Senaste nytt

Vilket är det bästa OneWorld programmet?

nota bene

Medlem
Om du flyger en del finnair eco på låg bokningsklass men av biljett-typen "value" (tillåter ombokning mot 50 eur, incheckat bagage och ger 100% till AY+) skulle jag inte rekommendera att kreditera annat bonusprogram med annat än ströresor.

Till BAEC ger ARN-HEL 10 TP och 125 avios medan det ger ca 500 poäng till AY+.

Jag har själv börjat fundera på att samla till dubbla statusar inom OW genom både BAEC Gold (eller CCR) (emerald) och AY+ Gold (sapphire). Med dagens resemönster tror jag att det skulle vara möjligt då jag redan i år har över 20 legs med AY.
 

JonW

Medlem
Om du flyger en del finnair eco på låg bokningsklass men av biljett-typen "value" (tillåter ombokning mot 50 eur, incheckat bagage och ger 100% till AY+) skulle jag inte rekommendera att kreditera annat bonusprogram med annat än ströresor.

.
Kom också ihåg att det oftast bara skiljer några tior för att gå upp till Value/100% från Basic/50%. Många bokar slentrianmässigt billigast bokningsklass för att man är van att det brukar skilja rätt mycket.
 

nota bene

Medlem
Abs
Kom också ihåg att det oftast bara skiljer några tior för att gå upp till Value/100% från Basic/50%. Många bokar slentrianmässigt billigast bokningsklass för att man är van att det brukar skilja rätt mycket.
Absolut!

Jag bokar alltid value eftersom det är extremt fördelaktigt.
 

AABack2ARN

Medlem
Skall man kreditera AAdvantage kan det vara värt att notera att Value inte alltid ger mer poäng (EQP) än Basic. Det beror på att bokningsklasserna inte är synkade. Alla bokningsklasser ger 100% EQM (miles) så där är det inga större problem, men de billigare ger bara 50% EQP.
 

henrik l

Medlem
Skall man kreditera AAdvantage kan det vara värt att notera att Value inte alltid ger mer poäng (EQP) än Basic. Det beror på att bokningsklasserna inte är synkade. Alla bokningsklasser ger 100% EQM (miles) så där är det inga större problem, men de billigare ger bara 50% EQP.

En annan fundering här om man flyger Finnair. Tjänar man det faktiska antalet flugna miles? Ska åka GOT-HEL-TMP som är 577 miles, vilket iofs antagligen är mer än jag får från BA. Står inget om minimum miles på AA's hemsida, så jag misstänker att det blir 577 miles?!
 

Dr. Miles

Expert
En annan fundering här om man flyger Finnair. Tjänar man det faktiska antalet flugna miles? Ska åka GOT-HEL-TMP som är 577 miles, vilket iofs antagligen är mer än jag får från BA. Står inget om minimum miles på AA's hemsida, så jag misstänker att det blir 577 miles?!
AAdvantage statusmedlemmar kan tjäna minimum miles 500 miles på korta sträckor på utvalda partner flygbolags flygningar utöver American flightnummer. Finnair är ett av dem.

Elite status benefits
American Airlines skrev:
Minimum mileage guarantee

Elite members will earn at least 500 miles for flights under 500 miles on American Airlines and American Eagle (including codeshare flights booked as an American Airlines flight number) and participating AAdvantage and oneworld airlines:

  • airberlin
  • Alaska Airlines
  • British Airways
  • Fiji Airways
  • Finnair
  • Gulf Air
  • Iberia
  • LAN1
  • Qantas
  • Royal Jordanian
  • SriLankan Airlines
  • US Airways
  • US Airways Express
  • US Airways Shuttle

1LAN includes LAN Airlines, LAN Argentina, LAN Ecuador and LAN Peru.

Så i ditt exempel tjänar American Airlines AAdvantage statusmedlemmar 1.000 AA miles per riktning.
 

AABack2ARN

Medlem
Som statusmedlem i AAdvatage får du 500EQM och 1000RDM (500+500 bonus) för varje segment i ekonomiklass och 250, 500 eller 750 EQP beroende på bokningsklass. Flyger du business får du dessutom 125RDM extra för Class Of Service.
 
Toppen