Senaste nytt

Vilken Skandinavisk hotellkedja föredrar du?

Johannes

Medlem
Choice, First, Scandic... Finns bra och dåliga hos alla tre, men håller fast vid tesen på Scandic, ju sämre hotell (tänk Esso) ju bättre frukost...
 
Jag lallar runt på Scandic (2 Floor), Elite (Silver) samt Choice (Blue). Jaja, jag vet att det ur ett poängsamlarperspektiv är värdelöst att inte fokusera på en kedja. Funderar allvarligt på att släcka ner Scandickontot efter att ha blåst av mina 50.000 poäng där. Det är både svårt och dyrt att boka attraktiva Scandichotell för poäng.

Gillar Elite måste jag säga, har haft flyt och blivit uppgraderad till svit vid några tillfällen, någon gång direkt från standardrum. För mig som ibland representerar på hotellets restaurang så gör dessa poäng gott. Elite brukar också prestera en riktigt fin frukost.

Choice finns ju på fler orter och har ibland lite roliga kampanjer. Har på endast fem övernattningar lyckats få ihop så pass mycket poäng så det räcker till en frinatt t.ex. på Stenungsbaden Yacht Club vilket ju kan vara trevligt.
 

mha321

Medlem
Kör i första hand Club Carlson eftersom de är de enda som har någorlunda täckning både i skandinavien och utanför. De flesta av de "stora" programmen har ju bara något enstaka hotell i hela skandinavien, och de flesta skandinaviska har ju inte ett dugg utanför..

Körde tidigare Elite som "andraprogram", eftersom jag egentligen gillar dem väldigt mycket, och tycker de är de klart bästa. Men de har fått ge vika för Choice som helt enkelt har fler hotell - och som andraprogram vill man ju ha bred täckning. Och med deras Mastercard får man ju direkt Silver-nivå, där man väl i princip skulle kunna tjäna in årsavgiften (som väl kommer efter andra året, har inte bestämt om jag ska ha kvar det då ännu) bara på mat/bar-checkarna man får.. (Mao status mer intressant än inväxlning på "andraprogrammet")

Det går ju dessutom att få lite sporadiska poäng på nordic choice-programmet även om man bor på ett choice utanför norden. De är egentligen helt oberoende, men de har åtminstone tidigare gett åtminstone några hundra poäng för stays på choice i t.ex. kanada. Däremot är det en massa pappersarbete för det.
 

Stefan62

Medlem
I Sverige och Norden är det Scandic som gäller, eftersom de finns på de orter jag reser till i jobbet. Jag är Top Floor och tycker att förmånerna är bra och tillräckliga.

När jag reser till Berlin så finns det ett ca 2 år gammalt nybyggt Scandic-hotell så det blir ett naturligt val.
 
A

Aurora

Guest
Bor mer eller mindre alltid hos Radisson pga avtaler med de. Bodde på Elite Stadshotell i Luleå nylig, og det gav mersmak. Unngår Choice da jeg synes Petter Stordalen er en vaskeekte hæstk** :cool:
 

DrKlas

Medlem
Det går ju dessutom att få lite sporadiska poäng på nordic choice-programmet även om man bor på ett choice utanför norden. De är egentligen helt oberoende, men de har åtminstone tidigare gett åtminstone några hundra poäng för stays på choice i t.ex. kanada. Däremot är det en massa pappersarbete för det.

750 poäng/natt ger det och allt som krävs är att maila en kopia på notan till Nordic Choice Club. Har funkat väldigt smidigt för mig.
 

Gralq

Medlem
Jag har velat ett tag mellan Scandic och RICA eftersom mitt jobb har avtal med de två.

Vad skulle folket rekommendera att jag fokuserar på? =)
 

mattssok

Medlem
Jag har velat ett tag mellan Scandic och RICA eftersom mitt jobb har avtal med de två.

Vad skulle folket rekommendera att jag fokuserar på? =)

Om du vill "gardera" dig gällande poängintjäning säger jag Scandic då de har bättre täckning, men om du å andra sidan främst reser typ Stockholm/Oslo så spelar det mindre roll (även om jag hade valt Scandic då de har större utbud samt bättre frukost enligt mig).
 
Toppen