Senaste nytt

Vilken kamera använder du när du tar bilder ombord?

jumbooze

Medlem
Nu inför nästa resa ser jag fram emot min kamerautrustning :D
Sony QX-10 + Gorillapod + Xshot pocket XSP2 + iPhone 4
Kamera på tripod (1m hög) som har remote detonator (iphone) :cool:

Inget för er med DSLR men för mig som gillar att resa med minimalistik utr. så är det skoj.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag tittade på QX-10 och var inte alls imponerad. Tycker Sony har gjort en grov miss när man valt WIFI istället för Blutooth. Var inte heller speciellt imponerad av kameran som sådan.
 

jumbooze

Medlem
Jag tittade på QX-10 och var inte alls imponerad. Tycker Sony har gjort en grov miss när man valt WIFI istället för Blutooth. Var inte heller speciellt imponerad av kameran som sådan.

Det är säkert beroende på vad man är van vid.
Jag gillar flexibiliteten som den ger mig. Ta bilder i vinkel underifrån och upp blir roliga bilder och är väldigt lätt att göra med denna.
men visst hade BT varit roligare än Wifi.
Samtidigt så använder jag normalt med iFån4 så det blir ju ett rejält lyft oavsett.
 

Jonas C

Medlem
Sålde min Nikon D7000 i julas och uppgraderade till en D610 med 28mm f/1.8 objektiv. Lite trist att tappa vidvinkel men överlag en riktigt trevlig kamera och optik. Hoppas på att kunna köpa en 16-35mm framöver, men med nuvarande dollarkurs så är det bäst att avvakta.
 

rvarttinen

Medlem
Oftast med kameran i mobilen, blivit så pass bra numera. Annars har den lille Olympus TG-2 visat sig bra även för detta. Den har jag mest använt för undervattensbilder och på stränder. Någon gång har det blivit lite med den något större Olympus E-P5...som annars kanske är den optimala resekameran?
 

ACervin

Medlem
Jag har skaffat mig en konstig kamera efter att ha pratat med en mycket foto intresserad kollega. Sigma DP-2 Merrill. Fyrkantig (a brick with a lens), långsam (tar ca 8 s sekunder att skriva till minneskortet per bild, raw), batteriet är slut efter 80 bilder, raw filen väger 50 MB och ibland blir bilderna väldigt konstiga. Men när det blir bra blir det helt magiskt. . Eftersom ingen vill ha en sån här knepig kamera kan man nu köpa den i Australien för 550 dollar.

Bifogar en Selfie från Milford Sound, New Zealand för 2 veckor sedan (50% JPEG). Spektakulär natur. väl värt ett besök, men glöm inte Gore-Tex kläderna. Använder annars Olympus OM EM 10. Min Nikon 600 samlar damm (optisk sökare, man ser ju inte hur bilden blir, plåtade en hel dag med -1.0, hade inte hänt med Olympus kameran, för att inte tala om storleken)
_SDI0383.jpg


Från Digital camera review
This camera unquestionably produces the finest still images of any compact digital camera that I’ve reviewed. While SIGMA advertises the resolution of the DP2 sensor as 46mp, they quietly acknowledge that this rating is a product of the unique three-dimensional RGB design of their pixels and that the calculation for resolution of their sensor, known as a Foveon, differs from the traditional CMOS sensor, known as a Bayer. Sigma evaluates the DP2 sensor as comparable with a Bayer sensor with a resolution of 26 to 30 megapixels. Whatever the actual resolution of the DP2 is, the still image quality speaks for itself.

Despite its many shortcomings, the DP2 Merrill's combination of Foveon X3 sensor and high-performance 30mm prime lens deliver sharp, high-resolution images that are as good as (and often better than) those from a 20-megapixel DSLR. Converted raw files are a pleasure to work with and make outstanding large-format prints. If that's what you're after and you can work around the camera's idiosyncrasies there's no conventional-sensor camera that can match its performance.

Steve Huff Photo
The bottom line is that while not full-frame, the Foveon sensor competes with everything up to medium format digital at ISO 100.
 

agehall

Medlem
(optisk sökare, man ser ju inte hur bilden blir, plåtade en hel dag med -1.0, hade inte hänt med Olympus kameran, för att inte tala om storleken)

Nu blir det lite OT, men jag tycker inte det är något som helst problem. Då och då under en dag, så kollar man ju att bilderna ser OK ut i displayen och eftersom man plåtar allt i RAW så går det ju att kompensera rätt mycket i efterbehandlingen om det nu ens behövs.

Däremot så kan man med alla kameror göra bort sig om man inte har koll på inställningarna. Ska man ta bra kort är det A och O att man förstår hur man ska använda kameran och att man ställt in den rätt. Gör man inte det så blir resultat ungefär som när en 2-åring försöker rita av Mona-Lisa.
 

ACervin

Medlem
Haha. Ja det gäller att kolla rattarna innan man trycker på avtryckaren. Vad jag egentligen vill säga är att från att att varit motståndare till elektronisk sökare har jag nu blivit väldigt förtjust. Feedbacken på inställningarna är så mycket bättre och fördröjningarna är nästan borta.
 

jth

Medlem
Sedan jag skaffade min powershot s110 så har systemkameran mest (EOS 50D) blivit liggande. Den får iallafall aldrig följa med på resor, den plats den samt ett par objektiv tar slipper jag gärna. S110an tar fantastiskt bra bilder för att vara en kompaktkamera och man kan göra precis allt man kan med systemkameran (manuella lägen, fota i RAW mm).
Det enda som man saknar är ju den begränsade optiska zoomen, även om den inte är fy skam i kompaktkameran. När det gäller seriös fotografering (flightspotting, natur och liknande) så är fortfarande mitt 70-200 med 1.4x extendern förstahandsvalet.
Som fotograferna säger: "den bästa kameran är den man har med sig".
 
Toppen