Senaste nytt

Vilket hotellprogram är bäst inom Skandinavien?

maswan

Medlem
Jag skulle vilja notera att man kan använda scandic-kupongerna för en macka eller påse nötblandning etc från receptionskiosken även om man inte äter på restaurangen. Ger mig visst mervärde eftersom jag sällan äter på hotellets restaurang.
 

Charlie D

Medlem
SPG är bäst! Dock finns det bara två hotell i Norden. Jag brukar hålla mig till Elite i Sverige då de har skapliga hotell.
 

Charlie D

Medlem
Vad är det som är så bra med SPG?

Relevant följdfråga :)

Många hotell i många olika klasser så gott som överallt i världen. Bra recognition av status. Lätt och prisvärt att använda poäng. Många deals och promotions mm. Grymt bra app och webbsida mm.
 

Homer

Medlem
Vad är det som är så bra med SPG?

och en del av det som är dåligt ;)

Cons
– Extremely expensive top Awards

– Worst earn & burn ratio
– Expanding high seasons
– Without promos not very good earnings
– Don’t always believe the communications
– Budget brand lacking
– Presence in smaller markets
– Properties opting out from promotions (NEW)
– Suite Nights Awards (SNA), You24 & Ambassador
– Breakfast (continental) vs Platinum Amenity
– SPG Gold
– Resort fees on award stays (NEW)
– No benefits on third party bookings
– Over promising and under delivering (New)
– Platinum suite upgrades somewhat elusive
– Stay/night credit on awards etc
– Social profiling (NEW)
– Platinum fatigue especially in North America
– Relatively small compared to Hilton, InterContinental Hotels Group & Marriott
– Brand inconsistency
– “Resorts” & convention hotels late check out not guaranteed
– No Platinum benefits at Aloft & Element hotels

Pros and Cons of Starwood Preferred Guest | LoyaltyLobby
 

Monark

Ny medlem
Tack alla för era erfarenheter. Kul att ni lagt så mycket tid på sammanställningar.

Jag har läst på lite och det är svårt att inte bli imponerad av en person som Petter Stordalen. Känns som att Choice kommer bli ännu bättre efter att ha sett deras investeringar. Tror jag har mitt val klart.

Låter konstigt men den här filmen var det som avgjorde mitt val: Petter Stordalen inviger hotellet
 

Andreas Q

Medlem
Kan inte redigera i mitt tidigare inlägg så blir ett nytt. Lägger till Elite Hotels på listan, har själv aldrig haft någon status i det programmet vilket jag haft i de andra så svårt att bed hur det är med premiumförmåner i praktiken. Har bara bott en handfull nätter inom kedjan och det är fina hotell i storstäderna medan i mindre städer är det ofta gamla statshotell som kan vara skitfina eller ganska bedagade. Deras bonusprogram ser dock bra ut på pappret....

För dig som bor:

10 nätter årligen:
Scandic 2nd floor. 50 kr check till restaurangen
Choice Silver. 75kr check till restaurangen. Möjlighet till uppgradering av rum
BW Gold: 25kr check till restaurangen.
Elite Silver: 50kr check

20 nätter årligen:
Scandic 3rd floor: 100kr check till restaurangen
Choice Silver Se ovan
BW Platiunum: 50kr check. Möjlighet till uppgraderat rum
Elite Silver: Se ovan

30+ nätter årligen:
Scandic Top floor 150kr check. Fritt gym även när du inte bor på hotellet.
Choice Gold 125kr check. Uppgradering till bästa rumskategori möjlig.
BW Diamond 100kr check. Möjlighet till uppgradering av rum.
Elite Svart 100kr check. Möjlighet till rumsuppgradering

Måånga nätter årligen:
Choice Platinum 60nätter: 125kr check Garanterad uppgradering av rum. Gratis skjorttvätt.
Elite ELITE 55nätter: 150kr check. Gratis skjorttvätt

Intjäning:

Scandic ger beroende på nivå på kortet 2000-3000p per kvalificerad natt oavsett hotell. Några undantag för vad som är kvalificerad natt.
BW 10p=7kr
Choice 1p=1kr
Elite: 1p=1kr. Notera att man får poäng för hela bokningens spend om man bokar till kollegor som saknar kort. Max 5000kr/bokning 200-400 extrapoäng/natt beroende på status.


Bonusnätter:
Scandic: 10 000-50 000p per natt. Påtagligt många lite finare hotell kostar 40 000p
BW: 16 000-32 000p per natt. De flesta vanliga hotell 20-25000p
Choice: 10 000-20 000p per natt beroende på veckodag eller helg. Lätt att få även fina hotell för 10 000p.
Elite: 10 000p i standardrum på alla hotell. Högre rumsklass kan köpas upp till 30 000p för svit.
 

Najk

Medlem
Relevant följdfråga :)

Många hotell i många olika klasser så gott som överallt i världen. Bra recognition av status. Lätt och prisvärt att använda poäng. Många deals och promotions mm. Grymt bra app och webbsida mm.

Jag är själv SPG Gold och tycker programmet är extremt fattigt jämfört med bl.a. Hilton.

Bästa förmånen jag fått var senast då jag fick två fria drinkar i baren. Uppgraderingen av rum till ett precis bakom hiss-schaktet, där man konstant hörde hissarna åka upp och ner kunde jag varit utan :)
 

henrik l

Medlem
Nu spenderar jag inte så många nätter i Sverige men lyckades återerövra 2.nd floor på Scandic (5 nätter). Man kan ju numera köpa en öl, eller glas vin för vouchern. Var i Tammerfors förra veckan och fick av någon outgrundlig anledning en voucher på 12 euro per dag. Uttagsnivåerna är som sagt höga om man vill bo centralt, men med barn på 8 och 10 år är dom gamla uppfräschade motorhotellen med swimmingpool en bra deal för 10 000 p.
 
Toppen