Senaste nytt

Vilket är bäst Eurobonus Silver eller Aegean Gold?

fcx

Medlem
Jag har ju 7 försök och bara 5 av dem behöver lyckas... Om det misslyckas, är det troliga då att poängen hade krediterats till Aegean eller Eurobonus? Vore det inte säkert att retroregistrera genom att skriva ett brev (alltså, inte fylla i något automatiskt onlineformulär som inte skiljer mellan FQTV och FQTS)?

Man skulle kunna tro att retroregistrering är säkrast, men om du inte har något bonuskort i bokningen och exempelvis använder ett statuskort för att komma in i loungen så ska du se att personalen "hjälper" dig att lägga in ett bonuskort i bokningen ändå. Om något "går fel" med FQTV/FQTS är det omöjligt att säga vad som händer, speciellt eftersom majoriteten av personalen vid incheckning inte har någon aning om FQTV/FQTS-möjligheten, och ännu mindre hur man lägger in det.

Hur menar du? Jag räknar med att få välja dessa interkontinentala resors bokningsklasser med omsorg och kreditera till Aegean för att komma upp i 20000 Aegean-poäng. Det lär väl inte bli så mycket över att kreditera till Eurobonus?

OK, trodde att du skulle nå Aegean gold redan innan dina IC-resor. Men väljer du rätt bokningsklasser på rätt bolag (och redan har några Aegean-poäng på kontot) borde det räcka med 1-2 IC-resor för Aegean gold.
 

fcx

Medlem
På vilket vis då? Har de färre bonusbiljetter än Eurobonus? De verkar inte vara mycket dyrare, om man tittar på deras spending chart så kostar en tur-och-returresa inom Europa med annat Star Alliance-bolag 25000 poäng (SAS Eurobonus tar 20000 för sina billigaste bonusresor inom Europa).

Du måste betala skatter och avgifter när du tar ut awardbiljetter med Aegean. med SAS behöver du bara betala skatter (och inte avgifter) om du tar awardbiljetter på SAS egna flygningar.
 
Man skulle kunna tro att retroregistrering är säkrast, men om du inte har något bonuskort i bokningen och exempelvis använder ett statuskort för att komma in i loungen så ska du se att personalen "hjälper" dig att lägga in ett bonuskort i bokningen ändå. Om något "går fel" med FQTV/FQTS är det omöjligt att säga vad som händer, speciellt eftersom majoriteten av personalen vid incheckning inte har någon aning om FQTV/FQTS-möjligheten, och ännu mindre hur man lägger in det.
FQTV/FQTS-uppdelningen hade endast varit aktuell under 5 stycken segment tills jag har fått Eurobonus silver och jag räknar med att det är färdigt i november 2014. Därefter hade jag krediterat allt till Aegean tills jag uppnår guld hos Aegean (troligtvis färdigt juni 2015). Med Eurobonus silver får jag bara loungeaccess under jul/nyår och under sommaren. Vid jul/nyår har jag ingen lämplig resa så eventuellt loungebesök blir inte aktuellt förrän tidigast juni 2015 (med Aegean guld) eller juli 2015 (med Eurobonus silver).

Förresten, om jag gör FQTV/FQTS-uppdelningar, blir de intjänade Aegean-poängen då award miles istället för tier miles eller är jag ute och cyklar nu? Det krävs ju 20000 tier (status) miles för att uppnå Aegean guld, 20000 award miles räcker inte.

Du måste betala skatter och avgifter när du tar ut awardbiljetter med Aegean. med SAS behöver du bara betala skatter (och inte avgifter) om du tar awardbiljetter på SAS egna flygningar.
Har du någon aning om hur mycket extra det blir på en 1,5 timmes flygning? Snackar vi 1, 10 eller 100 Euro extra?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Förresten, om jag gör FQTV/FQTS-uppdelningar, blir de intjänade Aegean-poängen då award miles istället för tier miles eller är jag ute och cyklar nu? Det krävs ju 20000 tier (status) miles för att uppnå Aegean guld, 20000 award miles räcker inte.
Tänk inte för komplicerat.
Om du får poäng/miles från en Star Alliance flygning, blir det både Status miles och Award miles till det Star Alliance bonusprogramet du krediterar till. (dock framtidens United Mileage Plus kan bli undantag då det är baserad av spend)

Har du någon aning om hur mycket extra det blir på en 1,5 timmes flygning? Snackar vi 1, 10 eller 100 Euro extra?
[Tips] Hur man räknar skatter och bränsletillägg på en bonusresa - BusinessClass.se
 

agehall

Medlem
Varför funderar du ens på att pyssla med FQTV/FQTS om du inte har status? Enda anledningen till att göra detta är om man har status på ett bolag men vill ha poängen till ett annat.

Men som redan påpekats är det smart att undvika FQTV/FQTS mippel eftersom det kommer att sluta med att poängen kommer till fel konto. Visa istället upp ditt statuskort för att få förmånerna.
 

lars

Medlem
Jag har kört Eurobonus Basic/Silver + A3G sedan November och har alltid lagt in poängen på EB men bara kort och gott visat upp mitt A3G-kort i loungen, draken knappar in några siffror (eller ej) och släppt in mig.

Detta har jag gjort utan problem 20+ gånger på LHR, FRA, MUC, Köln, OSL, ARN, BKK, SYD mfl.. Den ENDA gången jag fick mitt bonusprogram ändrat var på ARN när mannen i loungen frågade mig specifikt om jag ville "byta program" också varpå jag svarade ja för att undvika sura miner och för att jag faktiskt kunde kreditera en kortresa till A3 för att slippa att torska det.
 

telelina

Medlem
Börja med att resa in ditt Aegean Gold. Sedan efter det fortsätter du att kreditera till SAS EB. Då använder du bara Aegean kortet för Lounge access. Vänta med att skaffa ditt EB-kort tills dess att du ska ut på din första resa som krediteras dit så har du ett år på dig att samla in poängen.
 
Jag var ute och cyklade vad beträffar FQTV/FQTS-uppdelning. Jag hade fått för mig att man kunde kreditera kvalificerande flyg till SAS och poängen till ett annat Frequent Flyer Program. Jag inser nu att FQTV/FQTS-uppdelning handlar om att man utnyttjar fördelar ifrån ett program där man har status, men krediterar poängen (och kvalificerade flyg, ifall det gäller SAS) till ett annat program.

Jag har kört Eurobonus Basic/Silver + A3G sedan November och har alltid lagt in poängen på EB men bara kort och gott visat upp mitt A3G-kort i loungen, draken knappar in några siffror (eller ej) och släppt in mig.
Det låter som en bra ide, jag kommer att göra så när jag har fått mitt guldkort uppskattningsvis sommaren 2015.

Börja med att resa in ditt Aegean Gold. Sedan efter det fortsätter du att kreditera till SAS EB. Då använder du bara Aegean kortet för Lounge access. Vänta med att skaffa ditt EB-kort tills dess att du ska ut på din första resa som krediteras dit så har du ett år på dig att samla in poängen.
Du menar EB SILVER kort, eller? Ett vanligt EB (Eurobonus) kort har jag redan.
 

telelina

Medlem
Du menar EB SILVER kort, eller? Ett vanligt EB (Eurobonus) kort har jag redan.
Jag menade Eurobonusprogrammet, d v s ett vanligt EB-kort utan status eftersom det skulle vara ett nytt kort. Dumt att ha kortet innan du börjar kreditera till det. Då bränner du ju massa månader av ditt medlemsår i onödan och får sedan kortare tid på dig att nå upp till silver.
 
Jag menade Eurobonusprogrammet, d v s ett vanligt EB-kort utan status eftersom det skulle vara ett nytt kort. Dumt att ha kortet innan du börjar kreditera till det. Då bränner du ju massa månader av ditt medlemsår i onödan och får sedan kortare tid på dig att nå upp till silver.
Menar du att jag bör säga upp mitt Eurobonusmedlemskap och sedan anmäla mig igen när jag inte längre vill kreditera till Aegean? I så fall är det en mycket intressant ide... Jag kanske t o m får en ny sign up bonus när jag anmäler mig igen??? I så fall är det verkligen läge att göra det nu (mitt saldo är 270 poäng) och jag bör således sluta använda mitt SAS AMEX omedelbart (har ett British Airways Visa jag kan använda istället).
 
Toppen