Senaste nytt

Vilket Amex kort ska jag välja?

acark

Ny medlem
Hej Alla!

Jag är ny här.

Jag skulle vilja ha hjälp med att välja vilket kort jag ska ha.
Jag köper mycket med mitt kort i utländsk valuta.
( man får visst 3 ggr mer poäng vad jag förstår då har därför bytt till AmEx har nu grönt kort sedan nån dag tbx.)

Har haft Norwegian kortet tidigare.

Men funderar att gå över till Guldkortet för jag vill ha tillgång till Priority Lounge på flygplatserna.

Huvudfrågan är ska jag ha AmEX Gold eller SAS AmEx Premium för att få 2-4-1
Jag handlar för säg minst 600 000 kr årligen på kortet.

Valet står mellan AmEx Gold (har 3 dubbla poäng vid köp i utländsk valuta) och SAS AmEx Premium ( har 2-4-1)

Jag vill flyga för så mycket som möjligt.

Tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Hej Alla!

Jag är ny här.

Jag skulle vilja ha hjälp med att välja vilket kort jag ska ha.
Jag köper mycket med mitt kort i utländsk valuta.
( man får visst 3 ggr mer poäng vad jag förstår då har därför bytt till AmEx har nu grönt kort sedan nån dag tbx.)

Har haft Norwegian kortet tidigare.

Men funderar att gå över till Guldkortet för jag vill ha tillgång till Priority Lounge på flygplatserna.

Huvudfrågan är ska jag ha AmEX Gold eller SAS AmEx Premium för att få 2-4-1
Jag handlar för säg minst 600 000 kr årligen på kortet.

Valet står mellan AmEx Gold (har 3 dubbla poäng vid köp i utländsk valuta) och SAS AmEx Premium ( har 2-4-1)

Jag vill flyga för så mycket som möjligt.

Tack på förhand!
SAS Amex premium/elite är en no brainer för att flyga med EuroBonuspoäng med 2-4-1 voucher. Men du får kanske väga in vad det ger i poäng jämfört med de du köper i utländsk valuta på vanliga Amex kort (har ingen kunskap själv om detta).

Voucher man får med SAS Amex fördubblar ju egentligen dina poäng när voucher nyttjas svårt att se något annars kort som är bättre.
 

acark

Ny medlem
SAS Amex premium/elite är en no brainer för att flyga med EuroBonuspoäng med 2-4-1 voucher. Men du får kanske väga in vad det ger i poäng jämfört med de du köper i utländsk valuta på vanliga Amex kort (har ingen kunskap själv om detta).

Voucher man får med SAS Amex fördubblar ju egentligen dina poäng när voucher nyttjas svårt att se något annars kort som är bättre.

Tack Palmen, ja det är klurigt med poängen, undrar hur jag ska räkna ut det.
 
Tack Palmen, ja det är klurigt med poängen, undrar hur jag ska räkna ut det.

För varje krona du handlar i utländs valuta på ditt Gold kort får du 3 MembershipRewardpoäng. Dessa kan växlas in till Eurobonuspoäng för en ratio på 11:1, dvs 11 Rewardpoäng motsvarar 1 Eurobonuspoäng. AmEx Premium ger dig 0,15 eurobonuspoäng per krona.

Lite snabb uträkning kan se ut såhär:

AmEx Guldkort
165,000 kr köp i utländs valuta ger dig 495,000 Rewardpoäng vilket motsvarar 45,000 eurobonuspoäng (11:1).

AmEx premium
165,000 kr spending ger dig 24,750 eurobonuspoäng samt en bonuscheck 2-4-1 som dubblerar värdet på dina poäng i samband med utnyttjande av rabattchecken. Man kan då säga att dina 24,750 poäng har ett värde av 49,500 eurobonuspoäng.

Edit: Tog bort felaktigt tankevurpa.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
... det är klurigt med poängen, undrar hur jag ska räkna ut det.
Det hela är mycket enkelt, elementärt - min käre Watson!

Du tar helt enkelt fram Excel och börjar bygga en räknesnurra. Du behöver följande:
Årskostnad för kort:
Amex Gold: 125kr/mån (1500kr/år, tre första månaderna gratis)
Amex SAS Premium: 1000kr/år (först året gratis)
Amex SAS Elite: 4000kr/år men då ingår också 20 000 statuspoäng hos SAS vilket omedelbart gör dig till Eurobonus Silver, om det är av intresse. Observera att dessa 20 000 statuspoäng inte går att använda till något annat än just att höja din status, i övrigt är de helt värdelösa!

Poängintjäning per kort:
Amex Gold: 1 Amexpoäng per krona, 3 Amexpoäng per krona i utländsk valuta.
Dessa Amexpoäng kan omvandlas till Eurobonuspoäng till kursen 11:1, dvs det krävs 11 Amexpoäng för 1 Eurobonuspoäng.
Amex SAS Premium: 15 Eurobonuspoäng per 100kr, eller 0,15 poäng per krona.
Amex SAS Elite: 20 Eurobonuspoäng per 100kr, eller 0,20 poäng per krona.

Du säger dig ha en spend på 600 000kr årligen, låt oss därför ta det som exempel. Det avgörande är naturligtvis hur mycket av dina inköp som sker i utländsk valuta. Du säger att du har mycket inköp i utländsk valuta, låt oss därför anta att minst 400 000kr är i utländsk valuta.

Amex Gold:
600 000kr i årlig spend, om allt vore i SEK, ger 600 000 Amexpoäng, vilket ger 600 000 / 11 = 54 545 Eurobonuspoäng.
200 000kr i årlig spend i SEK, ger 200 000 Amexpoäng, plus 400 000kr i utländsk valuta ger 1 200 000 Amexpoäng,
totalt konverteras 1 400 000 Amexpoäng till 127 272 Eurobonuspoäng.
600 000kr i årlig spend om allt vore i utländsk valuta, ger 1 800 000 Amexpoäng vilket ger 163 636 Eurobonuspoäng.

Amex SAS Premium:
600 000 kr i årlig spend, oavsett i vilken valuta, ger 600 000 x 0,15 = 90 000 Eurobonuspoäng
samt att du vid 150 000kr i årlig spend erhåller en styck Amexvoucher, som ger dig möjligheten att flyga vart som helst i världen med något av flygbolagen i Star Alliance till 50% poängrabatt. Vouchern är giltig för upp till två personer, varför den oftast är känd under namnet "två-för-en" eller "2-4-1", men det går lika bra att använda den som ensam person och då endast betala halva poängkostnaden för en normal bonuspoängsresa.

Amex SAS Elite:
600 000kr i årlig spend, oavsett i vilken valuta, ger 600 000 x 0,20 = 120 000 Eurobonuspoäng
samt att du vid 150 000kr i årlig spend erhåller din första Amexvoucher och vid nästa 150 000kr i årlig spend (dvs 300 000kr i total årlig spend) erhåller din andra Amexvoucher för det året. Amex SAS Elite erbjuder alltså fler poäng per krona och möjligheten till två vouchers per år istället för en som är maxantalet i Amex SAS Premium.

I de ganska enkla beräkningarna ovan ser du att du till synes får flest Eurobonuspoäng med Amex Gold, så länge du just har hög spend i utländsk valuta. Dock är det en schimär såsom @palmen skriver här ovan, en Amexvoucher "dubblar" ju nämligen värdet på dina Eurobonuspoäng.

I ditt fall, hade jag nog övervägt att faktiskt ha två kort. Ett Amex Gold som används uteslutande för de utländska transaktionerna, just för att utväxlingen rent poängmässigt faktiskt är bättre där. Till det hade jag också valt till ett Amex SAS Premium (alternativt Elite om du tror att du når upp i den andra vouchern och/eller är intresserad av de 20 000 statuspoängen) och sett till att nå minst 150 000kr i årlig spend på det här kortet, främst i SEK, för att tillförsäkra mig minst en Amexvoucher ock därigenom höja värdet på dina Eurobonuspoäng.

Tilläggas bör att en till två gånger per år har Amex dessutom vanligtvis kampanj på överföring av Amexpoäng till Eurobonuspoäng, du kan du få ett antal procent fler Eurobonuspoäng än vid en normal konvertering. Har du tid att vänta in dessa kampanjer kan du totalt sett i ditt fall, med hög spend i utländsk valuta, få riktigt många Eurobonuspoäng per spenderad krona.

Är du beredd att lägga 2500kr om året på kreditkort, hade jag utan att blinka, i ditt läge sett till att skaffa ett Amex Gold och ett Amex SAS Premium till att börja med. Eftersom spenden för att nå Amexvouchern räknas per kalenderår kan du få svårt att nå den andra vouchern med Amex SAS Elite i år, därför hade jag tveklöst börjat med Amex SAS Premium i år, det kortet är ju dessutom kostnadsfritt under ditt första år!

Edit: @Mattias Holméns inlägg kom medan jag höll på att skriva mitt, därför kan vissa stycken vara ren upprepning.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tänk på att efter att du erhållit din 2-4-1 efter en spendering på 150,000 kr med AmEx premium så gäller inte denna uträkning, då du ej kan "dubbla" värdet av kommande spendering. Vill du ytterligare en 2-4-1 får du titta vidare på AmEx Elite som ger dig ytterligare en efter 300,000p
Nej, det där är ett snedtänk. Poängen dubblas inte när de tjänas in utan får dubbelt värde när de används. Så det finns inget behov av att byta av den anledningen. Däremot kanske det är så att ett annat kort ger mer poäng/krona, men resonemanget om att inte kunna dubbla håller inte.
 

seat56f

Medlem
165,000 kr spending ger dig 24,750 eurobonuspoäng samt en bonuscheck 2-4-1 som dubblerar värdet på dina poäng i samband med utnyttjande av rabattchecken. Man kan då säga att dina 24,750 poäng har ett värde av 49,500 eurobonuspoäng.

Vouchern kan ju dubbla värdet även av poäng som kommer från annat håll, så isolerat ser det ut sådär men vouchern har ju möjlighet att bli värd (rejält) mycket mer (om poängen och resan finns) eller mindre (om man inte lyckas boka en resa alls, eller lägger den på ngt billigt).
 
Nej, det där är ett snedtänk. Poängen dubblas inte när de tjänas in utan får dubbelt värde när de används. Så det finns inget behov av att byta av den anledningen. Däremot kanske det är så att ett annat kort ger mer poäng/krona, men resonemanget om att inte kunna dubbla håller inte.
Vouchern kan ju dubbla värdet även av poäng som kommer från annat håll, så isolerat ser det ut sådär men vouchern har ju möjlighet att bli värd (rejält) mycket mer (om poängen och resan finns) eller mindre (om man inte lyckas boka en resa alls, eller lägger den på ngt billigt).

Yes, tankevurpa av mig, har editerat bort den felaktiga informationen.
 
Icke heller att förglömma är att Amex Platinum kan vara ett alternativ, beroende på vilka förmåner du är intresserade av. Poängintjäningen är såvitt jag vet identisk med gold card.

+ Priority pass med obegränsat antal loungebesök jämfört med 4 st per år som gold erbjuder.
+ tillgång till Amex by Pontus loungen på ARN T5, trevligt om du spenderar mycket tid på Arlanda.
+ tillgång till Amex Centurion-lounger i USA
+ VIP-evenemang och förtur till bordsbokning på populära restauranger (endast till nytta om du bor i Stockholm)
+ Något bättre reseförsäkring än ovan nämnda kort
+ Gold-status på Hilton, SPG, Melia, Radisson, Shangri-La, Avis och Hertz
+ några till värdelösa och knappast nämnvärda förmåner som t.ex. concergieservice

- Dyrare årsavgift (6000 kr per, 3 mån gratis första året)
- Inga 2-4-1
- Ingår inte längre något sas amex premium (ingick tills nyligen)
 

jumbooze

Medlem
När man betänker Premium vs Elite så tycker jag att man ska granska försäkringen i Elite för den är enligt mig värd en del och inte bara de 20.000 baspoängen plus en extra 2-4-1 voucher vid spend som skiljer
 
Toppen