Senaste nytt

Vilket kort har bäst valutakurs/valutapåslag? (Försökskaniner sökes)

Bspent

Ny medlem
Startade en annan tråd med jakt på kortet med minst valutapåslag, men visade sig inte spela någon roll då många har olika valutakurser.

Om ingen redan har gjort detta, vad sägs som att vi tar reda på detta? Jag har endast ett kort från COOP samt AMEX, men vore självklart intressant att testa "alla" kort, så fyll i vad ni har för kort om ni kan bidra.

Förslagvis så bestämmer vi en dag och tidpunkt där alla gör ett köp i utländskt valuta (via t.ex paypal och ebay) och rapporterar vilken kurs ni fick med kortet. En smart ide vore att göra det en helg, då kurserna är stilla.

Fyll på med vilka kort ni kan bidra med, eller säg till om min ide borde skrotas.
 

agehall

Medlem
Finns ju flera trådar där folk redan gjort detta... Om jag inte missminner mig helt så gjorde @Ozz en ganska bra sammanställning för något år sedan.
 

Nemo

Medlem
Startade en annan tråd med jakt på kortet med minst valutapåslag, men visade sig inte spela någon roll då många har olika valutakurser.

Om ingen redan har gjort detta, vad sägs som att vi tar reda på detta? Jag har endast ett kort från COOP samt AMEX, men vore självklart intressant att testa "alla" kort, så fyll i vad ni har för kort om ni kan bidra.

Förslagvis så bestämmer vi en dag och tidpunkt där alla gör ett köp i utländskt valuta (via t.ex paypal och ebay) och rapporterar vilken kurs ni fick med kortet. En smart ide vore att göra det en helg, då kurserna är stilla.

Fyll på med vilka kort ni kan bidra med, eller säg till om min ide borde skrotas.
Valutakurserna är aldrig stilla. De ändrar sig 24/7. Vilket tar bort nattsömnen när man hållt på att handla i dollar :p
 

Ozz

Medlem
Finns ju flera trådar där folk redan gjort detta... Om jag inte missminner mig helt så gjorde @Ozz en ganska bra sammanställning för något år sedan.
Stämmer att jag gjorde en liten jämförelse för nåt år sedan i denna tråden.
Dock har något kort (Infinite) försvunnit ur plånboken och några andra (Amex Elite, SAS MC & SAS Diners) tillkommit.
Kanske dags att följa upp min lilla jämförelse till vintern med de nya korten :)
 

RobHK

Medlem
Jag kollade nyligen på vilka kort som har 0 påslag på valutakursen. Collector verkar vara en av få som har detta nu när ICA ändrade sitt kort. Sen om deras utgångskurs som sedan påslaget görs ifrån är lika bra som andra bankers kan jag såklart inte svara på.

Vore intressant att höra om någon använder Collector, funderar nämligen på att skaffa detta nu när jag flyttar utomlands. ett billigt sätt att använda mina SEK besparingar utan att behöva växla dom.
 

nota bene

Medlem
Har du tillgångar i andra valutor (GBP/USD/EUR) är växling med kontanter nästan alltid bäst i just HK?

Även SEK kan du förhandla kurser ned till eller under en procent.

Jag använder just ICA för kontantuttag (inga avgifter annat än halvdan kurs), men även det är ingen höjdare. Oftast tar jag bara med mig EUR eller USD som jag har.
 

Kevinator

Medlem
Har du tillgångar i andra valutor (GBP/USD/EUR) är växling med kontanter nästan alltid bäst i just HK?

Även SEK kan du förhandla kurser ned till eller under en procent.

Jag använder just ICA för kontantuttag (inga avgifter annat än halvdan kurs), men även det är ingen höjdare. Oftast tar jag bara med mig EUR eller USD som jag har.

ICA-kortet har månadsavgift vad jag vet. Bankkort med bonus och kontaktlös betalning - ICA Banken 25 kr i mån.
 

AABack2ARN

Medlem
Varför skriver de 25kr/månad snarare än 300 kr/år? Tar de ut avgiften månadsvis? Tycker folk det låter billigare med 25kr/mån snarare än 300kr/år?
 
Toppen