Senaste nytt

Vill SAS se pass för spädbarn vid resa till Palma, Mallorca?

SK525

Medlem
Ang. infant och pass: det var faktiskt ett av de första steg jag tog (sjukt egentligen, jag vet) och idag ska jag hämta ut pass för min dotter.

Ja, man borde förstås ha skaffat riktigt pass ASAP. Man vet ju aldrig när det dyker upp en resmöjlighet. Särskilt som vi bor i princip över gatan från passexpeditionen hade det ju varit enkelt fixat...
 

SK525

Medlem
SAS 05:55? Säger hej om jag ser en fyramånaders i vimlet :) (kan dock tänka mig att planet är fullt med småttingar..)

Blev 6.15 via Köpenhamn. Vi bokade bonusbiljetter igår kväll och det fanns inget kvar på direkt-flighten. Faktiskt förvånande att det över huvud taget fanns bonusbiljetter för en hel familj med tanke på vädret senaste tiden.

Första gången vi flyger till Mallis. Misstänker att det är en och annan barnfamilj ombord..
 

HCas

Medlem
Jag vet inte hur det funkar just på Mallorca men jag vet att det var bra länge sen jag visade någon som helst ID-handling vid flyg inom Schengen. Reser man bara med handbagage är det bara vid gaten de kan kolla och det verkar inte vara praxis längre, i varje fall inte under normala förhållanden. För mig verkar det som att flygbolagen i stort sett har slutat att intressera sig för om resenären är samma person som biljetten är utställd på.

EDIT: Det kan förstås variera mellan bolag, gissar jag. Jag har mest erfarenhet från SAS och Norwegian men även ett par andra europeiska bolag.
 

Agö

Medlem
Jag vet inte hur det funkar just på Mallorca men jag vet att det var bra länge sen jag visade någon som helst ID-handling vid flyg inom Schengen. Reser man bara med handbagage är det bara vid gaten de kan kolla och det verkar inte vara praxis längre, i varje fall inte under normala förhållanden. För mig verkar det som att flygbolagen i stort sett har slutat att intressera sig för om resenären är samma person som biljetten är utställd på.

EDIT: Det kan förstås variera mellan bolag, gissar jag. Jag har mest erfarenhet från SAS och Norwegian men även ett par andra europeiska bolag.
Varje gång, vilket inte är särskilt ofta, jag flyger Lufthansa från Kastrup vill de se ID. Höll också på att råka rejält illa ut i Venedig för ett par år sedan som jag skrev om här:

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Johan Hbg

Medlem
Enligt polisen skall man inte behöva legitimera sig alls för resor inom Schengen. Skall vara som inrikes. MEN lätt att vara tuff när man ev nekas ombordstigning i utlandet.
 

swadabe

Medlem
En jag känner skulle resa hem från Italien med Alitalia, det var kanske tio år sen. Han blev konsekvent nekad av flera personer för att han inte hade sitt pass med sig, tills han fick tag i nån form av manager som menade att "lagen kräver inte det, men vi kan ha hårdare regler än lagen, och det är inget fel med det". Han fick åka till slut iaf.
 
Toppen