Vilken sträcka skall man åka om man vill prova på snabbtåg TGV (Train à Grande Vitesse)?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av jsn, 17 Oktober 2016.

1. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som rubriken lyder, vilken sträcka skall jag åka om jag vill prova på TGV? I den bästa av världar så är Paris ena ändstationen och en ort som SAS flyger till frampå vårkanten den andra ändpunkten :)

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
  3. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Snabbtåg i Frankrike ... tror de även går till några destinationer på kontinenten utanför Frankrike?

Om jag inte är helt oinformerad så är Thalys en avknoppning av TGV? I alla fall kör de med likadana tåg, eller?

Edit: rubriken uppdaterad ...

palmen gillar detta.
  4. In_Sweden

In_Sweden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ingen koll på SAS linjer, men kanske Marseille, Nice, Lyon eller Strasbourg?

Thalys är inte riktigt samma sak. Men ganska nära. Då finns fler alternativ som Bryssel, Amsterdam och flera.

Här är TGV linjekartan TGV train tickets - Voyages-sncf.com

rvarttinen och jsn gillar detta.
  5. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har själv åkt Calais - Paris. Men du har väl en hel del att välja på.
    Nice, Strasbourg (inte 100 på om SAS trafikerar) eller så tror jag TGV också tar dig till Brüssel.

I övrigt så var TGV trevlig upplevelse

Franska snabbtåget

jsn gillar detta.
  6. Homer

Homer Medlem

jsn gillar detta.
  7. Charles de Gaulle - Lyon bör vara både den snabbaste och längsta enskilda sträckan mellan två stationer utan stopp. Härlig sträcka som ibland går intill motorvägen A6 Paris-Lyon så snabbt att bilarna ser ut att stå stilla :)

ACervin, Nemo, jsn och 2 andra gillar detta.
  8. tågnörd

tågnörd Medlem

Det heter väl Train à Grande Vitesse? ;)
    Thalys kör med likadana (envånings-)tåg som SNCF, om det är den tågtypen som är intressant. Så det borde ge lite fler alternativ.

jsn, rvarttinen och Tobias V B gillar detta.
  9. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för påpekandet: rubrik uppdaterad nu.

tågnörd gillar detta.
  10. johan_fbg

johan_fbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag åkte TGV från Brussel Midi till Charles de Gaule igår. Stannade i Lille annars åkte vi i runt 300 km/h hela sträckan.

Tyckte däremot att Thalys (Schiphol - Bryssel) var en trevligare upplevelse trots att jag åkte andra klass i Thalys och första klass med TGV.

rvarttinen och jsn gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!