Senaste nytt

Vilket bolag ska vi välja i Business Class? Finnair VS Turkish Airlines Arlanda-Dubai

Jonas C

Medlem
Tyvärr två dåliga val till Dubai, men jag skulle nog valt Turkish över Finnair då TK flyger A330-300 till Dubai från Istanbul.
 

niksal

Medlem
Status inom OneWorld? Bastulounge i Helsingfors om Sapphire eller Emerald.... Fast loungen i Istanbul är väl också bra? Är poängintjäning en faktor? Dock rätt kassa poäng till Dubai med Finnair om man krediterar till Finnair Plus. Jag skulle kanske välja Finnair med barn så att det är ett långt hopp. Med god tur sover barnen.
 

Gurkan

Medlem
Om du har små barn så vill du inte uppleva kaoset på IST.

Inga små barn tack och lov.

Status inom OneWorld? Bastulounge i Helsingfors om Sapphire eller Emerald.... Fast loungen i Istanbul är väl också bra? Är poängintjäning en faktor? Dock rätt kassa poäng till Dubai med Finnair om man krediterar till Finnair Plus. Jag skulle kanske välja Finnair med barn så att det är ett långt hopp. Med god tur sover barnen.

Ingen status att tala om inom OneWorld. Poängtjäning är ingen faktor.

Om någon har ett bättre tips på flyg som till dubai i business och inte är så mycket dyrare än Finnar/Turkish erbjuder skulle jag uppskatta tips.
Swiss var det någon som tidigare nämnde.
Rest med Qatar business samt Emirates tidigare och allt annat har känts ganska "meh" i jämförelse.
 
Det känns ju väldigt ovärt att betala business priser om man ändå inte får business stolar och mat. Kanske lika bra att flyga ekonomi med bra tider och lägga lite extrapengar på boendet.

Tanken är Ritz-Carlton förövrigt. Någon som har erfarenhet av det hotellet i Dubai?

Eller är det bättre att starta en ny tråd om det?

Ombord på Finnair så får du "business mat", dock economy stolar med blockat mittensäte. Alltså, marginellt bättre komfort än i economy. Men hästlängder ifrån t ex. BA, TK, LX's business class stolar. Då ska du ju välja TK framför AY. Personligen hade jag valt economy och istället lagt pengar på hotellet. Hellre bo bra i 7 nätter och "leva med" att flyga lite mer obekvämt i economy ;-) När jag flög med TK till Dubai så blev vi placerade i economy comfort tack vare mitt guld status i *A. Dock med vanlig economy service vilket var helt ok. Flygningen tog dryga 5 timmar varpå servicen påbörjade ca 2 timmar in i flygningen (flög från Istanbul runt midnatt). Blev inte så mycket sömn på den sträckan.

Har tyvärr inte så mycket att säga om Ritz-Carlton då jag inte bott på något utav de hotellen. Dock kan jag rekommendera en brunch på Atlatis The Palm :)
 
Toppen