Vilket/n flygbolag/allians skall man välja när det inte funkar med SAS/Star Alliance?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Axelzon, 24 September 2011.

  1. Axelzon

    Axelzon Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Som en medel resenär med ca 7-9 intercontinentala resor (6-7 Asia/1-2 Atlant) och ca 10 t/r inom Europa undrar jag hur jag skall
    för min egen vinning skull (så klart) om jag skall eller om jag inte skall fördela mina resor på olika bolag/allianser.

    Det är ju himla bekvämt att alltid boka och resa SK/SA, då har jag ju EuroBonus för bonus biljetter eller annat nyttigt via dem.

    Men tvekan kommer nu på senare tid sedan speciellt SK alltid (nästan) äe fullbokad på de destinationer jag vill resa på, oftast PEK.

    Hur och var kan jag tjäna in lika mycket poäng för att få bonus resor inom en allians som inom SK´s EuroBonus program?

    Jag kommer ju alltid vara EBG, så länge som jag äker 2-3 gånger på Asien, samtidigt får jag ju möjligheten till bonusresor: det är det som "låser" mig kvar.

    Finns det något bra tips hur jag kan kombinera mina resor och dess "miles" för att varje år nyttja något bättre än SK och Star Alliance?

    Tex. om man tjänat in en business billjett (intercontinental) efter 3 månader med SK, vad skall man sikta då, för att göra lika eller
    bättre med annat bolag eller allians.

    Kort fråga på långt utdrag: Hur kombinerar man ett frekvent resande via bonus system? (använda ett eller flera)

    Ciao
     
  2. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är ju OneWorld och British Airways-supporter, så jag tar det alternativet. För komma upp till silver behöver du 400 tier-points. Detta motsvarar en long-haul i business (via London) och en GOT/ARN-LHR t&r i business. Väl på silver har du tillgång till lounge när du reser med ett bolag inom alliansen och dessutom får du 100% tier-bonus även på billiga ekonomibiljetter med British Airways (samma villkor för guldkort). T ex drog jag in dryga 27 000 miles på en billig ekonomibiljett FCO-LHR-BKK t&r med British Airways. Ska du sedan upp till guld nollas du och ska ha ytterligare 800 tier-points under ett år. Enligt min åsikt räntar det mest med förmåner när du går från blue till silver, jämfört med silver till guld. Efter att jämfört med andra silverkort kan jag konstatera att British Airways's är ett av de mest förmånliga.

    När det gäller dina resor till PEK blir Finnair ett alternativ. Du tjänar full tier-pontis men det blir inte lika många miles, runt 10-12 000 i business gissar jag. Du ska bara se till at du har minst 4 ben per år med British Airways.

    Bästa användningen av poängen enligt flera här på forumet är att använda dem för uppgraderingar från world travel plus (economy extra) till business. Ska du ta ut poängen på British Airways är nackdelen att det tillkommer ganska höga avgifter, speciellt om du utgår från LHR. Ett sätt att komma runt detta kan t ex vara att plocka ut en bonusresa till Asien med Cathay Pacific från några av deras Europeiska destinationer.
     
    Last edited: 24 September 2011
  3. Med tre Business class resor till Asien, skulle jag värmt rekommendera bmi Diamond Club i Star Alliance.

    Du får 200% i de flesta flygbolags Business class.
    Från basnivå till Silver krävs 16.000 miles, sedan nollställs status miles och krävs ytterligare 38.000 miles till Gold.
    När man har väl blivit Gold, det behövs 38.000 miles för återkvalificera till Gold.

    Om du flyger t ex Köpenhamn-Frankfurt-Peking T/R med Lufthansa Business class, ger resan ca 21.000 bmi miles.
    Efter tredje resan blir du bmi Gold som är Star Alliance Gold.

    Bra sak med bmi Diamond Club är att de har generöst uttagningsvillkor,

    Sverige/Norge till Nordamerika/Sydamerika/Afrika/Fjärran Östern i Business class award är endast 18.750 miles + 127,50 GBP + skatter per enkelresa.
    Alltså varje Business class returbiljett till Asien ger en enkelresa Business class award till Fjärran Östern.
    Inget annat program kommer i närheten när det gäller generös intjäning/uttagning på premiumkabin som bmi Diamond Club.

    Du kan läsa mer info om bmi Diamond Club i den här artikeln.
     
  4. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tolkar Axelsson att han letar efter ett bra komplemet till Star Alliance.

    Vad jag skulle göra är att Statusmatcha till Guld på Malev (Oneworld) lite snabbt så att du har tillgång till lounger och annat godis på Oneworld. Därefter så flyger du med British Airways, och kommer efter några resor hit och dit till Asien att komma upp till guld även där. Då har du guld på både Star Alliance och Oneworld, och då ska det mycket till om du inte hittar biljetter till ditt resemål så du kan resa bekvämt.
     
  5. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Beroende på vad ditt bonusprogram tillåter kan kanske en strategi vara att inte flyga direkt till resmålet, utan via ett mindre populärt resmål om det är dålig tillgång på platser. Till PEK borde det väl gå att routa via ICN, där det kanske inte är lika hårt tryck och sedan ICN-PEK, där det heller inte borde vara så hårt tryck. För oss OW-medlemar bör en resa till BKK kunna routas via HKG med Cathay Pacific.
     
  6. Det är lite lustigt att ingen rekommenderar Skyteam... Jag förstår varför i och för sig. :rolleyes:
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×