen om de lyckas är en annan.

De gånger jag försökt få en resebyrå att boka biljetter i bokningsklasser som ger EB-poäng har jag alltid fått höra "det har vi ingen aning om - det får du ansvara för själv"...
 

marwet

Medlem
Jag håller inte med. Bara för att detta är ett forum för mer engagerade kunder betyder inte det att ribban skall sänkas. Som liknelse kan jag ta ett exempel då jag hyrde bil i Australien genom en bokningssight. Sighten marknadsför en bil genom avis och jag bokar den och lägger även till ett tillval om extra försäkring för att det marknadsförs som det säkraste valet. När jag sedan plockar upp bilen visar det sig att denna försäkring inte alls täcker det som den ska utan Avis försöker sälja på 3e parts liability och XX andra tillägg. Ska inte Avis ha koll på sina återförsäljare? Ska inte SAS förväntas ha koll på sina återförsäljare? Ska kunder till SAS behöva läsa in sig på bokningsklasser för att veta om man kan åtnjuta fördelarna med bonuspoäng. Då tycker jag systemet är felbyggt och alltför komplext.
 

marwet

Medlem
Senator på biljetten som är bokad med Air New Zealand står ingenting om att den operaras med Virgin. Det såg vi när vi checka in på flygplatsen.
 
Toppen