Senaste nytt

Vilket Oneworld kort?

Jag har idag ett Topbonus guldkort (statusmatch EBG) med lite poäng (långt kvar för att behålla guld) och nästa vecka ska jag iväg med Finnair i Business ToR Osaka. Var är bäst att sätta dessa poäng?
Jag åker varken Air Berlin eller Finnair så värst ofta och har inga fler resor planerade med dessa bolag. Men om det mot förmodan blir fler Oneworld resor så vill jag ha ett på allt samlat, topbonus känns sådär med tanke på AirBerlins konkurs.

Förslag? Det är som sagt en del poäng som kan trilla in nästa vecka och då vill jag att de går till rätt konto. BA? Finnair lär inte dyka upp så ofta på mina framtida bokningar.
Min "hemmaflygplats" är Landvetter.

Tacksam för guidning.
 

bnr

Medlem
Min uppfattning är att många (de flesta?) på forumet som har status/kort i OW har det hos BA, jag själv inkluderad.
Det är hyfsat lätt att komma upp i status som ger vettiga förmåner, dvs Silver/Gold på BA.
Det görs med hjälp av Tier Points, inte med miles. Just Finnair är därför inte optimalt för att tjäna TP men bör ge en del avios.

Vet inte hur rätt jag har dock, fler får gärna kommentera och bekräfta/dementera.
 

JohnR

Medlem
Var i samma sits för ett tag sedan. Jag åker mest med *A men åker ett fåtal long hauls till Asien med OW, kanske 1 per år.

För mig stog det mellan BA och AA.
För min del kommer jag inte komma upp i någon vettig statusnivå, så jag jämförde mest var man kan få högst intjäning, och möjlighet att ta ut en bonusresa efter ett antal år.

Det blev AA Advantage, pga av högre intjäning, och att poängen inte förfaller så länge du har en aktivitet på kontot varje år.
De som talade mest för BAEC var deras möjlighet till familjekonto.
 

LarsCph

Medlem
Hmm då kanske det får bli AA med tanke på att jag förmodligen kommer åka mer till staterna än BA eller österut.

Det syntes jeg lyder fornuftigt. Jeg har hos Qatar Airways da jeg rejser ret ofte til Philippinerne (cirka 2 gange årligt) og jeg er godt tilfreds med deres connections og service derud. Hvis jeg skulle meget til US var det nok også American Airlines kortet jeg havde valgt.

Jeg må sige at jeg ikke syntes business class hos British Airways (i det mindste ikke i A380) var specielt imponerende hvad hardwaren angår. Så skulle jeg til US igen ville jeg nok se efter eksempelvis American Airlines eller SAS (jeg samler også lidt Eurobonus, men ikke til mere end sølv niveau).
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan man generellt säga något om vilket det bästa OneWorld-programmet är för relativt god intjäning på billiga economybiljetter nu när topbonus är borta? Om det ens finns något sådant..

Jag ska försöka hålla mig till Star och SkyTeam, men om utifall man måste ta nån OW-flygning är det ju bättre att lägga dem någonstans än bara kasta bort dem. Tänkbara bolag öht de närmsta åren: Finnair, British Airways, S7, Qantas, Qatar, American, ungefär i den ordningsföljden.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok är bosatt i Tyskland så kreditkortet går bort.
Det ringer någon klocka att Americans program var väldigt bra att samla på...iaf för typ 5 år sedan när jag reggade mig här. Men fem år i flygvärlden är ju en evighet.
Om det generellt även i OneWorld är så att man får bäst betalt på "programmets egna bolag" så ska jag nog spara i BAEC eftersom British Airways är enda bolaget som erbjuder bra täckning åt alla håll från Europa (Berlin) sett.
 
Toppen