Senaste nytt

Vilket bonusprogram? - Nytt jobb i Manila, Filippinerna...

Smuffe

Medlem
God morgon (beroende på var ni befinner er)!

Jag ska flytta till Manila då jag har fått ett nytt jobb.
För att författa detta på ett inte allt för kortfattat sätt men övergripande och någorlunda förståeligt så ser situationen i FFP-djungeln ut så här idag:
---
SAS EBB
- C:a 65'000 extrapoäng och jag samlar det jag kan endast genom flyg främst med SAS.
- Målet med poängen är att jag ska kunna göra min First First före 2018 när hälften försvinner (om inte de kommer finnas kvar för evigt så länge man har aktivitet och flyger med SAS som har nämnts.

THY Elite *G
- Inga direkta poäng att tala om utan jag matchade till mig det för ett år sedan och det går ut i april 2017. Detta använder jag såsom de vise männen, kvinnorna och heliga andarna på BC.se har lärt mig.
---

I mitten av juni planerar jag och min kollega att flyga ner till Manila med Turkish i Eco med flexibel biljett.
Bra tider, en halvdag i Istanbul, ett antal timmar i CIP lounge och får vi feeling uppgraderar vi oss eventuellt till Biz om det inte är en överbakad flight och vi till 2% chans får en uppgradering vid gate.

Väl på plats planerar vi att göra flera weekends runtom i regionen, både inrikes och inom Asien.
Här kommer ett dilemma...
Dels är inte min kollega med i något FFP idag och hade jag varit honom i hans situation skulle jag ha valt att flyga med BA+CX via London och Hong Kong för en billigare peng, skaffa mig ett BAEC och satsa på att flyga inom regionen med Cathay, Malaysian och de andra OW bolagen.
Med återresan samt ytterligare en r/t så är han garanterat Silver vilket motsvarar guld inom *A.
Men för honom är det roligare om vi åker tillsammans och han förlitar sig på mitt "sunda förnuft".
Dessutom får han hänga i loungen för första gången i Istanbul. :p

Alternativen som finns med Manila som HUB och utgångspunkt ser ut som följer:
---
MANILA NINOY AQUINO INT’L AIRPORT

FLYGBOLAG - BONUSPROGRAM

Air China - EuroBonus + Miles & Smiles
ANA - EuroBonus + Miles & Smiles + Mabuhay Miles (Philippine Airlines)
ASIANA - EuroBonus + Miles & Smiles
Cathay Pacific - BAEC + ???
Ethiopian Airlines - EuroBonus + Miles & Smiles
Etihad - Mabuhay Miles - (Philippine Airlines)
EVA Air - EuroBonus + Miles & Smiles
JAL - BAEC + ???
Malaysian Airlines - BAEC + ???
Philippine Airlines - Mabuhay Miles
Qantas - BAEC + ???
Qatar Airways - BAEC + ???
Singapore Airlines - EuroBonus + Miles & Smiles
Thai Airways - EuroBonus + Miles & Smiles
Turkish Airlines - Miles & Smiles + EuroBonus
United - EuroBonus + Miles & Smiles

---

Nu rådfrågar jag BC.se's Gudar och Gurus...
Vilket FFP skall jag välja för att på bästa sätt utnyttja alla möjligheter som finns att samla på sig så många poäng/miles/TP som möjligt under mina helger runtom i regionen?
Jag siktar på en resa var 4:e till var 6:e vecka i bästa fall.
Malaysian Airlines och EVA Air brukar ha bra priser men jag är osäker på hur intjäningen ser ut på de billigare biljetterna. Endast i undantagsfall kommer jag boka business på en längre sträcka och när det finns en kampanj.
Ska jag fortsätta att satsa på Miles & Smiles eller är det värt att införskaffa mig BAEC?
Eller finns det något annat OW program som bör satsas pā?

Jag har medvetet valt bort Scary Team då det inte matchar mitt resemönster när jag befinner mig i Sverige/Europa.

Philippine Airlines FFP, Mabuhay har rätt kass intjäning inom sitt egna bolag men bra intjäning om man krediterar till ANA. Iallafall om jag tittade på deras internationella intjäningstabell...
Inrikes är det likvärdigt som EuroBonus inrikes, dvs ok men inte mer...
Uttag ligger dock rätt högt vilket är kass men med nytt jobb, väldigt bra inkomst för att vara i Filippinerna jämfört med vad lokalbefolkningen tjänar per månad så ser jag över möjligheten att skaffa mig deras gemensamma kreditkort PNB Mabuhay Miles World MasterCard för att tanka in bonus miles vid vardagliga inköp.

Som sagt, det är en djungel, ny mark och ett nytt problem i en ny region som jag inte reflekterat över tidigare. Här är det enkelt! Reser jag mestadels inrikes och en del inom Europa och hoppar på någon av alla SAS kampanjer så får jag rätt bra med poäng.
Reser jag mer internationellt och mycket till Storbritannien så är BAEC bra.

Jag hittade heller ingenting när jag sökte på forumet ända tillbaka till tidigt 2014 och mycket har förändrats inom FFP sedan dess hos vissa program.
Därför tackar jag ödmjukast för alla tips, förslag och reflektioner som ni kommer med.

Ha en riktigt bra helg!
/Smuffe
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
@NotRyan Du har ju iaf ett litet hum och stor koll på vad som kan vara lämpligt på vägen ner...

Bokningsklassen kommer vara S med Turkish vilket ger 100% hos både M&S och EuroBonus.
Enligt owenrudge.net blir det 14'093 miles till M&S eller 14200 EB poäng.
Hur hade du krediterat denna biljett? Till Turkish för att sikta på att behålla Elite, eventuellt genom en challenge innan statusen går ut 2017? Eller till SAS för att fortsätta jaga poäng till den åtråvärda F-resan?
 

NotRyan

Medlem
@NotRyan Du har ju iaf ett litet hum och stor koll på vad som kan vara lämpligt på vägen ner...

Bokningsklassen kommer vara S med Turkish vilket ger 100% hos både M&S och EuroBonus.
Enligt owenrudge.net blir det 14'093 miles till M&S eller 14200 EB poäng.
Hur hade du krediterat denna biljett? Till Turkish för att sikta på att behålla Elite, eventuellt genom en challenge innan statusen går ut 2017? Eller till SAS för att fortsätta jaga poäng till den åtråvärda F-resan?
Jag skulle satsa på Eurobonus för att samla poängen, dom är rätt oanvändbara i ett större perspektiv om dom ligger som en småskvätt hos Turkish. Från Manila har du sedan i regionen Thai, Singapore, Eva, Asiana och ANA att välja på där Thai har ganska bra prissatta businessbiljetter Manila-Bangkok som ger 2800 poäng enkel väg. Detta då för att upprätthålla status hos Eurobonus.

Annars har jag hoppat runt rätt mycket med Malaysia Airlines via KUL och Cathay från Taipei för att jaga TP i BAEC.
 

Smuffe

Medlem
Jag skulle satsa på Eurobonus för att samla poängen, dom är rätt oanvändbara i ett större perspektiv om dom ligger som en småskvätt hos Turkish. Från Manila har du sedan i regionen Thai, Singapore, Eva, Asiana och ANA att välja på där Thai har ganska bra prissatta businessbiljetter Manila-Bangkok som ger 2800 poäng enkel väg. Detta då för att upprätthålla status hos Eurobonus.

Annars har jag hoppat runt rätt mycket med Malaysia Airlines via KUL och Cathay från Taipei för att jaga TP i BAEC.

Tack Professor Icke Fulflyg... Precis vad jag behövde höra.
Jag hade lite den magkänslan. Jag räknade lite snabbt och bokar jag 6st r/t med Thai till Bangkok som ger 2 x 2800 poäng samt Turkish r/t så har jag strax över 47'000 poäng och får tillbaka mitt EBG. :)
Ibland har Thai något billigare priser om man ska vidare inom Asien så det kan löna sig ännu mer samt att EVA brukar ha rätt billiga priser till/via Taipei men då endast 100% intjäning.

Tack igen för kloka råd. :D
 

gdaily

Medlem
Komplettera med BA (eller AA), du lär ju göra någon resa med Oneworld då och då om du ska flänga runt. Poängen på BA förfaller inte så länge du har en transaktion på kontot typ vartannat år (kommer inte håg exakt).
 

Smuffe

Medlem
Tack @gdaily !
Både Cathay och Malaysian har ju attraktiva priser till och från... Hade det inte varit för smidighet och lounge så är Cathay billigare ner till Manila i juni, men billigt betyder ju inte alltid att det är bättre.
Produkten, ja... Ingen Biz check-in, fast track, lounge, kanske överfylld flight osv... Då tar jag det tredje bästa och flyger smidigt med ett helt ok bolag.

Men då lutar det att jag krediterar till EB, försöker nå tillbaka till EBG genom @NotRyan filosofiska funderingar samt skaffar BAEC och krediterar övriga skvättar från Oneworld.

Hur ser ni på Philippines bonusprogram. Har ni någon uppfattning eller blir jag den första på BC som skaffar det? :)
 

NotRyan

Medlem
Tack @gdaily !
Både Cathay och Malaysian har ju attraktiva priser till och från... Hade det inte varit för smidighet och lounge så är Cathay billigare ner till Manila i juni, men billigt betyder ju inte alltid att det är bättre.
Produkten, ja... Ingen Biz check-in, fast track, lounge, kanske överfylld flight osv... Då tar jag det tredje bästa och flyger smidigt med ett helt ok bolag.

Men då lutar det att jag krediterar till EB, försöker nå tillbaka till EBG genom @NotRyan filosofiska funderingar samt skaffar BAEC och krediterar övriga skvättar från Oneworld.

Hur ser ni på Philippines bonusprogram. Har ni någon uppfattning eller blir jag den första på BC som skaffar det? :)
Har ingen åsikt om Mabuhay Miles, men det kan nog hända saker när dom siktar på att bli 5-stjärniga...

Välkommen till Filippinerna. It's more fun in the Philippines...
 

Smuffe

Medlem
Jag behöver ju ett lokalt bankkort så då kan jag lika gärna köra på det.
Om inte annat så har jag ju en anledning att hålla er uppdaterade om hur Mabuhay är tills de blir 5-stjärniga.
De samarbetar ju endast med ANA och Etihad såvitt jag förstod så blir de det flygbolag som de siktar på att bli så kanske de ansluter till Star Alliance? Då bör väl inte Etihad vara allt för långt ifrån heller inom en oändligt lång framtid...

Tack och bock! Första besöket så jag är riktigt pepp! :D
 
Toppen