Vilket SkyTeam FFP är rätt för mig?

Diskussion i 'Skyteam' startad av olo, 13 Juli 2016.

1. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inte flugit med SkyTeam på länge, men nu har Lufthansa bokat om mig till AF/Hop!, så frågan kommer i ny dager. Är på väg ut till CDG i skrivande stund.

Har läst två trådar på teamat, men blev inte klokare och funderar på vad som har hänt sedan 2012..?
    http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-skyteam-bonusprogram-ska-man-välja.3407/page-2http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-bonusprogram-för-skyteam.7213/page-3

Jag prioriterar *A, och mitt matchade Alitaliakort är oanvänt.

Eventuellt resande med SkyTeam kommer förmodligen att vara GOT-AMS-europa eller direkt GOT-CDG. Lägg till någon enstaka resa här och där. Långresorna styr jag till *A.
    Mest ekonomi, men business förekommer. Idag har jag J-klass på biljetten.

Jag vill att poängen lever länge. Om det faktiskt finns möjlighet att nå status relativt lätt ökar det sannolikheten att SkyTeam blir andrahandsvalet efter *A.

Vad är bäst för mig? FlyingBlue? Delta SkyMiles? Annat?
    Har de kalenderår eller registerdag som brytpunkt?

2. Om du inte flyger med Skyteam flygbolaget ofta (minst var 20:e månader) välj Delta SkyMiles.
    Flyger du tillräckligt ofta (15 Skyteam flighter per kalenderår), kan du kreditera till Air France/KLM Flying Blue.

Silver: the smooth way to travel | FlyingBlue.com

Cristoffer Cedergren och olo gillar detta.
  3. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Räknade lite och 15 segment kan det nog bli, men sen påmindes jag om att Göteborgsflighten avgår från 2G, och redan på vägen dit påmindes jag om varför jag inte flugit med dem sedan 2012.

Så Delta it is!

Smuffe gillar detta.
  4. Silver på FB (15 flighter) är inte dumt, ger en extra incheckad väska när du flyger med KLM. Tyvärr ger inte KLM den förmånen till andra tex om man har Elite Plus i Alitalia/Delta och vanligste Skyteambolaget som man råkar ut för i Europa som svensk är ju KLM/AF

5. Fördelen med Flying Blue är att de har hyfsad bra online awardbokningssida.
    Inom Sydostasien kostar en bonusresa 10.000 miles i Economy class, 25.000 miles i Business class hos Flying Blue.

T ex
    Screenshot20160713 04 FB.png

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Smuffe och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  6. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant!
    Är det svårt att använda sina Delta miles?

Efter att ha besökt loungen på 2G, stärks jag i att SkyTeam är ett undantag. Arlanda T4 är bättre!

Cristoffer Cedergren gillar detta.
  7. De visar inte så många partnerflygbolags flygningar online.
    Fördel med Delta SkyMiles är att inget bränsletillägg på många flygbolags flygningar ifall resan inte börjar från Europa.

Du kan också läsa följande trådar om Delta SkyMiles.
    Delta SkyMiles har infört one way award | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
    Så här diskriminerar Delta Skymilles dig om du reser från Europa | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

olo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!