Senaste nytt

Vilket bonusprogram att satsa på i Oneworld?

flipster

Ny medlem
Hej vänner

tänkte rikta mig till de av er med samlad erfarenhet av FF-program inom oneworld.

Mitt mål är att konsolidera och nå en vettig nivå på något av bolagen.
Har idag små potter på AY samt AB dock endast på lägsta nivå. Ska på en långresa till Australien med start i helgen och flyger då merparten med QF, delsträckor med BA.

För övrigt är mitt resemönster mest staralliance (EBG) och några AB eller AY om året.

Hur ska jag resonera här för att optimera intjäningen inom oneworld?
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, flipster!
Vilken kabinklass reser du mest? Hur många flygnigar / antal miles flyger du per år?

Om du reser med billig ekonomiklass biljetter, rekommenderar jag American Airlines AAdvantage.
AAdvantage ger i alla fall 100% miles på billiga Finnair och British Airways ekonomiklass biljetter.
 

pep

Medlem
God ide at finde et godt program. Lyt til Dr. Miles. MH og QR kommer jo med i Oneworld i 2013, saa det bliver lettere at tjene og bruge points. Og status-kort gaelder da formentlig for hele alliancen.
 

Alf

Medlem
Jag tycker Oneword är ett av de bättre programmen. Jag har varit med sedan AA flög från ARN då jag gjorde de flesta USA flygningar med AA.
På senare tid har jag blivit medlem ii BAEC eftersom mina BMI miles överfördes dit. Många på forumet tycker att BAEC är bra men jag har inte hittat det som är så bra. Jag har svårt att hitta vad jag kan göra med mina poäng på BAEC hemsida, hittar ingen tabell som visar vilka länder som ingår i deras olika zoner.
Jag kollade nyss på en F klass med BA till USA och det gick åt 97500 Avios. Använder jag mitt AA konto så räcker det med 62500 poäng och då kan jag komma ända till Hawaii. Båda poänguttagen gäller enkel resa. Klart bättre med AA vilket även gäller på BA flygningar med hyfsad tillgänglighet på F awards både på AA och BA. Som någon tidigare nämnde kommer flera intressanta bolag in i Oneword.
 

flipster

Ny medlem
Stort tack för ett varmt välkomnande och rafflande svar på min fråga.
Förstår att det är en relativt komplex uppgift att välja det program som passar en bäst, men kan redan nu konkludera att det är bara att ge upp min "gamla" program och gå över till AA.
Blir ju främst Coach-flygningar i mitt nuvarande arbete och privat kör man low-fare med uppgraderingar. Spretigheten i mitt flygmönster och faktumet att AA ger 100% miles är det som avgör här.

Stänger givetvis inte diskussionen, utan kom med mer synpunkter ifall det finns andra aspekter i frågan.
 

Stefan62

Medlem
Jag reser oplanerat såväl privat som i jobbet - oftast economy. Det har blivit en del resor med Finnair under de senaste året då jag i huvudsak haft uppdrag i Finland. Under 2013 blir det några få resor till Finland som det ser ut nu.

Självklart gick jag initialt med i Finnair Plus och de är ju också en del av "OW".

Finns det anledning att byta - jag har alltså inget rese-mönster!?

Är det höga avgifter och bränsle-tillägg när man bokar award med FinnairPlus?
 

Senator

Moderator
Jag tycker Oneword är ett av de bättre programmen. Jag har varit med sedan AA flög från ARN då jag gjorde de flesta USA flygningar med AA.
På senare tid har jag blivit medlem ii BAEC eftersom mina BMI miles överfördes dit. Många på forumet tycker att BAEC är bra men jag har inte hittat det som är så bra. Jag har svårt att hitta vad jag kan göra med mina poäng på BAEC hemsida, hittar ingen tabell som visar vilka länder som ingår i deras olika zoner.
Jag kollade nyss på en F klass med BA till USA och det gick åt 97500 Avios. Använder jag mitt AA konto så räcker det med 62500 poäng och då kan jag komma ända till Hawaii. Båda poänguttagen gäller enkel resa. Klart bättre med AA vilket även gäller på BA flygningar med hyfsad tillgänglighet på F awards både på AA och BA. Som någon tidigare nämnde kommer flera intressanta bolag in i Oneword.

Alf, 62 500 är en väg eller hur? Tyvärr har BAEC nu delat USA i två zoner, så västkusten hamnar på nivåer som du beskriver medan NYC ligger på 162 500 t/r eller 82 500 en väg i F.

Jag ser på BAEC på samma sätt som Miles&More. Funkar väldigt bra om man köper affärsklass resor. Mindre bra om man reser i ekonomi då det är nästan omöjligt att få Guld med detta.

I Sverige är fördelar med BAEC:
BA VISA med 2-for-1 (om man står ut med EnterCard)
AMEX MR Transfer med kampanjer
Bra priser i affärsklass till framförallt USA
Bra priser i Y+ till framförallt USA. Är man Guld/Silver är intjäning/avyttrande av en sådan resa med uppgradering med Avios till affärsklass det samma. Mao, intjäningen betalar uppgraderingen
Hyfsade uppgraderingspriser från affärsklass till F
Några guldkorn vid användning av BA Avios på t.ex. Cathay inom Asien
Bra intra-Europa priser med låga avgifter

Nackdelar som jag ser utöver behov att köpa affärsklass:
Segmentdrivna uttag för bonusresor
Dyra avgifter (Homer har ett bra tips här: http://www.businessclass.se/british...-anvaenda-avios-undvika-braensletillaegg.html)
Svårt att hitta platser på BA
 
Toppen