Senaste nytt

Vill passa på att prova First Class men behöver hjälp

Danielsan1974

Ny medlem
Hej,

Jag har ca 250 000 Eurobonus poäng och en 2 för 1 deal från Amex. 70 000 av poängen går ut i oktober i år så jag måste passa på att boka något. Vi skulle gärna vilja prova att flyga first class någonstans och tänkte höra om någon kan tipsa mig om hur vi bäst ska göra det?

Har några frågor dock:

1. Kan man boka nu men resa i t ex februari 2018?
2. Finns det någon first där man får sitta bredvid varandra? Känns annars tråkigt att flyga med frun om man ska sitta separerade?
3. Vi kan max vara borta i 7 dagar och vill gärna åka någonstans där det är varmt.

Vi har flugit business med Qatar vilket var fantastiskt och sen har vi flugit business med Lufthansa i deras 380 vilket var katastrof jämfört med Qatar så vi är ute efter Qatar känslan.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Daniel
 

011430121

Medlem
Hej,

Jag har ca 250 000 Eurobonus poäng och en 2 för 1 deal från Amex. 70 000 av poängen går ut i oktober i år så jag måste passa på att boka något. Vi skulle gärna vilja prova att flyga first class någonstans och tänkte höra om någon kan tipsa mig om hur vi bäst ska göra det?

Har några frågor dock:

1. Kan man boka nu men resa i t ex februari 2018?
2. Finns det någon first där man får sitta bredvid varandra? Känns annars tråkigt att flyga med frun om man ska sitta separerade?
3. Vi kan max vara borta i 7 dagar och vill gärna åka någonstans där det är varmt.

Vi har flugit business med Qatar vilket var fantastiskt och sen har vi flugit business med Lufthansa i deras 380 vilket var katastrof jämfört med Qatar så vi är ute efter Qatar känslan.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar,

Daniel
Först välkommen till detta fantastiska forum.
1 Ja, bara Du bokar innan poängen går ut, men avbokar du efter att poängen skulle ha gått ut får du inte ingen poängen.
2 Ja, jag vet TG, det kommer fler svar snart från andra medlemmar.
3 Sök på UA hemsida, och kolla relevanta trådar här på BC.
Lycka till och trevlig resa
 

JacobG

Medlem
Först välkommen till detta fantastiska forum.
1 Ja, bara Du bokar innan poängen går ut, men avbokar du efter att poängen skulle ha gått ut får du inte ingen poängen.
2 Ja, jag vet TG, det kommer fler svar snart från andra medlemmar.
3 Sök på UA hemsida, och kolla relevanta trådar här på BC.
Lycka till och trevlig resa

Visst är det så om AMEX 2-4-1 är intjänad under 2016, går det bara att använda till resor under 2017? (Så tillvida man inte bokat rena SAS-flighter via sas.se, men där finns å andra sidan ingen first class). Så beroende från vilket år du har din AMEX-voucher ifrån påverkar det möjligheten till bokning för resa 2018.

Vad jag vet har flera first-kabiner platser bredvid varandra, men ofta med en avdelare emellan. Dvs, ni kan hålla hand, men tåflirt blir desto svårare.
 
1. Ja men tänk på giltigheten på Amex-vouchern också. Är den intjänad förra året så måste ni boka och avsluta resan innan siste december i år. Kolla vilket datum som gäller på vouchern. Och som @011430121 skriver om vad som gäller vid ev avbokning.
2. I princip alla har säten bredvid varandra. Kan inte komma på något bolag där det inte finns möjlighet att sitta bredvid varandra på ett eller annat sätt.
3. Det finns gott om varma ställen att flyga till i First. Och om inte annat kan ett kortare anslutningsflyg i business lösa problemet.

Kolla in guiden här om hur du söker på Uniteds sida: http://www.businessclass.se/forum/t...alliance-bonusresa-på-uniteds-webbsida.27261/
Eller, om du är ambitiös kan du skaffa ett konto hos Expertflyer. Men det är lite meckigt att söka där.
 

jsn

Medlem
Hur funkar det om man vill flyga Lufthansa F i december och en del av poängen går ut i oktober? Platserna släpps ju inte förrän 14 dagar (ish) innan avresedatum och man behöver då ändra resan, men kan man ändra den om poängen har gått ut vid ändringstillfället?
 

Danielsan1974

Ny medlem
Först välkommen till detta fantastiska forum.
1 Ja, bara Du bokar innan poängen går ut, men avbokar du efter att poängen skulle ha gått ut får du inte ingen poängen.
2 Ja, jag vet TG, det kommer fler svar snart från andra medlemmar.
3 Sök på UA hemsida, och kolla relevanta trådar här på BC.
Lycka till och trevlig resa

Tack för snabbt svar och ledsen för sen återkoppling. Kort fråga, vad är UA för sida?
 

Danielsan1974

Ny medlem
Visst är det så om AMEX 2-4-1 är intjänad under 2016, går det bara att använda till resor under 2017? (Så tillvida man inte bokat rena SAS-flighter via sas.se, men där finns å andra sidan ingen first class). Så beroende från vilket år du har din AMEX-voucher ifrån påverkar det möjligheten till bokning för resa 2018.

Vad jag vet har flera first-kabiner platser bredvid varandra, men ofta med en avdelare emellan. Dvs, ni kan hålla hand, men tåflirt blir desto svårare.

Vouchern är från 1 oktober 2016 så då är jag alltså förmodligen begränsad till 2017. Jag får kolla.
 

Alf

Medlem
De flesta bolag som har F klass har säten bredvid varandra för två personer. I regel i mitten, dessa är bra. Det är väl bara på 747 som man även kan välja sätena på rad 1 som lär vara inom pratavstånd från varandra om man skall gå på vad någon skrivit på forumet.

Jag håller helt med dej om Lufthansas business, den är inte bra. Men jag tänkte själv försöka få till deras F i sommar. Lufthansa F har ju hyllats här på forumet så den är säkert bra.
 
Toppen