Senaste nytt

Vilket bonusprogram ska jag välja?

E.K

Medlem
Något som är värt att beakta med olika bonusprogram är när intjänade milen förfaller.
Fördelen med Miles & "Less" är att så länge man lyckas hålla silvernivån så förfaller inte milen.
Har personligen under tio år samlat ihop såpass att jag kan flyga i "First" till USA eller Asien.
Enligt den samlade expertisen här påstår jag att det dummaste man kan göra är just uppgraderingar!!
 

agehall

Medlem
Uppgraderingar är rätt bra valuta för pengarna om man har en biljett som går att uppgradera. Problemet är att den biljetten ofta kostar minst lika mycket som en businessbiljett... Men om jobbet har economy-only-policy så kan det vara en bra deal.
 

EricT

Medlem
går "billiga" businessbiljetter att uppgradera till F på LH och LX?
Jag reser nästan uteslutande på billiga business longhaul och vill uppgradera så ofta det går.
 

Dr. Miles

Expert
går "billiga" businessbiljetter att uppgradera till F på LH och LX?
Jag reser nästan uteslutande på billiga business longhaul och vill uppgradera så ofta det går.

Ja, det går att uppgradera även från billiga Business Class biljett (P och Z klasser) med Lufthansa Miles&More miles.
Problemet är att du måste betala 20.000 Mile&More miles mer per segment än vanlig uppgradering.

Miles & More - All the information on upgrade awards
 

Dr. Miles

Expert
ok, tack Dr. Miles

Vart ska man vara med då för att få bäst utvecklig av billiga business till F?
Jag tror att Lufthansa Miles&More är enda programmet som tillåter uppgradering från billiga Business class biljetter till First class på Lufthansa & SWISS flygningar.
Andra Star Alliance flygbolags Star Alliance Upgrade schema tillåter inte uppgradering från P eller Z klasser på Lufthansa & SWISS.

Exempel på SAS EuroBonus
Uppgradera med poäng på Star Alliance och SAS - SAS

OT.
Jag vet inte om det går att begära uppgradering i samband med köp av biljetten hos Lufthansa&SWISS som Miles&More medlem men hos ANA som ANA Mileage Club medlem kan man begära uppgradering i samband med köp av biljetten*. Det underlättar uppgraderingsprocessen och man kan fråga om det finns plats för uppgradering innan man köper biljetten.

* Det gäller dock endast till 2015-FEB-25.

ANA International Upgrade Awards | ANA Mileage Club | ANA
 
Last edited:

Hall

Medlem
Ja, det går att uppgradera även från billiga Business Class biljett (P och Z klasser) med Lufthansa Miles&More miles.
Problemet är att du måste betala 20.000 Mile&More miles mer per segment än vanlig uppgradering.

Miles & More - All the information on upgrade awards

Observer att detta gäller bara LX inte LH. På LH går det tyvärr inte längre att uppgradera Z och P till första klass. Jag giller LX F så inga större problem även om upplevelsen på marken inte är densamma som LH F.
 

agehall

Medlem
Jag går också med rätt mycket tankar om hur man ska göra. BAEC är fortfarande enklast för mig att nå status i och att ha status inom oneworld är trevligt. Däremot så kommer jag nog att försöka undvika BA på alla sätt och vis framöver. Just nu är väl alternativet att satsa på EBD istället.
 
Toppen