Senaste nytt

Vilket kort för en nybörjare?

mappe

Ny medlem
Har precis börjat fatta att det finns en del att "tjäna" eller "få" genom att samla mycket av betalningarna och få bonus. En kompis har fått av amex möjligheten att värva mig, och om jag fattat det rätt, får jag en startbonus på 10 000 poäng, kan ha fel.

Men nu när jag börjat läsa runt lite inser jag att det finns massar av olika lösningar, och jag förstår inte riktigt vad som är bäst för mig. Det som är viktigt för mig, är att det iaf är relativt lätt att förstå, och som jag känner nu ett mål att komma upp i 150k kr för att komma åt bonusen på bonusen vad gäller resor. Kommer använda kortet lite i min tjänst vilket borde ge mig chansen att nå 150k. Resor 3-4ggr per i tjänsten och kan nog använda kortet att betala resen då, samt lite bensin åt företaget osv...

Sedan har jag fattat att jag kan betala räkningar med betalo och få det räknat på bonusen?
Kan jag även ansöka om kort som är gratis under första året för att den bonusen? som iaf tidigare gått med diners club?

Men frågan är helt enkelt, för en vanlig svensson som mig, som reser lite i tjänsten, är singel, och vill försöka få ihop nån resa lite då och då, vilket kort bör jag välja? eller borde jag inte välja ett kort, då avgiften äter upp den ev. resan jag tjänar ihop?
 
Är det Eurobonus-poäng du vill är skulle jag säga att SAS AMEX som du är inne på plus ett Coop MedMera MER mastercard är de två kort du behöver - med det senare kan du betala räkningar via betalo utan kostnad - och dina MedMera-poäng du får kan du bl a växla till Eurobonus-poäng.

Det finns ett gäng trådar som diskuterar korten - hör av dig om du vill ha mer hjälp.

Lycka till!
 

RickardG

Medlem
Jag instämmer till fullo med föregående talare, och passar på att tillägga att du kan teckna ett Diners och ett SAS MC som båda är gratis första året och ger dig en startplåt på 13000 poäng. Så fort du fått välkomstpoängen kan du säga upp dessa kort. Se även över om du har möjlighet att få poäng löpande på annat håll. Viaplay, Skandiabanken, Fortum, Preem och Trygg-Hansa bl.a. kan ge dig en del poäng under ett år.
 

mappe

Ny medlem
tack för svaren! fråga, varför sas amex och inte ett amex gold? Någon skillnad i hur bonusen fungerar? kostar de olika per år? Gäller även 150k kr på ett sas amex?
 

mappe

Ny medlem
sedan, är alla poängen, tex coop, diners och sas amex lika, så de samlas i samma hög, eller är någon skillnad på dem?
 

RickardG

Medlem
Jag tror du hittar många svar om du läser på lite här:
Handla som vanligt och kom ivg p din drmresa - SAS

Undantaget är Coop-kortet, där du samlar Medmera-poäng. Dessa kan sedan användas för att "köpa" Eurobonus-poäng. Du vill med andra ord skaffa kort som ger Eurobonus-poäng direkt, eller som samlar andra typer av poäng som sedan går att växla till Eurobonus-poäng med så bra växelkurs som möjligt. Amex gold har en dålig växelkurs, medan Amex tre olika SAS-kort har bättre kurs.
 

Andreas Q

Medlem
Jag tycker du skall sätta dig och göra en genomlysning av ekonomin för att ta ställning till om du verkligen har spend nog för att den här dealen skall gå ihop. Som singel och utan stora företagsutgifter kan det bli svårt. Jag räknade på det och för mig var det en bättre deal att skaffa ett simpelt Mastercard från OKQ8 med 1% tillbaka i pengar och ingen årsavgift.

EX: 150 000kr AMEX + 150 000kr övriga räkningar och spend på COOP MC. Detta tillsammans ger i storleksordningen 50 000 EB dvs en awardresa i bizznizz till USA om man använder 2-4-1.

Kostnaden blir: Årsavgift Amex+ årsavgift Coop+ flygskatter

Alternativet med OKQ8 MC ger dig 3000 kr cash 0kr i avgifter

Så se till att kostnaden för tilltänkt bonusresa inte börjar närma sig 3000kr+2st årsavgifter+skatter.
 

mappe

Ny medlem
Tror jag är klar med mina funderingar nu...

kommer skaffa ett SAS EB Amex kort, och försöka nå 150k kr. Betalar en del i tjänsten, och får ett extrakort, så kan kanske nå upp till det. Första året biliigare också, vilket gör att jag kan utvärdera. Skaffar samtidigt ett Coop kort för att betala räkningar med, och på så sätt försöka få in mer poäng den vägen.

Utöver detta så kan det bli att jag skaffar fortum som ger med 9000p till
Fortum | EuroBonuspong p din el!
och jag testar Diner club SAS EB ett år (som är gratis och om det går att ha två SAS eurobonus?) och ger 6000p

Borde innebära 6000p ny kund + 6000p ny kund + 9000p ny kund el, samt ett coop som får samla poäng på hyra tex.

Ngt jag kan ha missat? Ett år kostar mig egentligen inget mer, då jag säger upp mitt andra mastercard jag redan har, och de andra korten är gratis första året sånär som på amex.
 

RickardG

Medlem
Du har möjligen missat att skaffa ett SAS MC också, det ger 7000 välkomstpoäng och är gratis första året. Sen bör du kanske snabba på införskaffandet av Coop-kortet så du hinner få de 5000 välkomstpoängen på det kortet och sedan hinna växla över dessa till EB-poäng innan växelkursen försämras 1/4.
 
Toppen