Senaste nytt

Vilken Skandinavisk rutt till Bangkok (BKK) är bäst med Thai Airways International (TG) numera?

JohanA

Medlem
Tillägg till ovan, verkar var Swiss bränsletillägg som är boven i dramat. Klantigt av mig att anta att det inte skulle bli någon ändring bara för att routing blev enklare. En stor del av syftet med ändringen var för att kunna ta direktflyget till USM som är dyrt att köpa kontant, men nu har mycket av den förtjänsten försvunnit. :mad:
Vilket program bokar du med? SAS har väl infört flatrate för bränsletillägg på partnerawards?
 

JacobGBG

Medlem
Vilket program bokar du med? SAS har väl infört flatrate för bränsletillägg på partnerawards?

SAS Eurobonus *A-Award (2-4-1) så nej jag förstår inte heller hur det kunnat skjuta så i höjden. Får nog ringa Talinn och fråga.

EDIT: Ringde Talinn och det visade sig att de hade missat att chargea på returen på den föregående bokningen. Dags att köra huvudet i väggen ett par gånger.
 
Last edited:

Goldfinger

Medlem
Jag flyger ARN/CPH-BKK flera gånger året med Thai.
Jag vet inte vad folk klagar på, jag har alltid fått väldigt vänligt bemötande, god mat och en väldigt behaglig flygning.
777-300 maskinerna på dessa rutter är de senaste config hos Thai med 1-2-1 i C klass, är man själv är fönsterplatserna underbara.
Kabinen är samma ( mer eller mindre ) som de kör på A380 från LHR & CDG ( jag har routat den vägen i år också ), lite mer förvaring i sidan på ovandäcket på 380 är väl enda skillnaden jag kommer på...
Enda jag saknar är en bäddmadrass typ som SAS har i nya kabinen, eller EVA air, det hade gjort både 777 & 380 ännu bekvämare.
 
Ni som dissar CDG som flygplats för byte; kan man få lite mer bakgrund tack (har bytt där en gång till USA/Miami och då var det fullständigt kaos vid boarding med Air France)?

Nu har vi en Thai flight den 3 jan med deras 380 i business. Avgång 12.30, och vi har planerat att ansluta från Kastrup med SAS som anländer ca 11.00 (tror jag det var). Ska vi ta på foliehatten och lägga upp en plan B? Eller kanske tom en plan C?
Jag tror det är skillnad på olika terminaler på CDG, T1 och T2. Den som SAS flyger ifrån var överraskande lugn när vi kom ut en söndagseftermiddag, men sen fylldes det på efter oss. Så det varierar nog från dag till dag timme för timme. Flög hem med AF i aug och då va det inga problen heller, i den terminalen.
 

olo

Medlem
Ni som dissar CDG som flygplats för byte; kan man få lite mer bakgrund tack (har bytt där en gång till USA/Miami och då var det fullständigt kaos vid boarding med Air France)?
Jag tror det är skillnad på olika terminaler på CDG, T1 och T2. Den som SAS flyger ifrån var överraskande lugn när vi kom ut en söndagseftermiddag, men sen fylldes det på efter oss. Så det varierar nog från dag till dag timme för timme. Flög hem med AF i aug och då va det inga problen heller, i den terminalen.
Jag undviker helst CDG som bytesflygplats om det innebär AF och från Göteborg byte från 2G till riktiga terminal 2. T2 är dessutom generellt både stor och stökig, med långa ledtider. Däremot gillar jag T1. Den är smidig och effektiv. Nu har jag inte flugit interkontinentalt från CDG T1, än - men det verkar inte så stökigt, även om det kan bli köer när många skall lämna Schengen samtidigt. Jag tror att många tycker det är jobbigt att byten på CDG oftast kastar en landside.
Däremot hade jag inte rest med incheckat bagage över CDG, om jag inte syftet är att prova hur bra bagageförsäkringen är. Bagagehanteringen på CDG är i samma nivå som SAS prioboarding... ;)
 
Jag undviker helst CDG som bytesflygplats om det innebär AF och från Göteborg byte från 2G till riktiga terminal 2. T2 är dessutom generellt både stor och stökig, med långa ledtider. Däremot gillar jag T1. Den är smidig och effektiv. Nu har jag inte flugit interkontinentalt från CDG T1, än - men det verkar inte så stökigt, även om det kan bli köer när många skall lämna Schengen samtidigt. Jag tror att många tycker det är jobbigt att byten på CDG oftast kastar en landside.
Däremot hade jag inte rest med incheckat bagage över CDG, om jag inte syftet är att prova hur bra bagageförsäkringen är. Bagagehanteringen på CDG är i samma nivå som SAS prioboarding... ;)

Tack för bra synpunkter. Jag är nu inne på att vi åker ner till CDG kvällen innan, tar ut bagage, bor över på hotell och checkar in hos Thai igen på förmiddagen. Inte bara för att vi gärna vill ha vårt bagage med till Vietnam utan också för att gardera oss mot ev väderproblem på morgonen på Kastrup. Vem vet vad som händer om det kommer snö eller dimma och försenar oss med 1 timme eller så. Då blir det tight i Paris, och eftersom tiden redan är knapp så tar vi nog det säkra för det osäkra och positionerar oss närma den A380 vi ska med.
 

olo

Medlem
Jag är nu inne på att vi åker ner till CDG kvällen innan, tar ut bagage, bor över på hotell och checkar in hos Thai igen på förmiddagen
OT: Om du tittar på hotell på CDG hade jag rekommenderat något som du når från någon av CDGVALs stationer (tåget mellan terminalerna) för då är du helt oberoende av andra faktorer. Om hotellet har transferbuss lägg in extra tid då dessa oftast fokuserar på T2 vilket kan ta extra tid.
 

hg1980

Medlem
Stod i valet och kvalet att haka på denna tråd eller skapa en ny, valde det första :) Är inne på att flyga till Koh Samui (via Bangkok) på en award resa, och har precis som trådskaparen GOT som hemmabas. Väljer nu mellan:

- Via Brussel med A350
- Via Frankfurt med A380
- Via Köpenhamn/Stockholm/Oslo med mitt favoritflygplan 777-300ER (Antar att det är ER? Har kollat lite stickprov med Expertflyer, icke ER används inte utanför Asien, eller?)

Just nu lutar det åt Brussel, delvis pga smidig flygplats, men också för att en helt ny och fräsch kabin känns kul. Vad säger sällskapet? Samtidigt är 77W mitt absolut favoritplan, men vill inte riskera att få flyga vanliga 777-300 med en "hemsk" business.

Tack!

Edit: Förtydligar att jag skall flyga via Bangkok.
 

Dr. Miles

Expert
THAI använder Boeing 777-300ER med staggered konfig i Business class på Bangkok-Skandinavien så du behöver inte oroa dig för att du skulle få sitta i en gammal Business class stol på Boeing 777-300.
 

Ghoose

Medlem
Haft samma funderingar och alla rekommenderar 350... Tror dock att vi väljer CPH-BKK då det går flera avgångar GOT-CPH och kortare transfer tid.
 
Toppen