Senaste nytt

Vilket reward program ska man satsa på i Norden resp. internationellt??

Wyll

Medlem
Förlorat mitt HHD och tröttnat på Hotels.com.

Funderar på att satsa på Nordic Choise för norden och gå för deras GOLD for life?

Jag har idag status match till nästan samtliga program men känner att jag måste välja ett internationellt kort för att samla till semester resor för familjen. Jag reser mestadels i Europa/USA är EBD och kommer med största sannolikhet vara det lång tid framöver. Någon som har erfarenhet utav liknande situation eller kan ge tips på vilket program ni är mest nöjda med?

Tack
 

hg1980

Medlem
Förlorat mitt HHD och tröttnat på Hotels.com.

Funderar på att satsa på Nordic Choise för norden och gå för deras GOLD for life?

Jag har idag status match till nästan samtliga program men känner att jag måste välja ett internationellt kort för att samla till semester resor för familjen. Jag reser mestadels i Europa/USA är EBD och kommer med största sannolikhet vara det lång tid framöver. Någon som har erfarenhet utav liknande situation eller kan ge tips på vilket program ni är mest nöjda med?

Tack
Jag körde Choice i många år för mina vistelser i Norden. Nöjd med hotellen som sådana, men poängsystemet har bara blivit sämre och sämre. Droppen var när de började ta typ 35k för en natt på Clarion Sign i Stockholm en lördag - söndag (förr var det flatrate på 10k på helgerna).

Övervägde då att byta till Elite, som fortfarande har flat rate på nätter i Sverige, men det hela slutade med att jag kombinerade mitt svenska boende med internationellt boende och valde Starwood. Bor mina flesta svenska nätter i Stockholm och där finns fem Starwood hotell, där Sheraton är riktigt bra.

Med möjligheten att länka ihop kontot med Marriott och således kunna välja på både Starwood och Marriott hotell worldwide är världklass i mitt tycke. Marriott har en enorm bredd och Starwood har en riktigt bra topp. Nu kommer de ju merga SPG med Marriott rewards helt från 1/1 2018 sägs det, så kanske blir något sämre då. Men tror och hoppas inte det. Ansvarig för mergen är chefen för SPG, så många med mig tror det kommer bli bra.
 
För Europa+USA storstäder (som är det jag har mest erfarenhet av), och om du inte kommer upp i högsta status skulle jag rekommendera 1) IHG 2) Marriott/Starwood 3) Hilton pga utbud och kostnad för rewardnights vs insamling av poäng.

Om du kommer upp i hög status (eller iaf Diamond, Gold Elite/Platinum, Platinum) blir det 1) Hilton 2) Marriott/Starwood 3) IHG pga perks som frukost, lounge, sen checkout och uppradering.

Med caveat på att jag inte har sett eller satt mig in i vad samarbetet mellan Marriott och Starwood ger, det kanske bumpar upp dem en plats.

Är det mest Nordens huvudstäder så funkar ClubCarlson väldigt bra med reward nights uttag + poängsamlande tycker jag. Istf Nordic Choice menar jag.
 
Jag bor ytterst sällan på hotell i Sverige och i Norden så där har jag ingen rekommendation.

Internationellt så bor jag vanligtvis på Accor-hotell. Jag tycker att det är bra hotell över lag och ganska prisvärda. Man gjorde om programmet inför i år, tror jag att det var. Nu har man separerat awardpoäng och statuspoäng. Poängen man får baseras helt på spend, vilket innebär att äter man på deras restauranger så är det också poänggrundande. Awardpoängen har inget utgångsdatum så länge som man bor på ett Accor hotell minst en natt per 12 månader

Jag har ännu inte använt poäng för "gratis" nätter så jag kan inte uttala mig om hur prisvärt det är, men jag tror att det även där är kopplat till hotellpriserna så jag får fler nätter för poängen om jag bor på Ibis än om jag bor på Sofitel.

Har nått guldnivå för andra, eller är det tredje(?), året i rad. Har återkvalificerat igen efter drygt ett halvår. Förmånerna tycker jag är ganska ok. Uppgraderas i princip alltid, hittills med loungeaccess överallt utom på Hongkong Century, får välkomstdrink, lyckas alltid få antingen tidig incheckning eller sen utcheckning (ibland båda) och lite gottis (frukt och kakor) på rummet vid ankomst.

Jag är inte anställd av dem, även om det kanske låter så. Jag är bara nöjd. :)
 

Jönsson

Medlem
Använder idag Nordic Choice och till viss del Scandic på hemmaplan men är lite besviken över en del av de fastigheter som är kopplade till Nordic Choice. Skulle nog välja First eller Elite om jag valde Idag. Internationellt är IHG starka. Alternerar idag mellan IHG och Hilton, som jag började bo på först i början av maj. Accor är jag lite nyfiken på. Det blir nog mitt val när jag bestämmer mig för att byta nästa gång, även om jag inte är så förtjust i deras budgetvarumärke, ibis. Känns lite som hotellens Ryan air.
 

Valley

Medlem
Flyttat över från Choice till Radisson.
Blev trött på att så många rum saknade bra arbetsytor. Och så råkade jag väldigt ofta ut för att hotellen höll på att renovera. Och det var inte nämnt på hemsidan
 

Canadien

Medlem
Marriott är lite svårare att matcha sig till. Jag gjorde en challenge till United Milage Plus från Alitalia Elite+, som i sin tur var från EBD. Med Uniteds Milage Plus challenge får du 3 månader StarGold, vilket Marriott matchar med ett år Gold på Marriott. Lite omständligt men görligt. Nu matchar inte Alitalia EBD längre, men AirBerlin borde funka också.
 

trekker

Medlem
Jag reser i Europa och Norden mestadels, jag gillar Hilton men ofta har dom dyra priser om man bokar sent och i Sverige har dom bara slussen. Nordic Choice gillar jag om jag reser I Sverige, speciellt Clarion Collection med kvällsmaten och eftermiddagsfikat i priset. Det blir olika hotell ofta pga priser osv, jag skaffade AMEX Platinum som gav status hos de flesta, sen bokar jag vad som passar vid resan.
 
Toppen