Senaste nytt

Vilket flygbolag i Star Alliance har bäst första klass?

Ska på en weekend med en god vän 11/1-14/1-2018. Det lutar åt NYC eller Chicago. Då jag är väldigt sugen på att flyga First Class och i så fall betalar resan cash så lockar priset till Chicago (ca 38000 SEK med Lufthansa eller Swiss). Vilket av bolagen ska vi välja och varför? Lufthansa flyger ju 747 och Swiss 330, FCT i Frankfurt vore ju häftigt att besöka men Swiss lounge i Zurich ska ju inte heller vara så tokig?
Jag skulle välja Swiss (efter att ha testat båda). Swiss kändes mycket bättre i luften och deras lounge går inte av för hackor. FCT är nice, speciellt bil till flyget, men det är allt. Maten och allt annat i Swiss lounge var mycket bättre, tyckte jag.
Sen går det ju att få Lufthansa som award med Eurobonus, men inte Swiss, så när du har cash är det ett lätt val tycker jag.
 
Och vill du gärna besöka Lufthansas förstaklassterminal eller någon av förstaklassloungerna så kan du boka ett stopp i Frankfurt eller Munchen på vägen ner till Swiss-loungen. Vill minnas att det ska gå bra att komma in i Lufthansas lounger när man flyger Swiss F (annars lär jag bli rättad här på två röda) :)
 

Senator

Moderator
Och vill du gärna besöka Lufthansas förstaklassterminal eller någon av förstaklassloungerna så kan du boka ett stopp i Frankfurt eller Munchen på vägen ner till Swiss-loungen. Vill minnas att det ska gå bra att komma in i Lufthansas lounger när man flyger Swiss F (annars lär jag bli rättad här på två röda) :)

Lite tricky då frågan var betalad biljett och inte bonus.

Swiss routing regler tillåter inte Lufthansasegment inom Europa. Lufthansa tillåter inte Swiss på de billigaste A-klass.

Det kringgår man vid att boka United ticket stock Där kan man göra alla möjliga kombinationer.

Dock tror jag gratis transfer till/från Arlanda inte funkar på United ticket stock.
 

MrDollar

Medlem
Lite tricky då frågan var betalad biljett och inte bonus.

Swiss routing regler tillåter inte Lufthansasegment inom Europa. Lufthansa tillåter inte Swiss på de billigaste A-klass.

Det kringgår man vid att boka United ticket stock Där kan man göra alla möjliga kombinationer.

Dock tror jag gratis transfer till/från Arlanda inte funkar på United ticket stock.
Vad betyder/menas med United ticket stock? o_O
 

agehall

Medlem
Att det är United Airlines som säljer biljetten (de agerar i princip resebyrå i det avseendet). Biljettnumret kommer då att börja med siffrorna 016 (motsvarande siffror för t ex SAS är 117).
Nästan. Det betyder att United ställer ut biljetten, inte nödvändigtvis att de måste sälja den. Skillnaden kan framstå som semantisk i praktiken men det är en viss skillnad.
 

Senator

Moderator
Nästan. Det betyder att United ställer ut biljetten, inte nödvändigtvis att de måste sälja den. Skillnaden kan framstå som semantisk i praktiken men det är en viss skillnad.

Och en detalj jag missade som är viktigast: det är Uniteds underliggande ”Fare Basis” som bestämmer. Tittar man på United, Lufthansa och Swiss ”Fare Basis” på Joint Venture så verkar själva texten vara nästan identisk. Men ”Routing Rules” skiljer sig markant.

Swiss är ohört restriktiva, Lufthansa lite mindre restriktioner medan United har hur många roliga rutter som helst

Tyvärr hinner jag inte med sånt roligt längre

En bra rutt skulle vara ARN-MUC-FRA-IAH-BOS då man får åka mycket LH F samt A380. Besök FCL i MUC och FCT i FRA.

Hemresan:
BOS-EWR
JFK-GVA
GVA-ZRH
ZRH-ARN
FCL på JFK, GVA och ZRH

Alternativt tror jag det går att åka BOS-ORD sedan ORD-ZRH med LX B77W som är min favoprodukt. Tror inte tidtabellen då tillåter stop via GVA på vägen hem.
 

Båtens

Medlem
Hej,
Har försökt läsa igenom så mycket som möjligt av denna tråd och samtidigt sökt på Google, gällande den bästa förstaklassprodukten. Hur skulle ni ranka top 3 förstaklassupplevelse (kabin, service och lounge/terminal) av nämnda bolag i tråden?, d.v.s:
  • Air China
  • Air India
  • ANA
  • Asiana
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
  • United
Tack på förhand!
 

Tonton

Medlem
Hej,
Har försökt läsa igenom så mycket som möjligt av denna tråd och samtidigt sökt på Google, gällande den bästa förstaklassprodukten. Hur skulle ni ranka top 3 förstaklassupplevelse (kabin, service och lounge/terminal) av nämnda bolag i tråden?, d.v.s:
  • Air China
  • Air India
  • ANA
  • Asiana
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
  • United
Tack på förhand!

Finns mer relevanta trådar. Exempelvis:

http://www.businessclass.se/forum/t...-i-star-alliance-har-bäst-första-klass.16553/
http://www.businessclass.se/forum/threads/bästa-första-klass-produkten-på-marknaden.11316/
 
Hej,
Har försökt läsa igenom så mycket som möjligt av denna tråd och samtidigt sökt på Google, gällande den bästa förstaklassprodukten. Hur skulle ni ranka top 3 förstaklassupplevelse (kabin, service och lounge/terminal) av nämnda bolag i tråden?, d.v.s:
  • Air China
  • Air India
  • ANA
  • Asiana
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
  • United
Tack på förhand!
Air china är i vart fall sist på listan, undvik dem. Air India ligger nog också på botten. United har fasat ut sin förstaklass.

Kvar är då:
  • ANA
  • Asiana
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
 
Toppen