Senaste nytt

Vilket resemål i Asien ska man välja om man enbart vill flyga med SAS?

varva77

Medlem
Svårt att beskriva - Japan är inte som någon annat land på jorden. Jag kan inte uttala mig om Hong Kong, som nog också är en spännande stad, men Tokyo är en av de mest fascinerande städer jag besökt.
Ja, det är något helt annorlunda (kolla lite på "Only in Japan"-tråden eller vad den nu heter, kan iof också bli lite avskräckt :)) och folket är fantastiskt. Har ni bara planer på att strosa runt tror jag ni kommer uppskatta det mycket, finns många olika stadsdelar att besöka. Även fast det är stort så är det relativt lättillgängligt. Peking och Shanghai kändes bara smutsigt, fullständigt själlöst och menlöst. Fullständigt menlöst.
 

gnisten

Medlem
Tokyo utan tvekan och därefter Hong Kong. Som tidigare skrivits så är inte Japan som något annat land.
Kom dit första gången -86 och återvänt ett antal gånger. Folk är vänliga, hjälpsamma och aldrig känt mig
lurad (t ex av taxichaufförer) någon gång. Helt enkelt en superbra destination.
 
Ponera att jag uteslutande vill flyga med SAS oavsett vilka fantastiska alternativ ni kommer upp med, vilken destination (Shanghai, Hongkong, Peking eller Tokyo) i Asien ska man välja som novis i Asien för en weekend med familjen (2 vuxna & 2 barn under 3 år) där vi bara vill turista lite och se något "nytt". Vi söker mer fokus på en häftig upplevelse genom att gå runt på gatorna och suga in atmosvären än att göra massa upptåg eller spendera tid på shopping och kultur.

Jag har rest mycket med våra barn men med två barn under tre hade jag inte gjort en storstandssemester om ni inte är väldigt resvana. Uteslut Peking pga luften, Hong Kong har tropiskt klimat och det kan bli varmt för dom små, jag hade valt Shanghai då det är relativt enkelt att promenera runt och med tunnelbana tar er till centrum från flygplatsen enkelt utan byten till Peoples Park och Radisson Shanghai New World där jag hade bott. Jag har ingen erfarenhet av Tokyo.
 

SG

Medlem
Tokyo känns genuint enklare. HK ganska hårt eller ett bättre ord: vuxet. Jag älskar HK men kanske Tokyo är ändå snällare om man har med sig barn.
Båda två är kanon så vilken ni väljer blir rätt.
 

Foffer

Medlem
Jag har rest mycket med våra barn men med två barn under tre hade jag inte gjort en storstandssemester om ni inte är väldigt resvana. Uteslut Peking pga luften, Hong Kong har tropiskt klimat och det kan bli varmt för dom små, jag hade valt Shanghai då det är relativt enkelt att promenera runt och med tunnelbana tar er till centrum från flygplatsen enkelt utan byten till Peoples Park och Radisson Shanghai New World där jag hade bott. Jag har ingen erfarenhet av Tokyo.

Resvanan fick dom med modersmjölken :)
 
Tokyo är fantastisk, men har ni tid så ta tåget till Kyoto som enligt mitt tycke behöver upplevas, inte minst, som kontrast till huvudstaden. Resan tar ca 2,5h och är i sig en upplevelse. Vi besökte båda städerna ca 10 dagar i maj i år. Hyrde cyklar och tog oss enkelt mellan alla fantastiska kulturskatter.
 

nota bene

Medlem
Jag tror att Tokyo vinner med tanke på åldern på barnen. Annars är HK ett intressant alternativ där ni kan se mycket natur, speciellt uppåt New Territories. Man kan också göra utflykt till Macau och Shenzen ganska enkelt.

Älskar personligen Tokyo, och trots språkbarriären brukar alltid allting lösa sig på ett bra sätt - folk är mycket välvilliga och hjälpsamma.

Jag skulle omedelbart diskvalificera Beijing, och även om jag inte varit i Shanghai (har en resa dit nästa månad!) misstänker jag att det också är ganska förorenat och struktur brukar vara ett problem i Kina, liksom språket.
 

agehall

Medlem
Älskar personligen Tokyo, och trots språkbarriären brukar alltid allting lösa sig på ett bra sätt - folk är mycket välvilliga och hjälpsamma.

Är man i Tokyo upplever jag inte engelska som ett stort problem - de förstår väldigt bra men kanske inte själva kan prata så bra. Det brukar dock alltid lösa sig.
 

nota bene

Medlem
Är man i Tokyo upplever jag inte engelska som ett stort problem - de förstår väldigt bra men kanske inte själva kan prata så bra. Det brukar dock alltid lösa sig.
Löser sig gör det alltid, men har råkat ut för restauranger utan meny på engelska, eller att de har en meny men inte förstår vad man beställer (dock brukar det lösas med att kolla vad som står på rad 3 i högra kolumnen på den japanska!). Även att ta en taxi utan adressen nedskriven på japanska är inte att rekommendera (om man inte har en smartphone och visar med GPS:en). Jag har råkat ut för många taxichaufförer som inte kan ett ord Engelska - det går ju bra om man ska till typ "Sheraton Miyako" eller något som heter samma på japanska och engelska, men är mer komplicerat för gatuadresser.
 
Toppen