Senaste nytt

Vilket rewardprogram skall vi välja?

Gizmo79

Medlem
Vi skall i slutet på mars flyga med Qatar i business till Phuket. Då jag sen innan hade ett konto hos BA och ca 16000 avios så tänkte jag att det är lika bra att köra på det. Så nu har jag anmält även frugan och sonen samt skapat ett familjekonto. Har även konstaterat att bara denna resa kommer nästan att göra oss alla till Silver 560/600 och vi har en planerad resa i höst som ev skulle kunna ge oss de sista tierna som behövs.

Vad jag dock missat och precis upptäckte är att min period går ut 8 april. Vi flyger ut 30 mars och hem 22 april. Så nu vart jag lite fundersam på hur vi ska göra. Tycker ni att bästa alternativet ändå är att köra på BA eller ska vi gå med i nått annat program och kreditera flygningarna till?
 

RonnieK

Medlem
Tänk också på att för att nå Silver behöver man också ha 4 legs med BA (operating och/eller marketing carrier). Förutom det så ligger hemresan 14 dagar efter periodens brytpunkt men det går att få en förlängning med två veckor (exakt). Oavsett så behöver ni klämma in 40 TP och 4 BA-flygningar före 30 mars för att kunna nå Silver i år...

När bokades resan? Den senaste kampanjen de hade ger en massa extra Qmiles till Qatars program.
 

Gizmo79

Medlem
Ok, visste jag inte. Dock vore ju det bästa att jag fick hela resan på min nya period. Är ju nästan sämre att få bägge till den period som i så fall går ut direkt. Skulle iofs bli brons men stå direkt på 0 tier igen (har inga tier i nuläget)
 

Gizmo79

Medlem
Ok, uppenbarligen har jag dålig koll på detta. Visste inte att man var tvungen att även ha flygningar med BA, det lär jag inte lösa som det ser ut i nuläget. Vi bokade i en tidigare kampanj i slutet på maj tror jag det var.
 

RonnieK

Medlem
Hemresan skulle ge 280 TP till det nya året som en start på nästa års samlande, plus en hel del Avioser. Kanske ramlar det in någon resa med BA senare?

Just familjekonto tycker jag är en av BAEC's största fördelar. Avioserna förfaller inte heller så länge man har aktivitet på kontot vilket gör dem användbara i framtiden (t.ex. för bokningar av resor med andra OW-bolag inom Asien eller USA).
 

agehall

Medlem
0 tier igen (har inga tier i nuläget)
Värt att notera: man pratar inte om "tier" utan om "tier points". Tier betyder ju nivå, så jämför att säga "0 nivå" med "0 nivåpoäng". Samma sak när man pratar om British Airways - de heter inte "British" utan just "British Airways" (eller förkortningen "B" följt av "A" som forumet snällt nog skriver ut åt en)

det lär jag inte lösa som det ser ut i nuläget.
Ta en trip till tex Manchester med BA så fixar det sig...
 

Homer

Medlem
Tänk också på att för att nå Silver behöver man också ha 4 legs med BA (operating och/eller marketing carrier


Visste inte att man var tvungen att även ha flygningar med BA,


Eller Iberia


BA flights are:
  • flights operated by British Airways, including franchises and BA CityFlyer
  • codeshare flights on other carriers with a BA flight number
  • flights operated by Iberia, including franchises*, with an IB flight number

About Tier Points | Executive Club | British Airways


*Iberia, Iberia Express och Air Nostrum, men däremot inte Vueling med Iberia flightnummer.
 

Gizmo79

Medlem
Hej,

Nu är vi i det läget att jag har 280 tier och min fru 560. Har kollat lite på om vi skulle göra en sväng till Manchester för att jag skulle bli brons och hon silver. Men när jag söker på BA så får jag bara upp alternativ i "O" klass som bara ger 5 tier points, om vi inte väljer business förstås.

Nån som har ett förslag för att enklast/billigast få tag på de sista "tierna" som vi behöver? Hon delar inte riktigt mitt intresse och skulle inte ge sig ut själv. Vi utgår från Göteborg.
 

RonnieK

Medlem
Hej,

Nu är vi i det läget att jag har 280 tier och min fru 560. Har kollat lite på om vi skulle göra en sväng till Manchester för att jag skulle bli brons och hon silver. Men när jag söker på BA så får jag bara upp alternativ i "O" klass som bara ger 5 tier points, om vi inte väljer business förstås.

Nån som har ett förslag för att enklast/billigast få tag på de sista "tierna" som vi behöver? Hon delar inte riktigt mitt intresse och skulle inte ge sig ut själv. Vi utgår från Göteborg.
Hej, kolla in denna tråd: BAEC Tier Points Run tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Den är rätt lång men du kan ju alltid läsa den bakifrån för att se det senaste.
 
Toppen